با ثبت محک کسب و کار خود را قانونی شروع کنید

اخذ جواز کسب فوری! اخذ پروانه کسب تمامی مشاغل در کمترین زمان

اخذ جواز کسب فوری! اخذ پروانه کسب تمامی مشاغل در کمترین زمان: جواز کسب یا پروانه کسب نوعی مجوز است که توسط نهادهای دولتی مربوطه و خاصی صادر می شود. افرادی که می خواهند کاری را راه اندازی کنند و یا کسب و کاری را شروع کنند، باید در وحله اول اقدام به دریافت پروانه کسب نمایند.

اخذ جواز کسب

با توجه به شرایط اقتصادی کشور این روزها اغلب مردم تمایل دارند که کسب و کار شخصی خود راه اندازی کنند. در هر کسب و کاری نیز همانطور که می دانید نیاز است مراحل قانونی آن را سپری شود. بنابراین موج عظیمی از درخواست ها برای دریافت جواز کسب ایجاد شده است.بهترین راه برای شروع و راه اندازی یک کسب و کار این است که آن را به صورت قانونی شروع کنید. بنابراین قبل از شروع هر کاری نسبت به دریافت جواز کسب اقدام کنید.

در این بین اغلب مردم با روند اداری و حقوقی دریافت جواز کسب و یا پروانه کسب آشنایی ندارند. و در صورتی که خودشان برای دریافت پروانه کسب اقدام کنند، با مسائل و چالش های مختلفی روبه رو می شوند.

حتی ممکن است روند دریافت جواز کسبشان بسیار بیشتر از روند معمول زمان ببرد. هرچه بیشتر و زمان گیر تر باشد، قاعدتا ورود شما به بازار کار نیز با تاخیر مواجه می شود. برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است با کارشناسان ثبتی و حقوقی محک که سالها تجربه در زمینه اخذ انواع پروانه کسب، پروانه بهره برداری و ثبت برند و ثبت شرکت دارند، تماس بگبرید.

سامانه جواز کسب

امروزه مردم تمامی کارهای خود را می توانند از  طریق اینترنت انجام دهند. دولت نیز از جهت کاهش رفت و آمدهای اداری و تسهیل کارها، سامانه جامعی طراحی و در اختیار اصناف و مردم قرار داده است تا به روند دیجیتاله شدن امور ثبتی و اخذی کمک کند. این سامانه به سامانه مجوزها شناخته می شود و امکانات مختلفی دارد. این سامانه اینترنتی خدمات متنوعی را در اختیار متقاضیان قرار داده است. این امکانات و خدمات شامل موارد زیر می باشد:

  • تعیین هزینه های مربوط به اخذ جواز کسب
  • ایجاد امکاناتی که متقاضیان بتوانند مبالغ پرداختی صنفی خود را از این طریق انجام دهند.
  • درگاهی برای ثبت و درخواست مالکیت جواز
  • امکان صدور مجوز برای انواع کسب و کارها از جمله محصولات دخانی
  • امکان درخواست جواز المثنی
  • درگاهی برای درخواست مجوز جهت افتتاح فروشگاه های زنجیره ای

با توجه به این که این سامانه اینترنتی باعث آسان تر شدن و در دسترس تر شدن امکانات شده است و همچنین دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست، اما همچنان دریافت جواز کسب پیچیدگی های خاص خود را دارد و انجام آن نیزمند دانش ثبتی و آگاهی کافی از مراحل مربوطه می باشد.

سامانه جواز کسب
سامانه جواز کسب

درگاه ملی مجوزها

بر اساس ماده 7 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی مراجع صدور کسب و کار موظف به ساده سازی شرایط و فرآیند صدور مجوزها هستند. به جهت این که صدور مجوزها ساده تر انجام گیرد سامانه ملی مجوزها طراحی و راه اندازی شده است. این سامانه تخت مدیریت دبیرخانه هیات مقررات‌ محیط کسب‌ وکار راه اندازی شده است. از زمانی که این سامانه راه اندازی شده است دیگر بستری مناسب برای ثبت نام، بارگذاری مدارک و استعلام تمامی کسب و کارها ایجاد شده است.

سامانه ملی مجوزها مرجعی است که اطلاعات لازم درباره قوانین و شرایط جدید صدور مجوزها و استعلام مجوزها در آن قید می شود. با وجود این سامانه آنلاین مسیر دریافت جواز کسب برای تمامی کسب و کارها شفاف و ساده شده است. بهتر است بدانید که فقط این سامانه نیست که می توان برای دریافت مجوز اقدام نمود. علاوه بر این سامانه، سامانه‌های دیگری همچون سامانه صدور جواز تاسیس (stsm.ir) نیز به وظیفه صدور مجوز در زمینه‌های خاص مشغول هستند.

