اخذ پروانه بهره برداری

پروانه بهره برداری چیست؟

پروانه بهره برداری سندی است رسمی که تعیین کننده زمان بهره برداری از تولیدات کارخانه ها و واحدهای تولیدی می باشد. این مجوز به تمامی واحد های صنعتی که اقدامات مورد نیاز برای نصب و راه اندازی ماشین آلات ، اقدامات تامین نیروی انسانی و همچنین تولید آزمایشی را انجام می دهند، اعطا می شود.

پروانه بهره برداری از سوی وزارت صنایع و معادن صادر می گردد. در برخی از شهرها و شهرستان ها از تاریخی که پروانه صادر می شود تا مادامی که واحد تولیدی فعالیت داشته باشد دارای اعتبار می باشد. ولی در تهران پروانه بهره برداری ابتدا یکساله صادر شده و پس از اینکه فعالیت واحد صنعتی برای وزارت صنایع و معادن به اثبات رسید به صورت سه ساله، پنج ساله و دائمی صادر می گردد.

دقت داشته باشید که واحد های صنعتی نام برده باید برای اخذ جواز تاسیس اقدام کرده باشند در واقع پیش نیاز اخذ پروانه بهره برداری اخذ جواز تاسیس می باشد. متقاضیان پس از اینکه در یکی از شهرک های صنعتی مجاز مراحل گرفتن جواز تاسیس را به پایان رساندند، بخشی از خط تولید خود را راه اندازی می کنند. پس از انجام شدن تولید آزمایشی محصولات خود، به سایت بهین یاب مراجعه کرده و برای پروانه بهره برداری درخواست ثبت می کنند. در نهایت بعد از بررسی خط تولید بوسیله کارشناسان صنایع و معادن پروانه صادر می شود.

برای گرفتن پروانه شما باید مدارکی همچون جواز تاسیس ، مدارک محل تاسیس واحد صنعتی و همچنین مدارک ثبت شرکت را فراهم کرده و به موسسه ثبتی و حقوقی محک مراجعه نمایید. پس از آن کارشناسان به شما مشاوره های لازم برای عقد قرارداد را خواهند داد.

پروانه بهره برداری طبق شرایطی قابلیت تمدید را دارد.

پروانه بهره برداری چه مزایایی دارد؟

  • صاحب پروانه بهره برداری مشمول تمامی امتیازاتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای آن دسته از واحد های تولیدی فعال در نظر می گیرد می شود.
  • صاحبان پروانه بهره برداری می توانند جهت محصولات آرایشی بهداشتی ، غذایی و یا دارویی خود از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پروانه ساخت دریافت کنند.
  • پس از صدور پروانه بهره برداری دارنده می تواند علامت استاندارد برای واحد صنعتی خود دریافت نماید.
  • پروانه بهره برداری موجب افزایش اعتبار واحد صنعتی است و برای دارنده این امکان به وجود می آید که در مناقصات دولتی و خصوصی تحت عنوان تولید کننده کالا حضور پیدا کند.
  • دارنده پروانه بهره برداری می تواند مواد اولیه پلاستیک و مواد شیمیایی خود را از شرکت ها و پالایشگاه ها به قیمت دولتی فراهم کند.
مدارک پروانه بهره برداری

مدارک اخذ پروانه بهره برداری

  • تهیه نقشه دقیق ساختمان که با مقیاس یک صدم یا یک دویستم (1/200) طراحی شده باشد به همراه متراژ دقیق قستمت ها و راهنمای نقشه
  • کامل کردن فرم مربوط به امکانات و وضعیت ساختمان و تطبیق آن با نقشه
  • ارائه درخواست تایپ شده از طرف مدیرعامل منتسب به اداره نظارت برای صدور پروانه بهره برداری
  • آدرس محل واحد تولیدی به همراه کروکی دقیق
  • آگهی روزنامه رسمی آگهی ثبت شرکت
  • لیست تجهیزات خط تولید و تجهیزات آزمایشگاهی
  • فیش بانکی پرداخت هزینه های صدور پروانه
  • کامل کردن مدارک مسئول فنی کارخانه

در صورتی که در هریک از مراحل و یا تهیه مدارک به مشکلی برخوردید، مشاوران متخصص ثبت محک پاسخگوی شما خواهند بود.

