ثبت شرکت بین المللی
دولت ها از صده های پیش که اقتصاد جهان و نهادها متحول شده اند اقدام به تاسیس و ثبت شرکت بین المللی کردند؛ در این دوران کشورها به سرمایه گذاری خارجی، فناوری، ریاست و فروش علاقه زیادی پیدا کردند.
شرکت بین المللی، شرکتی است که کالاهای خود را به کشورهای فرامرزی ارسال می کند. طبق قوانین تجارت، توسعه ارتباطات بین کشورها، پیشرفت صنعت نقل و انتقال، خرید و فروش، رشد تعاملات مالی باعث وسعت معاملات تجاری شده است؛ چون سرمایه گذاری داخلی به تنهایی احتیاجات ضروری کشور را مرتفع نمیسازد، نیازمند رابطه و مبادله با کشورهای دیگر است.
امروزه با رونق معاملات خارجی، علاقه بسیاری از کشورها به خرید و فروش و تبادلات مالی قوت گرفته است و اکثر دولت ها مشتاق پیوستن به مجامع فرا ملی و تاسیس و توسعه سازمان های تولیدی و مهارتی هستند. با در نظر گرفتن این نکته که امروزه 30 درصد سرمایه سازنده اختصاصی دنیا در ید قدرت شرکت های خارجی است، این شرکت ها در تجارت جهان اهمیت زیادی دارند.
گذاشتن سرمایه توسط شرکت های بین المللی در بیشتر نواحی دنیا، اثرات قابل توجهی بر زندگی اقتصادی مردم آن ملت ها داشته است. پیشرفت زیاد این شرکت ها، سبب شده که تعداد زیادی از اقتصاددانان، رشد اقتصادی آینده دنیا را برگرفته از اقدامات شرکت های بین المللی می دانند. بنابراین، تغییرات جهان موجب شده که اشخاص زیادی علاقه به تشکیل و ثبت اقسام شرکت های تجاری و فراملیتی داشته باشند.
تشکیل ارتباطات در بین دولت ها و بعد از آن توسعه ارتباطات در ابعاد مختلف و پیشرفت همه جانبه به خصوص در سرمایه گذاری خارجی به یک صورت ممکن است که اعتبار حقوقی یک ملت در بین بقیه تبعیت های بین الملل افزایش یابد.
در حال حاضر هشتاد و شش کشور دنیا همچنین ایران در کنوانسیون بین المللی عضو هستند. ثبت شرکت های بین المللی همانند سایر شرکت های دیگر جهت شناسایی هویت آنها الزامی است. با ثبت شرکت بین المللی، شرکت ها صاحب شخصیت حقوقی مستقل می شوند و می توانند از طریق قانونی، محصولات خود را به سایر کشورها صادر کنند.
تعریف شرکت بین المللی
به شرکتی که در زمینه فرستادن محصولات به خارج فعالیت می کند، شرکت بین المللی گویند. شرکت بین المللی به دلیل رشد اقدامات خود در بسیاری از کشورها، به شرکت فراملیتی معروف است؛ مثلا امکان دارد شرکت سهامی عام در داخل کشور ایجاد شود و با گرفتن شعبه در خارج، محصولات تولید شده ایرانی را در آن کشورها هم تولید کند.
هزینه پایین منابع اولیه و نیروی انسانی، همچنین امکان ارائه راحت تر کالا برای فروش در بازارهای خارجی از مزایای محصول تولید شده در کشورهای خارجی است.به عنوان مثال احتمالا قسمتی از یک کالا در کشور و قطعه ای دیگر در کشور دیگری تولید شده باشد و با کنار هم گذاشتن این قسمت ها، یک کالا جدید تولید شود. نوکیا، نستله، جنرال موتورز چند نمونه از شرکت بین المللی هستند.
یک شرکت بین المللی بخاطر اینکه یک نوع خاصی از شرکت ها نیست پس قوانین خاصی هم برای این شرکت ها وجود ندارد. اگر رابطه یک شرکت با کشورهای دیگر به فعالیت های مربوط به آن شرکت ضرری وارد کند، قوانین بین المللی آن کشور حکمفرما است.