فرق جواز کسب با پروانه کسب چیست؟

کسانی که به تازگی تصمیم به ایجاد کسب و کاری گرفته اند در هنگام جستجوی فعالیت های صنفی با دو مفهوم جواز کسب و پروانه کسب رو به رو می شوند. این دو اصطلاح به ظاهر متفاوت به مجوزی اشاره دارند که از سوی اتحادیه‌های صنفی صادر می‌شود. اما باید بدانید که هیچ تفاوتی بین جواز کسب و پروانه کسب وجود ندارد بلکه تنها اختلاف در نحوه بیان و استفاده این دو واژه می باشد. در ادامه این مطلب این مسئله را با جزئئیات بیشتری توضیح می دهیم.

جواز کسب چیست؟

واژه جواز کسب اصطلاحی است به طور عامیانه و روزمره بیشتر در بین مردم رواج دارد. در واقع همان مجوز قانونی است که برای شروع و ایجاد کسب و کار صنفی ضروری است. جواز کسب بیشتر در بین مردم و کسبه رایج است و گاهی به عنوان معادل غیر رسمی پروانه کسب نیز شناخته می شود.

پروانه کسب چیست؟

پروانه کسب عنوان رسمی و حقوقی همان مجوز صنفی است که طبق قانون نظام صنفی، توسط اتحادیه‌های مرتبط با هر صنف صادر می‌شود. این مجوز به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد که فعالیت خود را در چارچوب قوانین ادامه دهند. اصطلاح “پروانه کسب” در مدارک اداری، مکاتبات رسمی و اسناد حقوقی بیشتر استفاده می‌شود.

بنابراین همانطور که اشاره شد جواز کسب و پروانه کسب در واقع دو نام یک مجوز می باشد و از نظر ماهیتی با هم فرقی ندارند. تفاوت اصلی آن‌ها در نوع کاربرد و نحوه بیان آن است. جواز کسب غالبا در بیان مردم و محاوره استفاده می شود اما پروانه کسب کاربرد رسمی تری دارد و عموما در مکاتبات دولتی و اسناد از پروانه کسب استفاده می شود.

گاهی بعضی از افراد تصور می‌کنند “جواز کسب” یک مرحله اولیه است و “پروانه کسب” مرحله پیشرفته‌تر. این برداشت اشتباه است و هر دو به یک مجوز اشاره دارند.

جواز کسب چیست
جواز کسب چیست

چرا این موضوع اهمیت دارد؟

برای افرادی که به دنبال این هستند که جواز کسب برای فعالیت صنفی خود دریافت کنند، دانستن این نکته ضروری است که این دو اصطلاح تنها در بیان متفاوت‌اند و شما تنها نیاز به طی کردن مراحل قانونی برای دریافت مجوز صنفی خود دارید، چه آن را جواز کسب بنامید و چه پروانه کسب.

جواز کسب اینترنتی

جواز کسب اینترنتی به مجوزی گفته می شود که به راحتی می توانید از  طریق سامانه آنلاین ثبت نام و دریافت نمایید. در واقع پروانه کسب آنلاین از طریق سامانه های رسمی مرتبط با اصناف و اتحادیه ها صادر می شود. همچنین اگر محصول و یا خدماتی دارید که در بستر اینترنت ارائه می دهید، همچون فروشگاه های آنلاین و آموزش های مجازی، دریافت این جواز کسب به شما توصیه می شود.

با توجه به این که امروزه کسب و کارهای آنلاین افزایش یافته است، دریافت جواز کسب نه تنها باعث می شود فعالیت شما قانونی تر شود بلکه موجب افزایش اعتبار مشتریان نیز می شود.

سهولت دریافت جواز کسب از طریق سامانه اینترنتی موجب سریع تر انجام شدن امور صدور مجوزها شده است. در همین راستا دریگر نیازی نیست زمان زیادی را صرف کنید و به صورت مکرر و پی در پی به ادارات و اتحادیه ها مراجعه کنید. تنها با یک تماس با کارشناسان ثبت محک و ارسال مدارک کلیه امور دریافت پروانه کسب در کوتاهترین زمان انجام می شود.

گرفتن جواز کسب اینترنتی همچنین می‌تواند فواید دیگری نیز مانند امکان استفاده از خدمات پرداخت الکترونیکی رسمی، تبلیغات در پلتفرم‌های معتبر و شرکت در مزایده‌ها و قراردادهای دولتی را برای صاحبان کسب‌وکار فراهم کند. این جواز، پلی میان فعالیت آزادانه در فضای آنلاین و رعایت قوانین و مقررات جاری است..

چه کسانی نمی توانند جواز کسب بگیرند

باید این نکته را بدانید که اخذ جواز کسب دارای شرایطی است و ممکن است برای برخی محدودیت های قانونی وجود داشته باشد و نتوانند جواز کسب دریافت کنند. افرادی که دارای سوء پیشینه کیفری هستند دریافت جواز کسب مقدور نیست. به این معنی که اگر فردی جایم مهمی انجام داده باشد و در سابقه او تاثیر گذاشته باشد، نمی تواند نسبت به دریافت جواز کسب اقدام کند.