راهنمای اخذ پروانه بهره برداری

  • صادر شدن پروانه بهره برداری طبق قوانین مربوط به جلوگیری از آلودگی هوا، منوط به تایید شدن محل فعالیت و استقرار واحد صنعتی توسط کارشناسان سازمان محیط زیست خواهد بود. بر اساس تبصره ای از مورد هفتم قانون، در صورتی بی پاسخ ماندن استعلام های صدور پروانه بهره برداری تا مدت زمان یک ماه از سازمان محیط زیست، پروانه بهره برداری باید صادر شود
  • اگر واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری است و با پیروی از مقررات اقدام به افزایش ظرفیت های خود می کند و یا اقدامات تولید محصولات جدید را انجام می دهد، پروانه بهره برداری جدیدی برای واحد صنعتی مذکور صادر و جایگزین پروانه قبلی می گردد. تبصره: عبارت “این پروانه جایگزین پروانه بهره برداری شماره… مورخ… گردیده است” حتما باید در پروانه بهره برداری جدید ذکر شود
  • برای کلیه واحد های صنعتی که دارای فعالیت هستند ولی جواز تاسیس ندارند، با رعایت شرایط و قوانین و دستورالعمل ها پروانه بهره برداری صادر می شود
  • پروانه بهره برداری در محدوده 50 کیلومتری اصفهان و 120 کیلومتری تهران صادر نمی گردد. ولی در خصوص مواردی همچون صنایع نوین که پیش از تاریخ 18 مرداد ماه سال 88 در داخل حوزه 120 کیلومتری تهران احداث گردید و آماده بهره برداری شده صدور پروانه بهره برداری بلامانع است. تبصره: سابقه فعالیت در خصوص واحدهای صنعتی ذکر شده، در صورت ارائه مدارک و مستندات پرداخت مالیات و حق بیمه کارکنان قابل تایید می باشد.

بعد از تمام شدن مراحل احداث و تولیدات آزمایشی، و مرحله بازید کارشناسان و شناسایی ظرفیت های موجود و تبعیت از قوائد و ضوابط تعیین شده و همچنین ارائه گواهی های مورد نیاز، پروانه بهره برداری برای استفاده کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی صادر می شود.

  • اطلاعاتی که در پروانه بهره برداری ذکر می شود شامل: شناسه کسب و کار، زمان دقیق صدور و شماره ثبت از دبیرخانه، فهرست کامل به همراه ظرفیت محصولات، مشخصات و نام و شناسه شخصیت حقیقی و یا حقوقی صاحب پروانه ثبت می شود. تغییر نام صاحب پروانه بهره برداری در صورت درخواست از سوی متقاضی و ارائه نمودن گواهی منعی نخواهد داشت.
  • ظرفیت تولید واحد های صنعتی بر اساس توان ماشین آلات و به شرح : برای سه شیفت 6 هزار ساعت در سال محاسبه می گردد. ممکن است در شرایطی که بر حسب مورد استمرار صنعت ضرورت پیدا کند، ظرفیت تولید 8 هزار ساعت در یک سال تعیین می شود. تبصره: ظرفیت پروانه بهره برداری واحد های صنعتی مذکور در چارچوب ضوابط قابل اصلاح است و منعی ندارد
  • انجام تولیدات بدون وجود کارخانه در چارچوب قوانین و مقررات و در صورت دریافت شناسه کسب و کار رسمیت خواهد یافت و بلامانع می باشد
  • صادر شدن مجوز های مطرح شدن تنها از طریق سامانه بهین یاب صورت می گیرد و انجام توضیح و تغییرات به شکل دستی در مجوز هایی که صادر می شود ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
  • معاونت برنامه ریزی، معاونت امور صنایع و اقتصادی با معاونت امور تعاون عهده دار نظارت بر حسن اجرای دستور العمل های یاد شده می باشند. هرگونه تغییرات در دستورالعمل های ذکر شده با استفاده از پیشنهاد مشترک معاونین و تاییدیه وزارت صنعت و معدن و تجارت به انجام خواهد رسید.
  • استیجاری بودن محل فعالیت حتی با مدت زمان یکساله مانع صدور پروانه بهره برداری نیست ولی دارا بودن کد رهگیری برای قرارداد اجاره الزامی می باشد. که این کد از سامانه املاک و یا دفاتر اسناد رسمی اخذ می شود.