انواع شرکت های بین المللی
شرکتی که در مملکت خود ثبت شده باشد، یک شرکت فراملیتی قانونی است. اگر شرکت خارجی تصمیم به کار و تلاش در خاک ایران را داشته باشد، اقدامات آن شرکت منوط به قانون کشور مورد تبعیت آنها است. ایران، زمینه و محدوده فعالیت شرکتهای فراملی را در ماده 1 قانون مجوز ثبت شعبات این شرکتها به صورت کامل تعیین کرده است. در ادامه نوشته به صورت کامل اقسام شرکتهای بین المللی را توضیح خواهیم داد.
شرکت های چند ملیتی
نمونه ای از شرکت هایی که میتوان در ایران ثبت کرد، شرکتهای چند ملیتی است که اثر زیادی در اقتصاد کشور می گذارد. شرکت چند ملیتی تاثیر به سزایی در زمینه سرمایه گذاری در کشورهای خارجی دارد و یکی از گزینههایی که توان اقتصادی بسیاری به آنها میدهد، کار کردن در سراسر جهان است.
شرکت های چند ملیتی جهت وسعت دادن به فعالیتشان در دنیا و استفاده از کمک کشور های دیگر، شروع به تشکیل شرکت های تابع میکنند که قسمت اعظم سهام آن ها متعلق به شرکت اصلی است.
همانطور که در بالا نیز گفتیم، در شرکت های چند ملیتی، شرکت های فرعی بر اساس قوانین و ضوابط کشور مقصد ثبت میشوند اما از دستورات و قوانین شرکت مادر پیروی میکنند. یکی از مهم ترین کارهایی که دانستن آن برای ثبت شرکت بین المللی لازم است این مورد است که دو اصل اساسی و مهم وجود دارد که در نگاه اول بی ربط و خلاف هم به نظر میرسند و آن وحدت و کثرت است.
وحدت
وحدت به مجموعه فعالیت نیروهای انسانی مجموعه گفته میشود که در جهت پیش برد اهداف شرکت قرار دارد. همچنین این فعالیت ها در تمام شرکت های اصلی و فرعی اجرا میشود و بر اساس قوانین و مقررات شرکت است.
کثرت
کثرت به معنای قرار داشتن شرکت های فرعی و اصلی در شهر ها و کشور های مختلف است که باید به قوانین کشور مقصد پایبند باشند. عمل به قوانین کشور مقصد باعث به وجود امدن معنی کثرت میشود.
شرکت اصلی Parent Company
شرکت مادر، به شرکتی می گویند که کلیه افرادی که در آن سهام دارند، حق رای یک شرکت دیگر را به عهده دارند؛ در چنین موقعیتی شرکتی که به مالکیت درآمده، شرکت غیر اصلی تملیک شده نامیده می شود. اگر بخواهیم شرکت مادر را ساده تر توضیح دهیم میتوان گفت یک نوع شرکت سهامی است که شامل شرکت های زیر مجموعه دیگری بوده و نظارت بر این شرکت ها مستقیما تحت نظر مدیران و هیات مدیره شرکت مادر است.
کار مهم شرکت، خریداری بیشتر از 50 درصد سهام دیگر شرکت ها است؛ اگر به دلیلی غیر از نظارت، سهام شرکت های دیگر را بخرد، از آن به عنوان یک شرکت نظارت کننده نام برده نخواهد شد.
تعریف دیگری از شرکت مادر این گونه آمده است که، شرکت حاضری که یک شرکت تازه را تاسیس می کند و بیشتر سهام را به نام خود بر می دارد و از باقی شرکت ها جهت خریداری بخش های سهام مانده دعوت می کند.
شرکت هلدینگ Holding Company
شرکت هلدینگ شرکتی است که مالک سهام باقی شرکت ها است. این کلمه معمولا در مورد شرکت هایی است که کالا یا محصولی را به تولید نمیرسانند؛ در صورتی که هدف آنها این است که با تصرف سهام باقی شرکت ها، مجموعه ای از شرکت ها را تولید کند. این شرکت ها باعث کاهش استرس و خطای دارندگان سهام میشوند و همچنین میتواند کمکی برای مالکیت و نظارت بر مقداری از شرکت ها باشد. بعضی مواقع، تنها در حالی یک شرکت هلدینگ اصلی شناسایی میشود که داخل نام خود کلمه هلدینگ را بیافزایند.