دسته ای دیگری از کسانی که ممکن است از دریافت جواز کسب محروم شوند، افرادی هستند که مدارک و شرایط لازم را ارائه نمی دهند. اگر مدارک شما ناقص باشد و نسبت به تکمیل آنها اقدام نکیند؛ درخواست جواز کسب شما رد می شود.

لازم به ذکر است، اگر قبلا بدون دریافت مجوز مدتی را فعالیت صنفی داشته اید، ممکن است در زمان اقدام برای دریافت جواز با مشکل مواجه شوید چرا که فعالیت شما غیر قانونی بوده است.

انواع جواز کسب ثبت محک
انواع جواز کسب ثبت محک

نحوه ثبت نام پروانه کسب و مراحل آن چگونه است

برای ثبت نام پروانه کسب، در ابتدا باید وارد سامانه آنلاین اصناف شوید. این سامانه تمام امکاناتی که برای اخذ جواز کسب ها نیاز دارید در اختیار شما قرار می دهد. مراحل آن را در زیر شرح داده ایم با دقت مطالعه کنید.

  1. ورود به سامانه ایرانیان اصناف

ابتدا در مروگر خود آدرس اینترنتی www.iranianasnaf.ir را وارد کنید. این سایت اصلی ترین بستر برای ثبت نام و درخواست جواز کسب می باشد.

  1. حساب کاربری ایجاد کنید

پس وارد شدن به سایت در بخش ثبت نام یک حساب کاربری باید ایجاد کنید. ایجاد حساب ساده است فقط کافی است اطلاعات شخصی که از شما درخواست شده است مانند کد ملی و شماره همراه خود را وارد کنید.

  1. فرم درخواست ارائه شده را پر کنید

بعد از ثبت نام، فرمی برای درخواست جواز کسب ارائه می شود که باید آن را تکمیل کنید. این فرم شامل اطلاعات هویتی،فعالیت شغلی، آدرس محل کسب و سایر اطلاعات مرتبط است.

  1. رسته شغلی را انتخاب کنید

حال نوبت آن است که نوع فعالیتی که قصد دارید برای آن مجوز دریافت کنید را انتخاب کنید. این نکته حائز اهمیت است که هر رسته شغلی زیر نظر یک اتحادیه خاص فعالیت می کند و بایستی مطابق با آن عمل کنید.

  1. مدارک را آپلود کنید

در این مرحله مدارکی از شما خواسته می شود که باید ان را آپلود کنید. این مدارک شامل تصویر کارت ملی، شناسنامه، سند مالکیت یا اجاره نامه محل کسب و کار، عکس پرسنلی و دیگر موارد که در سامانه آورده شده است. برای اینکه از رد شدن جلوگیری کنید، باید مدارک کاملا خوانا و واضح باشد.

  1. پرداخت هزینه‌ها

    هر کاری دارای هزینه ای است. شما باید هزینه‌های مربوط به بررسی و صدور پروانه کسب را از طریق درگاه پرداخت اینترنتی که در سامانه موجود است پرداخت نمایید.

  2. پیگیری وضعیت درخواست

    پس از ارسال درخواست، مراحل بررسی توسط اتحادیه یا سازمان مرتبط آغاز می‌شود. شما می‌توانید از طریق سامانه، وضعیت درخواست خود را پیگیری کرده و در صورت نیاز به تکمیل مدارک، اقدامات لازم را انجام دهید.

جواز کسب تولیدی

اگر می خواهید شروع به تولیدی محصولی کنید و یا نامی برای خود در بازار بسازید، در وحله اول باید کلید ورود به عرصه تولید را داشته باشید. این کلید اخذ جواز کسب تولیدی است. جواز کسب تولیدی همان چیزی است که در ابتدایی ترین مراحل کار به آن نیاز دارید.

بدون این پروانه کسب هم فعالیت شما قانونی نیست و هم از بسیاری از فرصت ها مانند ثبت کردن برند و یا گرفتن وام بانکی بی بهره می مانید. بنابراین تا اینجا دریافتید که این نوع جواز کسب که به جواز کسب تولیدی شناخته می شود مخصوص کارگاه ها و کارخانه ها و هر واحد تولیدی دیگر است.

با داشتن جواز کسب تولیدی می توانید در بازار محصولات خود را بفروشید، قرار دادهای قانونی ببندید و حتی صادرات کنید.

چون در هر رسته شغلی، از تولید مواد غذایی گرفته تا کالاهای صنعتی، قانون‌گذاری‌های خاصی وجود دارد. این جواز نه فقط به معنای تأیید فعالیت شماست، بلکه به مشتری‌ها نشان می‌دهد که کسب‌وکار شما معتبر است و محصولاتتان استانداردهای لازم را دارد.

