طرح توجیهی جواز تاسیس
به طور کلی منظور از جواز تاسیس یا business plan گزارشی است از کلیه جنبه های فنی، مالی و اقتصادی طرح مورد نظر که توجیه پذیری آن را مشخص می کند. این طرح برای کلیه کسب کارها اعم از کوچک و یا بزرگ و صنعتی مورد نیاز است.
زمانی که یک شرکت به ثبت می رسد و شخصیت حقوقی پیدا می کند؛ جهت آغاز فعالیت های صنعتی و تولیدی خود نیاز به اخذ جواز تاسیس دارد. یکی از اموری که در طی روال دریافت این مجوز مورد نیاز است؛ تنظیم طرح توجیهی است. البته باید بدانید که آنچه در این بخش تدوین می شود؛ بیشتر به موجب پرسشنامه ای خواهد بود که تنها جهت ارائه به سازمان صنعت و معدن و تجارت، جهاد کشاورزی یا غیره کاربرد دارد و طرح توجیهی مربوط به درخواست تسهیلات بانکی با این پرسشنامه تفاوت خواهد داشت.
طرح توجیهی مذکور در دو قالب طرح توسعه و ایجادی تنظیم و ارائه می شود. منظور از طرح توسعه مربوط به پروژه هایی است که دارای پروانه بهره برداری هستند و اکنون با این طرح توجیهی قصد راه اندازی یک خط تولید جدید یا یک بخش مجزا در واحد خود هستند. چنین طرح هایی به نظر می رسد که در پرداخت وام موفق تر باشند. بنابراین موسسات مالی این موارد را در اولویت پرداخت وام قرار می دهند. طرح های ایجادی مربوط به پروژه هایی است که متقاضی قصد راه اندازی آن را دارد و به اصطلاح پروژه در حالت صفر قرار دارد.
طرح توجیهی جواز تاسیس جهت اخذ وام چگونه است؟
در صورتی که قصد تدوین جواز تاسیس جهت ارائه به موسسات مالی را دارید؛ به نکاتی که در ادامه گفته می شود توجه کنید.
در مورد تعداد صفحات دست شما باز است اما به صورت استاندارد باید بین 50 تا 300 صفحه باشد.
متن طرح را کاملا واضح و روان تنظیم کنید و جهت ارتقا هرچه بیشتر کیفیت و خوانایی آن چندین بار از لحاظ نگارشی و نبود غلط تایپی آن را بررسی کنید.
حتما روی جلد یا در بخش های مشخص از نام برند و لوگوی مربوط به شرکت خود استفاده کنید.
بخشی از طرح توجیهی جواز تاسیس مربوط به مطالعات فنی می شود. در این بخش باید مشخصات فیزیکی و شیمیایی محصول به طور کامل بررسی شود و مواد اولیه آن به طور کامل شرح داده شود. حتی فرآیند تولید محصول نیز باید به شکل واضح بیان شود. تجهیزات و ابزارآلاتی که در تولید محصول استفاده می شوند نیز اهمیت دارند.
این طرح باید از لحاظ زیست محیطی و مالی و اقتصادی نیز بررسی شود. بخش زیست محیطی نیز به اندازه مالی و اقتصادی مهم است اما شاید این بخش برای سرمایه گذاران اهمیت بیشتری داشته باشد. در مطالعات مالی، میزان سرمایه گذاری ثابت و درگردش به صورت کاملا مشخص تشریح و شفاف سازی می شود. هزینه های انجام طرح که شامل تهیه تجهیزات و ماشین آلات، تهیه زمین، تامین نیروی انسانی، فراهم کردن سوخت و مواد اولیه و در نهایت میزان درآمد سالیانه تخمینی در برابر کلیه این هزینه ها مورد نیاز است.
هر محصول جهت فروش نیاز به استراتژی بازاریابی دارد. فروش امکان دارد که از طریق تبلیغات کاغذی، رادیو تلویزیون، اینترنت و غیره باشد. این بخش نیز نیازمند هزینه های مشخص است.