شرایط لازم برای ثبت بین المللی
- حداقل سن مجاز برای سمت مدیر عامل ۲۵ سال است.
- حداقل مدرک لازم برای تاسیس و ثبت شرکت بین المللی دیپلم است.
- میزان سابقه کاری در زمینه تاسیس و ثبت شرکت بین المللی ارتباط مستقیم با مدرک تحصیلی افراد دارد:
- حداقل ۸ سال سابقه کار برای مدرک دیپلم مورد نیاز است.
- مدرک لیسانس نیازمند ۶ سال سابقه کاری خواهد بود.
- اشخاصی که مدرک فوق لیسانس دارند باید ۴ سال سابقه کاری نیز داشته باشند.
- حداقل سابقه کاری برای مدرک دکترا بوده که ۲ سال است.
نحوه ثبت شرکت بین المللی
در زمان تاسیس و ثبت شرکت بین المللی موارد زیر را باید ارائه داد:
- نام شرکت را باید ابتدا مشخص و ثبت نمایید.
- نشانی حقوقی شرکت تازه تاسیس( مناسب با زمینه کاری بوده و نباید نشانی دو دفتر شرکت شبیه هم باشد.)
- نقشه سازمانی شرکت
- اساسنامه( آرمان خود را در رابطه با برگشت هزینه شرکت کاملا تشریح کنید.)
- ثبت هزینه نقدی( در نظر داشته باشید که امروز هیچ گونه حدی برای هزینه ثبت شرکت نوپا مشخص نشده است.)
- ارزیابی قابلیت های شرکت( به خصوص شرکتهای تولیدکننده بین المللی)
- ثبت در مراکز امنیت عمومی
- ثبت و تایید در اداره مالی برون مرزی
- بازگشایی حساب مالی اصلی و حساب دارایی خارجی شرکت( واریز پول)
- ثبت در مراکزمربوط به تعهدات مالیاتی
- تامین نیرو جهت انجام امور مالی
مدارک لازم جهت ثبت شرکت بین المللی
مدارک زیر برای ثبت شرکت بین المللی ضروری است:
ارائه اقرارنامه( تمامی اسامی کشورهای مورد هدف برای ثبت شرکت بین المللی به اداره ثبت نشانه های تجاری ارائه گردد.)
- تکمیل مدارک به زبان لاتین
- ارائه کپی کارت ملی و شناسنامه مدیرعامل و هیئت مدیره
- انتشار اعلامیه تشکیل شرکت در روزنامه رسمی کشور
- واگذاری کپی تاییدیه ثبت نشان تجاری
- به منظور ثبت در پرونده باید اقرارنامه یا اصل تاییدیه ثبت نشان تجاری در ایران همراه با کپی از این مدارک ارائه شود.
- نامه ای جهت معرفی شرکت که امضای مدیرعامل و هیئت مدیره را داشته باشد ارسال گردد.
- تحویل برگه ای که نشان دهنده مخارج اداره ثبت شرکت های فرامرزی که در کشور مقصد پرداخت کرده است.
- اگرشرکت برای کارهای تاسیس و ثبت وکیل گرفته است باید برگه وکالت آن شرکت زمان مراجعه تسلیم گردد.
هزینه ثبت شرکت بین المللی
هزینه همیشه یکی از پر بحث ترین بخش های هر کار است. هزینه ی مورد نیاز برای ثبت شرکت های بین المللی بسته به کشور مقصد متفاوت است؛ مثلا این مقدار برای کشورهای اروپایی در مقایسه با کشورهای قاره آسیا بسیار بیشتر خواهد بود؛ پس طبق این گفته نمی توان گفت اگر یک شرکت هزینه کمی را بابت انجام امور ثبتی از شما درخواست می کند یعنی مهارت کافی را ندارد یا قصد دارد که از شما کلاهبرداری کند.
براساس مهارت افرادی که در شرکت ها فعالیت می کنند و مقدار آشنایی ان ها با امور ثبتی و تجربه ای که وکلای عملیات ثبتی شما دارند، هزینه ها متغیر خواهد بود. ممکن است پروسه ثبت شرکت براساس کشور میزبانی که انتخاب کرده اید متغیر باشد. در ضمن قابل به ذکر است که هزینه ثبت شرکت بین المللی در کشور میزبان پرداخت میشود.