دریافت پروانه کسب ثبت محک
دریافت پروانه کسب ثبت محک

جواز کسب توزیعی

در قسمت قبل اخذ جواز کسب تولیدی را توضیح دادیم. حال که جواز کسب تولیدی دریافت کردید و محصولاتی را تولید کردید، بباید بتوانید در محصولات خود را به طور قانونی توزیع کنید در شبکه های مختلف. برای این کار نیاز به جواز کسب توزیعی دارید.
البته همیشه این طور نسیت که اول پروانه کسب تولیدی دریافت شود و سپس جواز کسب توزیعی. برخی در ابتدا کار خود را با توزیع محصولات شروع می کنند و پس از مدتی اقدام به تاسیس کارگاه تولیدی می کنند. اگر می خواهید در دنیای تجارت فعال باشید این جواز کسب اولین اقدام شما برای ورود به دنیای حرفه ای تجارت است. بدون آن، فعالیت شما غیرقانونی می‌شود. همچنین امکان همکاری با شرکت‌های معتبر، ثبت قراردادهای رسمی یا دسترسی به تسهیلات دولتی را هم از دست می‌دهید.

این جواز کسب برای چه کسانی مناسب است؟

برای کسانی که می خواهند کالاهای تولید شده را بین عمده‌ فروشان، فروشگاه‌ ها یا مصرف‌ کنندگان توزیع کنند. به زبان ساده، اگر پلی بین تولیدکننده و بازار هستید، به جواز توزیعی نیاز دارید. این مجوز به شما اجازه می‌ دهد تا در چارچوب قوانین و با اعتماد سازی بیشتر، به فعالیت خود ادامه دهید.

اما چرا داشتن جواز توزیعی اهمیت دارد؟ چون در فرآیند توزیع، پای مسائل مهمی مثل کیفیت، سلامت کالاها و نظارت قانونی به میان می‌ آید. داشتن این مجوز به شما امکان می‌دهد با خیال راحت و در بستری شفاف بدون هیچ مشکلی کار کنید. از طرفی، مشتری‌ ها و همکاران تجاری شما هم این اطمینان را به دست می آورند که شما یک کسب‌وکار رسمی و معتبر هستید.

جواز کسب توزیعی نه فقط یک الزام قانونی است، بلکه ابزاری برای رشد، اعتبار و اعتماد در دنیای تجارت است. با داشتن این مجوز، شما می‌ توانید شبکه توزیع خود را گسترش دهید و به یک بازیگر اصلی در بازار تبدیل شوید.

هزینه جواز کسب چقدر است؟

هر خدماتی که در بخش های دولتی و یا بخش های خصوصی انجام میشود دارای هزینه است. و افراد موظف هستند برای دریافت خدمات در مرحله های مختلف هزینه هایی را بپردازند. جواز کسب نیز هزینه هایی در پی دارد. خدمات دریافت جواز کسب و تمدید آن برای همه کسب و کارها را به اختصار بیان کرده ایم. هزینه جواز کسب بستگی به این دارد که شما در چه استانی ساکن هستید و یا نوع کسب و کار شما چیست و مربوط به کدام و صنف و اتحادیه می شود. ممکن است هزینه دریافت جواز در مشهد با تهران و یا کرمان متفاوت باشد. و یا در یک شهر جواز نانوایی با نجاری قیمت متفاوتی داشته باشند.

هزینه گرفتن پروانه کسب وابسته به عوامل مختلفی است و رقم دقیقی را نمی توان مطلقا برای آن عنوان کرد. شما باید با مشاورین و کارشناسان ثبتی ما تماس بگیرید. کارشناسان ما با در نظر گرفتن نوع کسب و کار، اتحادیه مرتبط و خدمات مورد نیاز متقاضی، هزینه دریافت پروانه کسب را به شما اعلام می کنند. برخی از هزینه های رایج و جاری را ما در اینجا مطرح کرده ایم.

هزینه های جانبی پروانه کسب

  1. هزینه ثبت‌ نام در سامانه اصناف
    برای ثبت‌ نام و تشکیل پرونده اولیه، مبلغی به عنوان حق ثبت دریافت می‌شود.برای ثبت نام و تشکیل پرونده هزینه ای در حدود 1500.000 نیاز است
  2. هزینه‌ های بررسی مدارک و کارشناسی
    بسته به نوع فعالیت، ممکن است هزینه‌ هایی برای بررسی محل کسب و ارزیابی مدارک توسط کارشناسان اتحادیه تعیین شود.از 200 تا 500 هزار تومان.
  3. پرداخت حق عضویت اتحادیه
    هر صنف برای عضویت در اتحادیه خود مبلغی به عنوان حق عضویت سالانه تعیین می‌کند. این مبلغ بر اساس قوانین داخلی هر اتحادیه متغیر است. حدود 700 هزار تومان.
  4. هزینه صدور پروانه
    این هزینه شامل صدور خود جواز کسب است که بسته به نوع شغل و موقعیت جغرافیایی می‌تواند متفاوت باشد.
  5. هزینه‌ های جانبی
    در برخی موارد، متقاضی باید هزینه‌ هایی مانند چاپ و نصب تابلو، مالیات، بیمه یا دریافت گواهی‌های بهداشتی (برای مشاغل مرتبط) را نیز پرداخت کند.
  6. گواهی عدم سوء پیشینه:  برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه 20 تا 30 هزار تومان می باشد.
    واریزی به خزانه کشور 2 میلیون تومان می باشد.
  7. حق صدور کارت اصناف: شامل 500.000 تا 1500.000 می شود.