مراحل اخذ پروانه بهره برداری

  1. متقاضیانی که قصد اخذ بهره برداری دارند مدارک مورد نیاز را تهیه کرده و به وزارت صنایع تحویل دهند .
  2. پیش از صادر شدن پروانه بهره برداری متقاضی باید تضمین ۳ درصد منابع طبیعی و حقوق دولتی را ارائه کرده و شخصی را به عنوان مسئول فنی به وزارتخانه معرفی نماید.
  3. وزارت صنعت و معدن در مدت حداقل دو ماه مدارک را بررسی کرده و در صورت کامل بودن طرح آن را تایید می نماید. در صورت وجود نقص و تایید نشدن طرح دو ماه به درخواست کننده فرصت داده می شود تا نواقص را برطرف کند.
  4. وزارت صنایع مدت زمان جهت بهره برداری از معدن را بر اساس طرح تصویب شده، امکانات بهره برداری و ذخایر آن مشخص می نماید. این مدت زمان در یک دوره دست کم دو برابر مدت زمان برگشت سرمایه با درنظر گرفتن طرح بهره برداری می باشد. لازم به ذکر است که بیشترین زمان ۲۵ سال می باشد.
  5. در صورتی که نیاز به تمدید باشد، دست کم یک سال پیش از به پایان رسیدن مدت زمان بهره برداری باید درخواست و مدارک مورد نظر به وزاتخانه تحویل داده شود.
  6. وزارت صنعت و معدن نهایتا تا چهار ماه بعد نیروی مناسب جهت کارشناسی طرح بهره برداری اعزام کرده و در صورت وجودنداشتن نقص آن را تایید می نماید.
  7. در صورتی که جهت پیش برد بهره برداری تولیدی و یا جهت توسعه دادن آن از موسسات مالی ،تسهیلات دریافت کرده باشید، تا زمان بازپرداخت کامل مبالغ ، نمی توانید بدون تاییدیه بانک و همچنین وزارت صنایع و معادن اقدام به انتقال ماشین آلات و تجهیزات معدن نمایید.
  8. دارنده پروانه بهره برداری  می بایست تا زمان پایان بهره برداری  هرساله گزارشی کامل از تولیدات ، فعالیت ها، برآورد هزینه ها و درآمد و اطلاعات کامل نیروی انسانی را به وزارتخانه تحویل دهد.
مراحل اخذ پروانه بهره برداری

اصلاح پروانه بهره برداری

گاهی ممکن است به دلیل افزایش ماشین آلات و زمین یا زیربنا و یا تغییر کردن نشانی نیاز باشد متقاضی برای اطلاح پروانه بهره برداری خود اقدام کند. در این صورت با تکمیل فرم اصلاح که به شکل کتبی و اینترنتی انجام می شود، و همچنین ارائه آن به کارشناس مرتبط و بعد از سپری کردن مراحل مختلف پروانه بهره بردای جدید صادر میشود.

ابطال پروانه بهره برداری

پروانه بهره بردای در شرایطی که واحدهای صنعتی و تولید فاقد امکاناتی جهت تولید باشند و به بیان دیگر نتوان آنها را واحد تولیدی فعال نامید ابطال می شود. لازم به ذکر است که ابطال پروانه بهره برداری  بنابر درخواست کتبی صاحبان مبنی بر ابطال آن نیز انجام خواهد شد.

انتقال پروانه بهره برداری

جهت انجام انتقال پروانه بهره برداری به موافقت های اولیه برای انتقال به محل مجاز صنعتی نیاز است. همچنین باید از ضوابط سایر ارگانها همچون سازمان محیط زیست پیروی شود.

سرفصل های امکان سنجی شامل موارد زیر می باشد

طراحی پروژه ها
تاریخچه طرح و سابقه آن
طراحی پروژه
ارزیابی اقتصادی و برآورد هزینه ها
بررسی نیروی انسانی
ظرفیت کارخانه و بازار هدف
و…

اخذ پروانه بهره برداری
طرح توجیهی

امکان سنجی feasibility study برای اخذ پروانه بهره برداری

سرمایه گذاران برای گرفتن تصمیم نهایی خود در خصوص سرمایه گذاری روی طرح های ارائه شده توسط صاحبان ایده های صنعتی به امکان سنجی اقتصادی روی می آورند.
مطالعه امکان سنجی یا تنظیم طرح توجیهی به ما کمک می کند تا با تحلیل و بررسی گزینه های مختلفی که در زمینه اجرایی و ارزیابی اقتصادی و مالی و فنی و… وجود دارد، مناسب ترین گزینه ای را که پاسخ گوی نیاز های ماست  انتخاب نماییم.