مزایای ثبت شرکت بین المللی
ثبت شرکت بین المللی برای اشخاصی که قصد دارند کسب و کار خود را در کشورهای دیگر در مقیاس جهانی توسعه دهند، با احتمال زیاد تصمیم دشواری است؛ پس توجه و آگاهی از تمامی معایب و مزایا برا تصمیم گیری، مهم است.
-
دستیابی به مشتریان تازه
امکان دارد شما یک طرح عالی از فعالیت تجارت خود در کشور خودتان داشته باشید، اما معلوم نیست که امکان مراجعه تقاضاکننده در محل جدید برای شما به چه اندازه خواهد بود.
-
افزایش خطرات تجاری
زمانی که کسب و کارتان در یک محل با مسائل سخت و زیادی دست و پنجه نرم می کند، اگر باقی کارهای خود را خارج از کشور انجام دهید مناسب تر است. هر چه درکشورهای زیادتری سرمایه گذاری کنید، پستی بلندی های کسب و کار شما بیشتر و برعکس کنترل آسان تری خواهید داشت.
-
کسب استعداد جدید
امکان دارد پیروزی و موفقیت شما به همان اندازه، به افرادی که با آنها همکاری می کنید، به کارها و تصمیم گیری های خصوصی شما ربط داشته باشد. توسعه مکان بین المللی به دستیابی کارمندان با ارزش و مستعد و همکاران جدید کمک شایانی کند. این افراد توانایی این را دارند که سطح کاری شما را افزایش بدهند.
-
تحکیم و معروف شدن برند
توسعه کسب و کار، در بیرون از کشور، موجب دیده شدن تجارت شما میشود، که نتیجه آن اعتبار برند شما با اسم و نماد و ویژگیهای شما خواهد بود، حال نوبت شماست که از این ترقی و پیشرفت جهانی بهره ببرید؛ مشتریان جدید شما باعث ارزش و اعتبار کسب و کار شما در مکان جدید هستند. همینطور شما موقعیت عالی جهت به دست آوردن مالکیت فکری نشان های تجاری و کپی رایت به مراکز جدید را دارید.
-
پیدا شدن سرمایه گذاران خارجی
شرکتهای سرمایهگذاری و افراد پولدار که قصد سرمایه گذاری در بعضی مناطق دارند، به تساوی در جهان پخش نشده اند. وابسته به کشورهای مقصد برای گسترش شرکت، درمییابد که پیش از کسب و کار شما به طور بینالمللی، توانایی رسیدن به دارایی خیلی بیشتر از چیزی که در کشور مبدا شما بوده را میدهد. پیدا کردن اینکه کشورهای بهترین و بدترین موقعیت برای سرمایه گذاری هستند به آسانی در دسترس است.
-
معتمد کردن مشتری
امتیاز توسعه فیزیکی یک شرکت در قیاس با فروختن منظور از راه دور با تجارت الکترونیکی در کشور مقطعی می باشد که، اگر شما یک شرکت یا فروشگاه بومی ثبت شده در کشور خارجی داشته باشید مشتریان اعتماد بیشتری به شما می کنند.
محدودیت ها و معایب ثبت شرکت بین المللی
-
قانون و مقررات کشورهای خارجی
توسعه کسب و کار بینالمللی به اسناد گمراهکننده خلاصه نمیشود، به دلیل اینکه هر کشور قانون مالیاتی و گزینش مخصوص خود را داراست؛ به عنوان مثال این قانون ها شامل ثبت کسب و کار در تجارت، توجه به نشان های تجاری و فرم هایی که می بایست به زبان کشور تکمیل کنند است.
-
زبان رسمی کشور مقصد
باید بدانید که هم اکنون بیشتر از سه چهارم مردم دنیا به زبان انگلیسی صحبت نمیکنند و این زبان را نمی دانند اگر شما بتوانید شراکت و تجارت خود را در کشوری که زبان دوم مردم آن انگلیسی است ایجاد کنید برای گسترش تجارت خود مجبورید تا زبان بومی و محلی آن کشور را یاد بگیرید تا بتوانید به راحتی با مردم آن کشور ارتباط برقرار کنید.
