اخذ-جواز-کسب

پروانه کسب وانت بار

بسیاری از شهروندان جهت حمل و نقل و جابه جایی کالاهای خود از وانت بارها استفاده می کنند. به همین خاطر هم لازم است که در خصوص بهبود کیفیت و ارتقای خدماتی که ارائه می شود؛ نظارت درست و مناسبی صورت بگیرد. در درجه اول تمامی واحدهایی که در حال انجام خدمت رسانی هستند؛ باید پروانه کسب وانت بار داشته باشند. مقررات و ضوابط آن را در قالب مفاد قانونی که در ادامه گفته می شود؛ بیان می کنیم.

چه ارگانی موظف به صدور انواع مجوز و پروانه کسب وانت بار است؟

شهرداری استان مربوطه وظیفه دارد؛ براساس قوانین و ضوابطی که در شیوه نامه و آیین نامه ها درج شده است؛ نسبت به صدور یا تمدید انواع مجوز در خصوص حوزه حمل و نقل همچون پروانه کسب اقدام کند. لازم به ذکر است که کلیه وظایف شهرداری در حوزه اجرای دستورالعمل ها ، بر عهده مدیریت حمل و نقل بار شهری و حومه شهرداری مربوطه است.

مجوزاتی که در این خصوص صادر می شوند؛ شامل موارد زیر هستند:

پروانه فعالیت

این مجوز به وسیله نقلیه باربر یا همان وانت بار براساس دستور العمل های موجود تعلق خواهد گرفت.

پروانه اشتغال

این مجوز به رانندگان اصلی و کمکی که در حوزه حمل و نقل وانت بار در بخش شهری و حومه فعالیت می کنند؛ اختصاص داده می شود.

پروانه کسب وانت بار

مقررات اخذ پروانه کسب وانت بار

  • متقاضیان باید هزینه های مربوط به اخذ پروانه کسب را طبق آیین نامه های مربوطه به شهرداری پرداخت نمایند.
  • در صورتی که شخص دارنده پروانه در حین انجام حمل و نقل خساراتی را به راه، تاسیسات مختلف و اماکن وارد کند؛ خسارات وارده از سوی دفاتر حمل و نقل و شورای عالی هماهنگی ترافیک شهری کشور به او ابلاغ می شود؛ و شخص موظف به پرداخت آن می باشد. البته تا زمانی که ضوابط و جداول خسارات ابلاغ نشده باشد؛ همان دستور العمل های مربوط به شهرداری ها ملاک عمل قرار می گیرد.
  • شهرداری استان مربوطه موظف به بررسی نرخ کرایه حمل و نقل بار درون شهری در خصوص انواع وسایل نقلیه از جمله وانت بار است. این جدول نرخ باید پس از تصویب و تایید و طی مراحل قانونی مختلف توسط شورای اسلامی نیز به تایید برسد.
  • سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهری باید هزینه های مربوط به حق عضویت سالانه در اتحادیه سازمان های حمل و نقل همگانی شهری کشور را براساس موارد اساسنامه مذکور تعیین و پرداخت کند.
  • سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهری باید در جهت جبران بخشی از هزینه های اجرای متمرکز طرح شناسایی و ساماندهی ده درصد از مبالغ دریافتی خود را به این اتحادیه اختصاص دهد.
  • پروانه فعالیت وسیله نقلیه تنها به نام مالک حقوقی یا حقوقی آن صادر می شود. اعتبار این پروانه تا مدت زمان دو سال است و پس از گذشت این مدت زمان نیز با نظر شهرداری به مدت دو سال دیگر قابل تمدید خواهد بود.
  • وسیله نقلیه دارنده پروانه فعالیت باید علائم مشخصه ای همچون آرم سازمان ذیربط شهرداری، شماره پروانه وسیله نقلیه، نام شرکت محل فعالیت را روی درب های طرفین نصب کند. ضمن اینکه نوار شطرنجی نارنجی فسفری باید روی گلگیرهای طرفین حتما نصب شود.
  • شخصی که جهت دریافت پروانه فعالیت تقاضا می دهد باید تعهد بدهد که دستور العمل های صادره را انجا می دهد و هیچ گونه تخلفی از آیین نامه و دستورالعمل های صادره از جانب او سر نخواهد زد. البته مسئله نظارت بر عملکرد صحیح وسایل نقلیه باربر کاملا بر عهده شرکت مربوطه است و در صورتی که هرگونه تخلف در این خصوص صورت بگیرد؛ شرکت مربوطه مسئول است.

شرایط لازم جهت دریافت پروانه کسب وانت بار

  • معرفی وسیله نقلیه به همراه اسناد مالکیت، معاینه فنی، بیمه، مفاصا حساب، عوارض سالیانه، خلافی و مفاصا حساب مالیاتی.
  • ثبت نام در سامانه navganbar.ir و ارسال کد پیگیری ثبت نام به این درگاه.
  • نصب کامل علائم و مشخصاتی که در بند بالا به آن اشاره شد.
  • ارائه تعهدنامه مالک وسیله نقلیه باربر به شهرداری استان مربوطه.
  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران. برای اتباع خارجی باید مجوز رسمی کار در ایران ارائه شود.
  • کارت پایان خدمت وظیفه سربازی یا معافیت دائمی برای متقاضیان آقا.
  • گواهینامه معتبر و مرتبط با نوع وسیله نقلیه باربر که در این نوشته وانت بار است.
  • حداقل میزان تحصیلات برای افراد زیر ۵۰ سال، گذراندن دوران ابتدایی یا نهضت سواد آموزی و برای افراد بالای ۵۰ سال سواد خواندن و نوشتن کافی است.
  • ارائه کارت سلامت رانندگان که شامل سلامت روحی و جسمی و عدم اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی می شود.
  • گواهی عدم سو پیشینه کیفری.