انواع پروانه بهره برداری

همان گونه که در مقالات گذشته به آن پرداخته شد، پروانه بهره برداری نوعی مجوز برای تولید و ساخت محصولات مختلف می باشد. پروانه به تمامی صنوف تعلق خواهد گرفت ولی مراحل و مدت زمانی که طول می کشد تا پروانه بهره برداری صادر شود متفاوت می باشد.

پروانه ساخت

با استفاده از پروانه ساخت تولیدکنندگان این اجازه را خواهند داشت تا تحت شرایطی محصولی را برای عرضه و فروش روانه بازار کنند.

پروانه بهداشتی

این پروانه که مرجع صادر کننده آن وزارت بهداشت است مجوزی برای وارد کردن کالا به بازار نمی باشد. بلکه به موسسه یا واحد تولیدی این مجوز را می دهد که محصولات خوراکی یا آشامیدنی و بهداشتی خود را تولید و تجهیزات مربوط به آن را راه اندازی کند.

پروانه مسئول فنی

سازمان شخصی را جهت انجام امور نظارتی و مسئولیت های فنی دیگر معرفی می نماید. پروانه مسئول فنی مجوزی است که صلاحیت شخص مذکور را تایید می نماید.

تفاوت پروانه بهره برداری و جواز تاسیس

عموما افراد تفاوت پروانه بهره برداری و جواز تاسیس را نمی دانند و ممکن است در جایگاه نادرست از مفاهیم ذکر شده استفاده کنند. لذا لازم به ذکر است که پروانه بهره برداری یک مجوز تولید برای واحد های صنعتی است که زمانی که مرحله تاسیس و ساخت کارخانه یا واحد صنعتی به پایان رسید جایگزین جواز تاسیس می گردد. و همانگونه که ذکر شد اخذ پروانه بهره برداری مرحله بعد از گرفتن جواز تاسیس می باشد.

در صورتی که در خصوص گرفتن پروانه بهره برداری یا جواز تاسیس به مشاوره و راهنمایی نیاز دارید، از کارشناسان خبره و زبده محک کمک بگیرید.

هزینه اخذ پروانه بهره برداری چقدر است؟

همانطور که گفته شد برای دریافت این مجوز، باید مقدماتی را فراهم کرد. به عنوان مثال باید زمین و ملک کارخانه خریداری یا اجاره شود، کارخانه یا واحد صنعتی احداث گردد، خط تولید به شکل آزمایشی اقدام به تولید نماید، جواز تاسیس اخذ شود و…

کلیه موارد یادشده از جمله پیش نیازهای اخذ پروانه هستند و همگی هزینه بر خواهندبود. با این حال کارشناسان ثبت محک باتوجه به زمینه کاری شما هزینه مجوزها، طرح توجیهی و سایر هزینه های جاری را تخمین زده و به اطلاع شما می رسانند. به همین جهت توصیه می شود برای این امر حتما با کارشناس مربوطه تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول پروانه بهره برداری

در شهر تهران پروانه ابتدا به صورت یکساله صادر شده و درصورتی که فعالیت واحد صنعتی بر وزارت صنایع و معادن مسجل گردید به صورت سه ساله و بعد از آن پنج ساله و درنهایت به شکل دائمی تمدید می گردد. البته در برخی از شهرستان ها پروانه بهره برداری از تاریخ صدور تا زمان فعال بودن واحد دارای اعتبار است.

فرم تکمیل شده متقاضی مبنی بر اخذ پروانه بهره برداری در سامانه اینترنتی بهین یاب- مدارک محل واحد صنعتی شامل کروکی و … – ارائه نمودن مدارک مربوط به تامین تجهیزات مورد نیاز و نیروی انسانی- تمامی مدارک مرتبط با ثبت شرکت – ارائه نمودن فیش بانکی واریز هزینه های متداول اخذ پروانه بهره برداری.