-
مدیریت نوسانات ارزی
ارزش و بهای پول شما در زمان های مختلف ارتباط مستقیم با کشور مقصد دارد که مطمئناً اهمیت زیادی در موارد کسب و کار شما خواهد داشت؛ اگر بهای پولتان در قیاس با کشور مقصد پایین باشد به شما اجازه این را می دهد تا قیمت رقابتی در کشور دوم را بدهید، در حقیقت مشتریان با ارزی کم ارزش برای خرید کالا شما تلاش خواهند کرد.
این امر امکان دارد باعث این شود که شما به اجبار هزینه محصول خود را کاهش و فروش کمی داشته باشید، از طرفی ممکن است تاجران فرصتطلبی سفارش خرید خود را به زمانی موکول کنند که به منفعت خودشان است.
-
کم شدن خطرات اعتباری
یک خریدار بومی که در پرداخت صورتحساب خود را کوتاهی کند موجب مشکلات زیادی میشود، اما این مشکل برای خریداران خارج از کشور دو برابر است؛ به این دلیل که گاهی بر اساس موقعیت مکانی تضمینی برای پس گرفتن بدهی مشتریان وجود ندارد، این گونه مشکلات ریسک اعتباری نامیده می شود.
نتیجه گیری
با مطالب بالا درک کردیم که بین المللی کردن شرکت در آغاز کار با ارتباطات سازنده شرکت ها با بازارهای محلی صورت می گیرد و در ادامه با گسترش تعاملات تجاری با کشورهای خارجی تکمیل می گردد. این پروسه را به منزله تشکیل و گسترش ارتباط بین شرکت ها و اشخاص با همدیگر می دانند.
ارتباطات بین سازمانی نمادی برای تجزیه و تحلیل اقدامات بین المللی سازی است و باعث حضور فعال شرکتها در عرصه های بین المللی می گردد، اگر اطلاعاتی کافی در زمینه بازارهای بین المللی نداشته باشید حضوری موفق در این رقابت های بین المللی نخواهید داشت.
شرکتها براساس مقدار و نوع فعالیتشان می توانند در اقدام بین المللی سازی موفق شوند که در هر مرحله این فرآیند لازم به افزایش اطلاعات است. مدیران این گونه شرکت ها در ایران ارزش ارتباط شبکه ای با دیگر شرکت ها و کشورها را نمی دانند و با روش های قدیمی در روابط بین المللی انتظار به دست آوردن علم ارتباط سازی صحیح با سایر کشورها و بازاریابی را دارند. دولت مردان می توانند با پشتیبانی تجار ایرانی زمینه برپایی و گسترش اقدامات تجاری آن ها را فراهم آورند.
درنتیجه روابط شبکه ای شرکت ها با یکدیگر و سایر ملت ها، از اصلی ترین روش های موفقیت شرکت ها در زمینه های بین المللی است. با توجه به مطالبی که گفته شد، میتوان این طور درک کرد اشخاصی که اهداف بزرگ برای کار و تجارت خود دارند به جای تشکیل شرکت عادی و معمولی، می توانند زمان و پول خود را برای تشکیل و ثبت شرکت بین المللی صرف کنند تا به دستاوردهای بزرگ در آینده دست یابند.
ثبت شرکت بین المللی مثل تاسیس و ثبت دیگر انواع شرکت ها قانون و چهارچوب مختص به خود را دارد. در این مقاله مراحل ثبت شرکت بین المللی را به صورت کامل بیان کردیم تا با سرمایه گذاری در تشکیل و ثبت چنین شرکتی، ایرانی قدرتمند تر و سربلند تر بسازید.
با توجه به مطالب بالا درک میکنیم که اشخاصی که اهداف متعالی برای آینده حرفه و تجارت خود دارند بهتر است برای به رسمیت بخشیدن و گسترش فعالیت های تجاری خود اقدام به تاسیس و ثبت شرکت بین المللی نمایند.
ثبت شرکت بین المللی مثل هر شرکت دیگری لازم به رعایت و اجرای قوانین است در این مقاله شما را با مراحل و شرایط ثبت چنین شرکت هایی آشنا کردیم امیدواریم با تلاش و همت و توکل بر ایزد منان هر چه بهتر در راه تاسیس و ثبت شرکت بین المللی خود قدم گذاشته و سهمی در آبادانی کشور عزیز ایران داشته باشید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.