با ثبت محک کسب و کار خود را قانونی شروع کنید

جواز کسب بنگاه املاک

جواز کسب بنگاه املاک

یکی از مشاغل پردرآمد در ایران انجام معاملات ملکی است. بنابراین طبیعی است که افراد زیادی تمایل انجام آن داشته باشند. عایدی این دسته از مشاغل از طریق واسطه گری در معاملات حاصل می شود. به این ترتیب که معاملاتی را که انجام می دهند به ازای آنها حق کمیسیون دریافت خواهند کرد. این حق کمیسیون برای معاملات با مبلغ 30 میلیون تومان نیم درصد، برای معاملات بین 30 تا 50 میلیون نیم درصد به اضافه 25 صدم درصد و برای معاملات بین 50 تا 100 میلیون تومان، در برابر هم 50 میلیون 75 صدم درصد است. اخذ جواز کسب بنگاه املاک اولین قدم برای تاسیس یک بنگاه معاملات ملکی است. برای اینکه با شرایط و ضوابط این کار آشنا شوید خواندن ادامه این نوشته را از دست ندهید.

جواز کسب بنگاه املاک

مراحلی که برای اخذ جواز کسب املاک باید طی شود

هر صنفی در کشوران اتحادیه مختص به خود را دارد، در اولین مرحله از مراحل اخذ پروانه کسب شما باید به اتحادیه مشاوران املاک رفته و تقاضای دریافت جواز را ارائه داده و رسید و کدرهگیری بگیرید.

در مرحله دوم چندین اقدام مختلف انجام می شود. یکی اینکه بازرسانی از طرف اتحادیه مامور می شوند تا به محلی که قرار است آژانس املاک در آنجا تاسیس شود، سرکشی کنند و تمامی مشاهدات خود را در قالب یک گزارش جامع تحویل دهند. جمعی شامل تمامی بازرسان و اعضای هیات مدیره در مورد درخواست متقاضی بحث و گفتگو می کنند و نتیجه نهایی خودشان را به صورت کتبی به او اعلام می کنند. دقت داشته باشید که برای اینکه کسب و کار موفقی راه اندازی کنید، آژانس املاک خود را در محلی دایر نمایید که به تمامی خیابان های اصلی و فرعی آن اشراف کامل داشته باشید. مغازه ای که انتخاب می کنید طبق نظر اتحادیه نباید از 12 متر مربع کمتر باشد. محیط انتخابی شما باید به گونه ای باشد که موجب آرامش مراجعین شده و نظر آنان را به خود جلب نماید.

پس از نظر مثبت بازرسان و اعضای هیات مدیره به متقاضی یک فرصت سه ماهه داده می شود تا تمام مدارک مورد نیاز را آماده کرده و از طریق سامانه اصناف به نشانی www.iranianasnaf.ir ارسال کنید. حالا مدارکی که باید ارسال کنید رو نام می بریم:

12 تا عکس جدید در اندازه 3*4.

از کارت ملی و صفحه اول شناسنامه خودتان کپی یا اسکن بگیرید و ارسال کنید.

کپی برابر اصل شده سند مالکیت محل کسب.

کپی برابر اصل شده پایان کار اداری و یا تجاری محل کسب.

در صورتی که محل کسب اجاره ای است رضایت محضری مالک برای اینکه سرقفلی نقل و انتقال پیدا کند و تغییر شغل انجام شود باید باشد.

اگر با شرکایی قصد تاسیس یک بنگاه مشاور املاک را دارید، رضایت محضری شریک و فتوکپی از صفحه اول شناسنامه و کارت ملی و یک قطعه عکسش را باید تحویل دهید.

اخذ جواز کسب بنگاه املاک هزینه هایی هم دارد. مانند فیشی که باید به حساب خزانه کشور واریز کنید و پرداخت 5 برابر مبلغ حق عضویت اتحادیه مشاوران املاک که معیار محاسبه آن همان سال اول است.

در قدم بعدی اداره اماکن باید صلاحیت شما را برای دریافت پروانه کسب تایید کند. که برای اینکار باید مدارکی را آماده کنید که شامل موارد زیر هستند:

گواهی عدم سوپیشینه و عدم اعتیاد به مواد مخدر.

اگر کمتر از 70 سال سن دارید، دوره های آموزشی مناسب با صنف خود را گذارانده و گواهینامه آن را دریافت کنید. آژانس ها یا بنگاه های املاک از نظر کیفیت و صلاحیت به درجه 1 و 2 تقسیم بندی می شوند که شرکت در دوره های آموزشی و داشتن تحصیلات دانشگاهی و ایجاد چارت تشکیلاتی به ارتقای رتبه شما تاثیر خواهد گذاشت. اخذ پروانه تخصصی مشاور املاک نیز در این زمینه پیشنهاد می شود.

گواهی اداره امور مالیاتی مبنی برتشکیل پرونده مالیاتی یا پرداخت نمودن بدهی ها.

اختصاص یافتن یک کد شناسنه ده رقمی و الصاق آن به جواز کسب شما و برچسب شناسه صنفی مطابق با کد ده رقمی.

در آخرین مرحله از مراحل دریافت جواز کسب، پرونده متقاضی بوسیله رئیس اتحادیه مشاوران املاک کاملا مورد بررسی قرار می گیرد و اگر تایید صلاحیت شود، به امضای ایشان خواهد رسید.

جهت اخذ جواز کسب بنگاه املاک و پروانه کسب تمامی مشاغل می توانید از مشاوره های رایگان موسسه ثبتی و حقوقی محک بهره مند شوید.
[/av_textblock]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس بگیرید