با ثبت محک کسب و کار خود را قانونی شروع کنید

خرید و فروش برند آماده و مراحل و شرایط انتقال آن

خرید و فروش برند آماده و مراحل و شرایط انتقال آن: یکی از ملاک های مهم رشد کسب کار داشتن برند یا علامت تجاری است. برند باعث جذب مشتریان و نگهداری آنان می شود ولی اخذ آن امری طولانی و پیچیده است و باعث هزینه های اضافی و هدر رفت زمان می شود. به همین دلیل کسانی که می خواهند در سریع ترین زمان ممکن و بدون هدر رفت وقت برند خود را دریافت کنند خرید برند گزینه بسیار مناسبی است. در خرید برند شما می توانید برند مورد نظر خود را بخرید و در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید.

خرید و فروش برند آماده و مراحل و شرایط انتقال آن

خرید برند پروسه ای است که در آن می توانید برند خود را به صورت آماده بخرید. در این روش دیگر نیاز به گذراندن مراحل سخت و پیچیده اخذ برند نیست و نسبت به اخذ برند بسیار در زمان و هزینه های شخص صرفه جویی می شود. در خرید برند باید برند مناسب خود را پیدا کنید و آن برند باید در حوزه کسب و کار شما باشد برای مثال: برند مواد غذایی، و سپس آن برند را بخرید.

خرید برند در ایران امری قانونی و راحت است و طی مدت زمان کمی می توانید برند خود را بخرید شما می توانید برای خرید برند از موسسه ثبت محک که یک موسسه ثبتی حقوقی است مشاوره دریافت کنید و برند خود را بخرید.

انتقال برند

منظور از نقل و انتقال برند همان خرید و فروش برند است و شامل دو نوع است.

انتقال اختیاری : در صورتی که صاحب برند به‌طور اختیاری و با تصمیم خود، مالکیت برند را به کس دیگری منتقل کند. نقل و انتقال اختیاری رخ داده است.

انتقال اجباری : در انتقال اجباری مالکیت برند به طور اجباری از یک شخص یا شرکت به شخص یا شرکت دیگری انتقال میابد. معمولا زمانی اتفاق می افتد که یا مالک اصلی فوت شده باشد یا دادگاه حکم توقیف اموال را بدهد .

نحوه خرید برند
نحوه خرید برند

مراحل خرید و فروش برند آماده و شرایط انتقال آن

خرید و انتقال برند یا علامت تجاری در ایران به‌عنوان یک فرآیند قانونی و رسمی برای حفظ حقوق مالی و معنوی و جلوگیری از پایمال شدن حقوق افراد است، و شامل مراحلی به شرح زیر هستند:

1.بررسی شرایط اولیه

در اولین قدم خرید یا انتقال برند باید بررسی کنید که برند مورد نظرتان به ثبت رسیده یا نه و اعتبار گواهی آن چقدر است. در صورتی که برند مورد نطرتان ثبت نشده باشد نمی توانید آن را انتقال بدهید. همچنین اگر مالک برند شخصی حقوقی باشد برای استعلام آن از اداره ثبت شرکت ها اقدام کنید.

2.تنظیم قرارداد انتقال

انتقال برند لازم است در قالب یک قرارداد مکتوب و رسمی انجام شود. در این قرار داد جزئیاتی مثل شرایط انتقال ، اطلاعات  مورد نیاز قرار داد، مسئولیت های دو طرف باید نوشته شود . همچنین در این قرارداد باید مشخص شود آیا تمام حقوق برند منتقل می شود یا قسمتی از آن .

3.امضای صلح‌نامه

در این مرحله افراد باید صلح نامه ای را امضا و بنویسند که توسط دفاتر اسناد رسمی تایید شود چون قرار داد های شفاهی از نظر قانونی معتبر نیستند و برای اطمینان از صحت انتقال حتما باید دفاتر اسناد رسمی آن را تایید کنند.

4.ثبت در اداره مالکیت معنوی

در این مرحله از خرید برند بعد از تایید صلح نامه ،اظهار نامه ی شما به اداره مالکیت معنوی فرستاده می شود . این اظهار نامه شامل مدارک مربوط به نقل و انتقال برند است . در صورت تایید انتقال برند شما در دفتر ثبت علامت تجاری ثبت خواهد شد.