تمدید جواز کسب

جوازی که دریافت کردید و به شما اجازه کسب و کار می دهد، تاریخ انقضا دارد و باید در تاریخ مشخصی حداقل دو هفته قبل از تاریخ انقضای آن اقدام به تمدید نمایید. تمدید کردن پروانه کسب ساده است اما نباید آن را به تعویق بیندازید، چون فعالیت با جوازی که منقضی شده و اعتبار ندارد می‌ تواند مشکلات قانونی و جریمه‌ هایی برای شما به همراه داشته باشد.

برای تمدید جواز کسبتان می توانید با موسسه ثبتی محک تماس بگیرید. کارشناسان ما مدارکی که نیاز است آماده کنید را به شما می گویند. اما به طور معمول این مدارک شامل نسخه قبلی جواز کسب، گواهی پرداخت مالیات و بیمه، و در برخی موارد تأییدیه‌ های جدید (مثل گواهی بهداشت یا استاندارد) است.

در تمید جواز کسب نیز مانند درثبت نام آن، نیاز است که هزینه های مرتبط با آن را پرداخت کنید. هزینه های مورد نظر شامل حق عضویت سالانه اتحادیه، مالیات و سایر عوارض قانونی است که بر اساس نوع کسب‌وکار شما تعیین می‌شود. پرداخت این مبالغ باید به‌موقع انجام شود تا روند تمدید با تأخیر مواجه نشود.

این تمدید به معنای تعهد شما به رعایت قوانین و استمرار فعالیت حرفه‌ ای است. بنابراین، با انجام این کار به‌موقع، مطمئن شوید که فعالیتتان بدون وقفه ادامه پیدا می‌ کند و در برابر مشتریان و نهادهای نظارتی سربلند باقی می‌ مانید.

تمدید جواز کسب
تمدید جواز کسب

انواع جواز کسب

جواز کسب یا پروانه کسب ها در این به دو دسته کلی تقسیم می شوند. جواز کسب دائم و جواز کسب موقت. هریک از این جوازها دارای شرایط و کاربردهای متفاوتی هستند که در ادامه هریک را مجزا توضیح می دهیم.

اخذ جواز کسب دائم

کسب و کارهایی که می خواهند به صورت بلند مدت و پایدار فعالیت کنند، جواز کسب دائم برای آن ها صادر می شود. این جواز کسب تا  سال اعتبار دارد و پس از اینکه این دوره به اتمام رسید مجدد باید نسبت به تمدید آن اقدام نمایید. جواز کسب دائم دارای ویژگی هایی خاصی است.

یکی از ویژگی های جواز کسب دائم این است که کسی که این جواز کسب را  دارد می تواند کسب و کار خود را در این زمان با خیال آسوده کسترش دهد و وارد بازارهای جدیدی شود.

همانطور که گفته شد این جواز کسب دارای اعتبار  ساله می باشد و نیازی نیست که هر ساله جواز خود را تمدید کنید.

مهمترین مزیت اخذ پروانه کسب برای کسب و کارها این است که می توانید از وام و تسهیلات بانکی بهره مند شوید زیرا اعتبار این جواز بیشتر از جواز کسب موقت می باشد.

همچنین کسب‌ وکار های دارای جواز کسب دائم از حمایت‌های حقوقی بیشتری برخوردارند و به‌ طور دقیق‌ تری در سازمان‌ های مالیاتی ثبت و نظارت می‌ شوند.

اخذ جواز کسب موقت

متقاضیانی که کمی خواهند به صورت کوتاه مدت یا موقتی فعالیت نمایند، پروانه های کسب موقت معمولا برای یک سال صادر می شوند و قابل تمدید نیز می باشد.از جواز کسب موقت بیشتر در شرایط زیر استفاده می‌ شود:

راه‌ اندازی کسب‌ و کارهای تازه‌ تأسیس: اگر به تازگی کسب و کار خود را تاسیس کرده اید و هنوز به طور کامل خود را تثبیت نکرده اید، می توانید جواز کسب موقت بگیرید. پس از گذشت مدت زمانی و پایدار شدن کسب و کار خود می توانید شرایط را برای دریافت جواز کسب دائم محیا کنید.

فعالیت‌ های فصلی و موقتی: اگر نوع کسب و کار شما به گونه ای است که به صورت موقت و فصلی فعالیت می کنید، مانند فروشگاه‌های موقت، نمایشگاه‌ ها، یا بازارچه‌ های فصلی، پروانه کسب موقت مناسب‌ تر است.

فرصت بررسی بازار: جواز موقت به کسب‌ و کارهای جدید اجازه می‌ دهد که با ریسک کمتری، شرایط و موقعیت خود در بازار را بسنجند و در صورت موفقیت، برای دریافت جواز دائم اقدام کنند.

