اخذ-جواز-کسب

هزینه جواز کسب چقدر است؟

راه اندازی یک کسب و کار تازه خصوصا در ابتدای راه هزینه های زیادی را به همراه خواهد داشت. این هزینه ها شامل فراهم کردن محل کسب، ابزار و وسایل مورد نیاز، استخدام نیروی کار در صورت لزوم و البته اخذ جواز کسب می باشد. جواز کسب مجوزی است که به فعالیت های اقتصادی فرد صنفی جنبه قانونی می دهد.

با توجه به اهمیت هزینه های شروع کار، بسیاری از افراد کنجکاو هستند که هزینه جواز کسب را بدانند و جهت اخذ آن برنامه ریزی کنند.

عوامل موثر در هزینه جواز کسب

دریافت این مجوز مراحل مختلفی دارد و طی کردن هر مرحله نیز به صرف هزینه و زمان مختص به خودش نیاز خواهدداشت. بنابراین لازم است؛ گام های دریافت این مجوز را باهم مرور کرده و در مورد هزینه هایی که در پی خواهد داشت؛ اطلاع کسب کنید.

  • نخستین گام در این مورد ارائه تقاضا است. در صورتی که قصد دارید به شکل حضوری اقدامات را انجام دهید؛ باید به اتحادیه صنف مرتبط با حرفه خودتان مراجعه کنید و درخواست خود را به شکل کتبی ارائه کرده و یک کد پیگیری بگیرید. در این مورد به نظر می رسد که اگر تقاضای خود را از طریق سایت اصناف ارائه کنید؛ هزینه های کمتری در پی داشته باشد.
  • اداره اصناف یک بازرس تعیین می کند و این شخص وظیفه دارد؛ واحد صنفی شما را مورد بررسی قرار دهد و مشاهدات خود را از طریق گزارش کتبی به اطلاع اتحادیه برساند.

هزینه جواز کسب

  • پس از تایید اتحادیه، باید مدارک مهمی همچون مدارک مربوط به وضعیت ملکی واحد صنفی ارائه شود. در صورتی که مالک مغازه هستید؛ سند مالکیت و در صورتی که واحد را اجازه کرده اید؛ اجاره نامه رسمی که باید حتما به نام خودتان یعنی شخص متقاضی باشد را ارائه کنید. به غیر از این مورد، تحویل مدارک هویتی، برای متقاضیان آقا، اسناد مربوط به نظام وظیفه، مدرک تحصیل و در نهایت دوازده قطعه عکس واجب و ضروری است.
  • یکی از اصلی ترین موارد مربوط به هزینه جواز کسب، حق عضویت در اتحادیه می باشد. در هنگام ثبت نام جهت اخذ پروانه کسب، متقاضی باید فیش واریزی مبلغی معادل با پنج برابر حق عضویت اتحادیه جهت ورود به اتحادیه را ارائه کند.
  • از دیگر فیش های واریزی که باید ارائه شود؛ مبلغی است که به حساب خزانه کشور واریز می شود.
  • در این مرحله باید از ادارات و ارگان های مرتبط و وابسته استعلام انجام شود و گواهی هایی همچون عدم اعتیاد، عدم سو پیشینه و موافقت نامه اداره اماکن باید تحویل داده شود.
  • در برخی از صنوف گذراندن دوره های آموزشی در موسسات معتبر که توسط کمیسیون نظارت تایید شده‌اند؛ از جمله ملزومات است. پس از گذراندن این دوره باید گواهینامه فنی آن را ارائه شود؛ این مرحله نیز بسته به حوزه فعالیت شما نیازمند صرف هزینه است.
  • کدی ده رقمی به شخص صنفی اختصاص داده می شود که این کد باید به پروانه کسب الصاق شود.
  • کلیات پرونده توسط ریاست اتحادیه یا نایب رئیس او مورد بررسی قرار می گیرد و در صورتی که نقصی وجود نداشته باشد؛ پروانه کسب صادر شده و به متقاضی تحویل داده می شود.

برآورد کلی هزینه جواز کسب

اگر بخواهیم با یک حساب سر انگشتی هزینه های اخذ جواز کسب را تعیین کنیم. حدود پانصد تا دو میلیون تومان هزینه خواهد داشت. البته این میزان کاملا به صنفی که شما در آن مشغول هستید؛ بستگی دارد.

بسیار طبیعی است که شما به عنوان شخصی که به تازگی در فکر راه اندازی کسب وکار خود هستید؛ اطلاع چندانی از روال اخذ پروانه کسب نداشته باشید. مسلما عدم آگاهی ممکن است؛ موجب ایجاد خطا و طولانی تر شدن پروسه انجام کار شما شود. برخی از افراد ترجیح می دهند؛ جهت جلوگیری از چنین مشکلاتی، امور خود را به وکلا و کارشناسانی که در این زمینه تجربه و دانش کافی دارند؛ بسپارند.

موسسه ثبتی و حقوقی تکسفیر به پشتوانه چندین سال تجربه و دانش وکلای خود در این زمینه آماده همکاری با شما عزیزان است. در صورتی که این موسسه وکالت شما را برعهده بگیرد؛ هزینه جداگانه در این خصوص نیز مورد نیاز است.