هزینه اخذ پروانه بهره برداری به عوامل متعددی بستگی دارد. در موسسه ثبتی و حقوقی محک اخذ پروانه شامل پیش نیازهای آن از جمله تنظیم طرح توجیهی و اخذ جواز یا پروانه تاسیس نیز می باشد که جزو مقدمات گرفتن پروانه بهره برداری است. پیشنهاد می شود جهت کسب اطلاعات دقیق در این خصوص با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

دارندگان پروانه بهره برداری می توانند با در نظر گرفتن شرایط و قوانین موجود برای افزایش ظرفیت پروانه بهره برداری خود اقدام کنند.

مدت زمان اخذ پروانه بهره برداری به نوع آن و اقلامی که برای آنها اقدام به اخذ پروانه می شود و استعلاماتی که از ارگان های مختلفی همچون محیط زیست و … باید به عمل بیاید بستگی دارد. به همین دلیل این مدت زمان بین یک ماه و نیم تا ۶ ماه متغییر است. اما به صورت میانگین می توان گفت که حدودا ۳ ماه برای اخذ پروانه بهره برداری زمان نیاز است.

بعد از اینکه بر مبنای طرح توجیهی خود در یکی از شهرک های صنعتی جواز تاسیس اخذ کردید و اقدامات مربوط به تاسیس کارخانه را انجام دادید، باید بخشی از خط تولید را آماده نمایید. پس از اینکه توانستید به شکل آزمایشی و در ابعاد کوچک تولیدات را انجام دهید در سامانه بهین یاب تقاضای خود را ثبت کنید. پس از آن بازرسانی از سوی وزارت صنایع و معادن جهت بازرسی از خط تولید بازدید می کنند که در صورت تایید آنان و کامل بودن مدارک پروانه صادر خواهد شد.

پاسخ این سوال مثبت است. جهت انتقال به اشخاص ثالث باید صلح نامه ای تنظیم کرده و از وزارت صنایع موافقت نامه اصولی بگیرید.

پروانه در شرایطی که یک کارخانه دارای تجهیزات لازم نبوده و نتوان آن را واحدی فعال تلقی کرد و دو به خواسته و درخواست کتبی صاحب پروانه باطل می شود.

تمامی واحد هایی که تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز را فراهم کرده باشد و بتواند به شکل آزمایشی تولید کنند. واحد صنعتی مذکور میتواند دارای جواز تاسیس باشد یا اینکه نباشد.

در مرحله نخست متقاضی دریافت پروانه، که همانطور که گفته شد می بایست مقدمات تجهیز واحد صنعتی خود را آماده کرده و حتی بخشی از خط تولید را نیز راه اندازی کرده باشد، باید درخواست خود را به شکل کتبی و یا از طریق سامانه بهین یاب و طبق دستورالعمل‌های گفته شده ارسال کند. در این مرحله متقاضی می بایست پرسشنامه پروانه بهره برداری را نیز تکمیل نموده و ارائه کند.

کارشناسانی از سوی وزارت صنایع و معادن جهت بازرسی از تجهیزات مربوط به خط تولید به واحد تولیدی شما اعزام خواهند شد. در صورتی که تمام آیتم‌های مورد نظر بازرسان را رعایت کرده باشید و فعالیت‌های شما را تایید کنند، روال صدور پروانه به جریان خواهد افتاد.

در نهایت پس از فراهم کردن تمامی مدارک و موافقت نامه ها و استعلام‌های مورد نیاز از ارگان‌هایی که برای اخذ پروانه به تاییدشان نیاز دارید، باید هزینه‌‌ای را هم که برای صدور پروانه بهره برداری مورد نیاز است را پرداخت کنید. پس از طی کردن تمامی این مراحل پروانه بهره برداری صادر خواهد شد.
نیازی نیست نگران زمان زیادی که باید برای آماده شدن پاسخ استعلامات صرف کنید باشید، اگر تا یک ماه از سوی سازمان‌های مختلف پاسخی برای استعلام شما دریافت نشود‌‌، سازمانها موظف هستند پروانه بهره برداری را صادر کنند.

سوالات پروانه بهره برداری

طراحی شده توسط موسسه ثبتی محک