استعلام جواز کسب چگونه انجام می شود؟

برای اینکه بتوانید بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که اعتبار جواز کسب یک فرد یا کسب و کار صحت دارد، استعلام جواز کسب صور ت می گیرد. این استعلام معمولاً برای تأیید قانونی بودن فعالیت یک واحد صنفی و اطمینان از رعایت مقررات و ضوابط مربوطه انجام می شود. با استعلام جواز کسب، افراد می‌ توانند مطمئن شوند که کسب‌ و کار موردنظر مجوزهای ضروری را از مراجع مربوطه کسب کرده اند و در چهارچوب قوانین کشور فعالیت می کنند.

استعلام جواز کسب
استعلام جواز کسب

چگون پروانه کسب را استعلام کنیم

در ادامه به برخی از روش‌های متداول برای استعلام پروانه کسب می پردازیم.

استفاده از سامانه‌های آنلاین

وزارت صنعت معدن و تجارت سامانه ای راه اندازی کرده به نام سامانه اصناف ایران. در این سامانه امکان استعلام جواز کسب به صورت آنلاین امکان پذیر است. برای این کار به وب‌سایت [سامانه جامع اصناف ایران](http://iranianasnaf.ir) مراجعه کرده و اطلاعاتی مانند شماره جواز یا کد ملی صاحب جواز را وارد می‌کنید تا نتیجه استعلام را دریافت کنید.

استعلام از طریق پیامک :

راحت ترین شیوه استعلامی، استعلام از طریق پیامک می باشد. در برخی از شهرها این امکان وجود دارد که با در اختیار داشتن شماره جواز و یا کد ملی به شماره های مشخص شده پیامک دهید. در این صورت میتوانید جواز کسب را استعلام کنید. اگر نمی دانید به چ شماره ای این پیامک را ارسال کنید به سایت اتحادیه و اصناف شهر و استان محل سکونت خود مراجعه کنید.

مراجعه به اتحادیه صنفی مرتبط :

هر صنفی یک اتحادیه مخصوص خود دارد. بنابراین مسئولیت صدور و نظارت بر جواز کسب اعضا را بر عهده دارند. با مراجعه به اتحادیه مربوط به آن صنف، می‌توانید اطلاعات مربوط به جواز کسب را استعلام کنید و از صحت آن اطمینان حاصل کنید.

مراجعه به اتاق اصناف شهر یا استان :

اگر به روش های پیامکی و استعلام آنلاین دسترسی ندارید، می توانید به صورت حضوری نیز به اتاق اصناف شهر یا استان خود مراجعه کنید.  همچنین می توانید با ارائه اطلاعات لازم (مانند کد ملی یا شماره جواز)، استعلام جواز کسب را دریافت کنید.

استعلام از طریق نرم‌افزارهای مرتبط :

برخی از نرم‌افزارها یا اپلیکیشن‌های مرتبط با اصناف و کسب‌وکارها نیز ممکن است امکان استعلام جواز کسب را فراهم کنند. به عنوان مثال، برخی از اپلیکیشن‌های خدمات شهری یا سامانه‌های استانی این قابلیت را دارند که با وارد کردن اطلاعات جواز، اعتبار آن را بررسی کنید.

اخذ جواز کسب استعلام  آن می‌تواند برای کارفرمایان، کارمندان و حتی مشتریان یک کسب‌وکار اهمیت زیادی داشته باشد؛ چراکه به آن‌ها اطمینان می‌دهد فعالیت‌های آن واحد صنفی به‌صورت قانونی و در چارچوب مقررات انجام می‌شود.

.

دریافت پروانه کسب اینترنتی
دریافت پروانه کسب اینترنتی

شرایط گرفتن جواز کسب برای خانوم ها

شرایط گرفتن جواز کسب برای خانوم ها تفاوت چندانی با شرایط آقایان ندارد. اما در برخی موارد بسته به این که چه نوع کسب و کاری است ممکن است تفاوت هایی وجود داشته باشد. اما برخی از کسب و کارها خانوم ها به تنهایی نمی توانند برای دریافت جواز کسب اقدام کنند. در این گونه موراد باید به همراه یک آقا اقدام به دریافت پروانه کسب نمایند. مانند جواز املاکی، لوازم یدکی و یا تولیدی های پوشاک و…
در اینجا شرایط عمومی و اختصاصی جهت اخذ جواز کسب برای خانوم ها را شرح داده ایم.

  شرایط عمومی:

  1. سن قانونی : داشتن سن 18 سال تمام فرد متقاضی
  2. تابعیت :متقاضی باید تابعیت ایرانی داشته باشد. برای اتباع خارجی، ارائه پروانه کار و اقامت معتبر لازم است.
  3. عدم سوء‌پیشینه : متقاضی باید فاقد سابقه کیفری باشد و باید گواهی عدم سوء‌پیشینه ارائه دهد.
  4. عدم اعتیاد : ارائه گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر برای جواز کسب ضروری است.
  5. مدارک هویتی : ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی (برای ایرانیان) یا مدارک اقامتی (برای اتباع خارجی).
  6. مکان فعالیت : داشتن سند مالکیت، اجاره‌نامه رسمی یا مدارک معتبر برای اثبات مالکیت یا اجاره محل کسب ‌وکار.
  7. پرونده مالیاتی : تشکیل پرونده مالیاتی در اداره مالیات و ارائه گواهی مربوطه.