5.پیگیری و تایید نهایی

پس از ثبت انتقال برند، دو طرف می‌توانند با ورود به سامانه مالکیت معنوی وضعیت انتقال برند خود را مشاهده و پیگیری نمایند. شما می توانید تایید نهایی انتقال و اطمینان از صحت ثبت اطلاعات در دفتر ثبت علامت تجاری را دراین سامانه مشاهده کنید.

توجه :

  • ضروری است دو طرف خرید یا انتقال برند را به صورت ثبت رسمی انجام بدهند تا در صورت بروز اختلاف با مسائل حقوقی پیچیده ای مواجه نشوند.
  • تمامی مراحل باید با دقت بالا و رعایت قوانین انجام شود تا حقوق دو طرف حفظ شود و از سوء استفاده های احتمالی جلوگیری شود.
  • حفظ حقوق قانونی طرفین: تمامی مراحل باید به دقت و با رعایت قوانین انجام شود تا حقوق هر یک از طرفین حفظ شده و از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری شود.
  • انجام صحیح و دقیق این مراحل، تضمین‌کننده اعتبار و صحت قانونی انتقال برند خواهد بود.
خرید و فروش برند
خرید و فروش برند

فروش برند

فروش برند هم مانند خرید برند یک فرآیند حقوقی و تجاری است که در آن مالک یک برند ثبت‌شده، تمامی حقوق یا بخشی از آن را به فرد یا شرکت دیگری منتقل می‌کند. این فرآیند شامل مراحل قانونی و مشخصی است که باعث حفاظت از حقوق مالی و معنوی و اطمینان از انتقال قانونی و صحیح برند به خریدار است.

فروش برند می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد :

  • تمرکز بر فعالیت‌های جدید: ممکن است صاحب برند تصمیم به تغییراتی در حوزه فعالیت خود بگیرد و دیگر به آن برند نیازی نداشته باشد.
  • مشکلات مالی: در بعضی مواقع افراد برای جبران مشکلات مالی خود تصمیم به فروش برند خود می گیرند.
  • تغییرات ساختاری در کسب‌وکار: در بعضی موارد فرد تصمیم به فروش برندهایی که دیگر در برنامه‌های توسعه قرار ندارند می گیرد.

قیمت برند آماده به چه چیزی بستگی دارد؟

قیمت برند آماده به فاکتورهای متعددی بستگی دارد این فاکتور ها را در ادامه بررسی می کنیم :

  • نام برند مورد نظر: زمانی که قصد خرید یک برند اماده و یا فروش برندتتان را دارید، نام برند یکی از مهمترین عوامل تعیین قیمت برند شما است. در واقع نام برند مهمترین عامل شکل گیری ذهنی برند در ذهن مشتریان است. نامی که مشابه دیگر برند ها نباشد و حفظ و روان بودن باشد نسبت به بقیه نام ها از ارزش بیشتری برخوردار است .
  • طبقه بندی کالا: طبقه بندی کالا مشخص می کند که کالا جزو چه دسته ای است. برای مثال، برندهایی که در حوزه‌هایی مانند مواد غذایی، محصولات بهداشتی یا فناوری ثبت شده‌اند، معمولاً ارزش بالاتری دارند. این ارزش بالا تر به معنی عرضه و تقضای بیشتر برای این حوزه هاست
  • وضعیت حقوقی : وضعیت حقوقی نقش بزرگی در تعیین ارزش برند ثبت شده دارند. برای مثال برند هایی که دارای مشکل حقوقی و یا برندهایی که در انحصار ورثه هستند ارزش پایین تری به نسبت برند های بدون مشکل دارند.
  • قابلیت توسعه : برند هایی که دارای یک ایده جدید هستند و قابلیت توسعه و پیشرفت بالاتری دارند ارزش بالا تری هم دارند. برای مثال : اگر برندی بتواند محصولات جدید و نوینی در حوزه‌های مختلف تولید کند یا وارد بازارهای جهانی بشود، فرصت‌های بیشتری برای رشد و پیشرفت ایجاد می‌کند. این ویژگی ها باعث می‌شود ارزش برند بالا تر رفته و  خریداران تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در این برند داشته باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس بگیرید