  شرایط اختصاصی برای خانم‌ها:

  • معرفی مباشر: در برخی از از حوزه ها و مشاغل مانند تعنیرات خودرو و یا مشاغل صنعتی قوانین ایران به گونه ای است که خانم ها به تنهایی امکان دریافت مجوز را ندارند. در این گونه مواقع باید یک آقا را به عنوان مباشر خود معرفی نمایند. مباشری که معرفی می کنید باید دارای کارت مباشرت باشد و شرایط قانونی لازم (مثل عدم سوء‌پیشینه) را داشته باشد. اما در مشاغل مرتبط با بانوان (مانند آرایشگری زنانه، خیاطی، یا فروش لباس زنانه)، معمولاً نیازی به مباشر نیست و خانم‌ها می‌توانند به‌تنهایی اقدام کنند.
  • مدرک فنی (در صورت نیاز) : برای برخی مشاغل خاص مثل آرایشگری، داشتن مدرک فنی‌وحرفه‌ای یا گواهینامه مهارت مرتبط الزامی است.
  • رعایت قوانین صنفی : بسته به نوع فعالیت، باید استانداردهای بهداشتی، ایمنی و محیطی (مثل متراژ حداقل مکان) رعایت شود.

مزایای دریافت جواز کسب برای کسب‌ و کارها

شاید از خود بپرسید که چرا باید جواز کسب بگیریم و دریافت آن چه مزایایی دارد؟ زمانی که مجوز کسب یا پروانه کسب را دریافت می کنید باید آن را در محل کار خود نصب کنید. بنابراین داشتن این مجوز می تواند موقعیت چشمگیری در موفقیت شما ایفا کند. در ادامه، به بررسی مزایای دریافت جواز کسب برای کسب‌ و کارها می‌ پردازیم:

1.ایجاد اعتماد و اعتبار در میان مشتریان

هر کسب و کاری با اعتباری که در بین مشتریان خود به دست می آورد می تواند رشد کند و موفق شود. با دریافت پروانه کسب شما اعتماد مشتریان خود را به دست می آورید. وقتی مشتریان بدانند شما بر طبق قوانین پیش می روید بیشتر به شما اعتماد می کنند و این اعتماد موجب وفاداری مشتری می شود.

2. دریافت حمایت‌های مالی و تسهیلات بانکی

کسب و کاری که جواز کسب دارد می تواند تسهیلات بانکی دریافت کند. وام های حمایتی از جانب دولت برای دارندگان جواز کسب تعبیه شده است که می توانید از آن ها بهره مند شوید. این کمک‌ها اغلب برای توسعه و ارتقای کسب‌وکار ضروری هستند و می‌توانند نقش حیاتی در موفقیت بلندمدت شما ایفا کنند.

3. حمایت قانونی و جلوگیری از مشکلات حقوقی

داشتن پروانه کسب، باعث می شود کمتر دچار مشکلات قانونی احتمالی شوید. بدون این مجوز، احتمالاً با جریمه‌ها، شکایات یا محدودیت‌های مختلف مواجه خواهید شد. اما با ثبت قانونی کسب‌وکار خود، می‌توانید با آرامش خاطر فعالیت کنید و بر رشد و توسعه تمرکز داشته باشید.

4. افزایش امکان تبلیغات و گسترش بازار

کسب‌ و کارهایی که دارای پروانه هستند، به عنوان یک حرفه ای در بازار دیده می شوند. شما می‌ توانید به‌ صورت رسمی در تبلیغات، نمایشگاه‌ ها و کمپین‌ های بازاریابی شرکت کنید. این موضوع برند شما را معتبرتر نشان می‌ دهد و دامنه مشتریان شما بزرگتر می کند.

5. رشد پایدار و حرفه‌ای

مجوز کسب نشان می دهد که شما در کارتان جدیت و تعهد دارید. این تعهد باعث می‌ شود تا از رقبا متمایز شوید و برنامه‌ های بلند مدت و استراتژیک خود را به‌ راحتی اجرایی نمایید.

انتخاب مباشر برای صاحبان پروانه کسب

صاحبان پروانه کسب می‌توانند فردی را به عنوان مباشر به واحد صنفی خود معرفی کنند. مباشر فردی است که امور جاری واحد صنفی را به نمایندگی از صاحب پروانه کسب مدیریت می‌کند. انتخاب مباشر برای صاحبان پروانه کسب نیازمند رعایت شرایط خاصی است که در آیین‌نامه نظام صنفی ذکر شده است. هر دو، دارنده پروانه کسب و مباشر، مسئولیت قانونی پروانه کسب را بر عهده دارند و دارنده پروانه می‌تواند هر زمان که بخواهد، مباشر را عزل یا تغییر دهد.

اگر فردی قصد دریافت بیش از یک پروانه کسب را دارد، باید حتماً یک مباشر برای هر واحد معرفی کند. در صورت فوت یا محجور شدن دارنده پروانه کسب، مباشر موظف است که وضعیت واحد صنفی را به وراث و اتحادیه مربوطه گزارش دهد.

طبق ماده ۱۲ قانون نظام صنفی، هر فرد برای راه‌اندازی واحد کسبی خود نیاز به دریافت پروانه کسب دارد. اگر فردی چندین واحد کسبی داشته باشد، باید برای هر واحد یک پروانه کسب جداگانه دریافت کند. و برای مدیریت هر واحد، یک مباشر واجد صلاحیت معرفی کند. این مباشر باید پروانه مباشرت دریافت نماید که برای این کار می‌توان به سامانه اصناف مراجعه کرد.

کارت مباشرت چیست؟

مفهوم مباشرت یکی از موضوعاتی است که در ارتباط با اخذ جواز کسب و کار مطرح می‌شود و برخی از فعالان صنفی باید برای دریافت آن اقدام کنند. شخصی که مسئولیت مباشرت را بر عهده دارد، به عنوان مباشر شناخته می‌شود. این فرد، همانند صاحب اصلی واحد صنفی، موظف به دریافت مجوزی به نام “کارت مباشرت” است. در این مقاله قصد داریم به تعریف کارت مباشرت، نحوه دریافت و استعلام آن با استفاده از کد ملی بپردازیم و در این راستا به این سوال پاسخ دهیم که کارت مباشرت چیست؟

بر اساس ماده ۱۸ این آیین‌نامه، تعیین مباشر برای صدور بیش از یک پروانه کسب و دریافت شناسه صنفی برای یک شخص صنفی الزامی است. منظور از مباشر، فردی است که در غیاب صاحب اصلی واحد صنفی و دارنده مجوز کسب، در محل واحد حاضر شده و به امور مدیریتی آن، از جمله سفارش کالا، ارتباط با مشتریان و پیگیری سفارشات فروش می‌پردازد.

همانطور که صاحب واحد صنفی باید پروانه کسب خود را دریافت و تمدید کند، مباشر نیز موظف است مجوز فعالیت خود را بگیرد. این مجوز به صورت کارت مباشرت صادر می‌شود.

پس از توضیح مفهوم کارت مباشرت، در ادامه این مقاله، به معرفی سامانه‌های دریافت و استعلام این کارت و چگونگی انجام این فرآیند با استفاده از کد ملی خواهیم پرداخت.

مجوز کسب و کار

مجوز کسب و کار چیست؟ هر شخصی که قصد ایجاد و تاسیس یک کسب و کار داشته باشد نیاز به مجوز صنفی یا مجوز کسب و کار دارد. این مجوز همان پروانه کسب می باشد. شما این مجوز را با درخواست و ثبت نام نمودن در سامانه مربوطه و ارائه مدارک خواسته شده می توانید دریافت نمایید.

تا اینجا دریافتید که مجوزکسب و کار سندی است که از جانب واحد صنفی صادر می شود. صدور این مجوز به درخواست متقاضی انچام میگیرد. این مجوز به عنوان یک ابزار قانونی اجازه می دهد تا فرد کسب و کاری که مد نظرش است را تاسیس نماید و شروع به فعالیت کند. با در دست داشتن این جواز افراد قادر به شروع فعالیت تجاری خود خواهند بود و می‌توانند از حمایت‌های قانونی و مالی بهره‌مند شوند.

مجوز کسب و کار اینترنتی

امروزه بسیاری از افراد به سوی آنلاین کردن فروشگاه و یا ایجاد شعبه آنلاین برای کسب و کار خود اقدام می کنند. چرا که بازار گسترده تری را می توانند در دست داشته باشند. این مجوز توسط اتحادیه صنف کسب و کارهای مجازی کشوری صادر می‌شود و به شما اجازه می‌دهد تا فعالیت‌های تجاری یا خدماتی خود را به صورت آنلاین انجام دهید. با داشتن این مجوز، کسب و کار اینترنتی شما دارای هویت رسمی و قانونی خواهد بود.

زمانی که مجوز کسب و کار اینترنتی را دریافت می کنید به معنای این است که کسب وکار آنلاین شما مطابق قوانین و مقررات اینترنتی کشور است. این قوانین شامل داشتن پرونده مالیاتی، مکان فعالیت مشخص و وب سایت استاندارد می‌باشد. این مجوز به مشتریانی که قصد دریافت خدمات و یا خرید از فروشگاه شما را دارند اطمینان می‌دهد که شما به صورت قانونی و با رعایت مقررات در فضای آنلاین فعالیت می‌کنید. در نتیجه تمایل بیشتری برای خرید از شما خواهند داشت.

2 دیدگاه دربارهٔ «اخذ جواز کسب فوری! اخذ پروانه کسب تمامی مشاغل در کمترین زمان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس بگیرید