ثبت برند | مراحل و شرایط و مدارک ثبت برند در ۹ قدم فوری
قبل پرداختن به موضوع ثبت برند و علامت تجاری لازم دانستیم ابتدا نکات مفیدی را در مورد برند برایتان بازگو کنیم.
با توجه به نوع تجارت ها و کسب و کارهای امروزی وجود یک ماهیت و هویت برای هریک از آنها الزامی است. همانطور که هر فرد اثر انگشت مخصوص به خود رادارد، هر کسب و کاری هم برند مخصوص به خود را دارد.
شاید تصور شما از برند به عنوان فردی که قصد انتخاب برند برای کسب و کار و حرفه ی خود رادارد ،انتخاب یک اسم یا انتخاب یک لوگو باشد، در حالیکه اینها برند نیستند و در واقع برند همان ارزش و اعتباری است که به کمک اسم و لوگو درذهن و خاطر طرفداران ایجاد می شود .
انتخاب برند می تواند یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در تصمیم خرید یک مشتری باشد.بنابراین اگر برنامه ریزی و طرح ریزی یک برند عالی و قوی پیش برود قطعاً میتواند تاثیرگزاری بسزایی داشته باشد.
انتخاب برند به کوچک وبزرگی تجارت و کسب و کار رابطه ای ندارد بلکه باید از همان مراحل اولیه و ابتدایی برنامه ریزی انجام شود.
در این مقاله اطلاعات بسیارجالبی در مورد برند ، ثبت علامت تجاری ، اهداف و مزایای آن می خوانیم.
برند چیست؟
برند یک کلمه ی لاتین است(brand) و میتوان معنی آن را نام، نشان و یا علامت در نظر گرفت.معادل فارسی کلمه ی برند ، نمانام است و در قانون تجارت به آن علامت یا نشان تجاری نیز گفته می شود.برند چیزی است که فرد با دیدن و یا شنیدن آن ، ویژگی های خاصی در ذهنش تداعی شود و به خرید و اعتماد کردن به آن محصول ترغیب شود.برند قول سازنده ی یک محصول درباره ی کیفیت و ویژگی های آن به مصرف کننده است.
در امور تجاری به نمادی گفته می شود که محصولات و خدمات هر شرکت را از دیگری تمایز دهد تا مصرف کنندگان بتوانند محصولات شرکت های مختلف را از یکدیگر تشخیص دهند.هر کمپانی میتواند برند منحصر به فرد خود را داشته باشد .این نماد با هدف جذب مخاطب و با توجه به نوع محصول انتخاب می شود و در واقع برند ،نشان دهنده ی اعتبار معنوی یک مجموعه است.
ثبت لوگو ، علامت یا نشان تجاری
یکی از جذاب ترین قسمت ها بعد اینکه نام برند انتخاب شد ثبت علایم یا نشان تجاری است . در واقع این مرحله باعث شناخت مشتری و خریدار از شما میشود که مشتری تنها باشنیدن یا دیدن نام برند تمام ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فرد کالا یا محصول برایش تداعی می شود. همانطور که می دانید طراحی مناسب لوگو یک شرکت موردی است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت. می بینیم که لوگو ها در صورت طراحی غلط و استراتژی نا مناسب هیچ پیشرفتی نکرده اند. این کار نیازمند این است که به دو نکته مهم توجه داشته باشیم.
- لوگو مبتکرانه و دارای ویژگی و خصوصیت خاص باشند.
- از منحرف شدن مصرف کننده از خریدار جلوگیری کنند.
یکسری از شرکت ها که در حوره های خاص فعالیت می کنند، باید در طراحی لوگو و ثبت آن دقت بیشتری بکنند و علاوه بر آن ثبت لوگو برایشان اجباری است.
موارد ی که ثبت نشان تجاری آنها واجب و ضروری است عبارتنداز:
- مصرف مستقیم وسایل آرایشی بر روی پوست
- شراب و نوشیدنی ها یا آب گاز دار
- محصولات غذایی که دارای پوشش و بسته بندی هستند
- یکسری داروهای مخصوص مورد استفاده اطبا
چرا باید ثبت برند انجام دهیم؟
وقتی شرکتی ثبت برند انجام می دهد یعنی آن برند توسط ان ها شناخته شده است و این کار بخاطر متمایز کردن محصولات و خدمات هر شرکت از دیگر شرکت ها می باشد.هر شرکتی که محصول گوناگون تولید می کند با ثبت کردن ان ها باعث می شود متمایز کردن هر یک از این محصولات راحت تر شود و یکی دیگر از دلایل ان رقابت زیادی است که در موضوعات مختلف اقتصادی و تجاری از بین انواع شرکت های داخلی و خارجی است وقتی ثبت برند صورت می گیرد باعث می شود افراد دیگر از منافع و اعتبار ان ها به نفع و ضرر صاحب برند استفاده نکنند به طور مثال وقتی محصول شرکتی برند ان ثبت نشده باشد به واسطه ی دیگر افراد سودجو کپی شود که بعد از ان 2 اتفاق می افتد اولی این است که شرکت کپی ویژگی محصول اصلی شرکت را دارد که باعث فروش کمتر شرکت اصلی می شود یا اینکه کیفیت محصول کپی شده جالب نیست که باعث خدشه دار شدن اسم شرکت اصلی می شود.
هدف از ثبت برند چیست ؟
شما به عنوان فردی که قصد ثبت برند را دارید باید تلاش را سرلوحه کار خود قرار دهید چرا که اگر دست نگه دارید برند شما ناشناخته باقی می ماند و قطعا شما متضمن ضرر و زیان می شوید ولی شما با تلاش بی وقفه و ثبت برند خود میتوانیدآن را به دیگران معرفی کنید و برند مخصوص به خود را داشته باشیدبا این روش شما میتوانید خیلی راحت تر از آنکه حتی فکرش را بکنید محصولات و کالا خود را به فروش برسانید و به راحتی سود دریافت کنید.
شما باید طوری در این مسیر قدم بردارید که رضایت مشتری را جلب کرده حتی یک شده مشتری، در واقع می توان گفت که شما با ثبت برند خود می توانید ازآن محافظت نموده و خیال خود را از استفاده دیگران از نام و برند خود راحت کنید.
در واقع قانون ثبت برند آرامش خاطر را به تولید کننده جهت ارائه خدماتی بهتر به مصرف کننده می دهد.
و اما در ادامه به بررسی مزایای ثبت برند می پردازیم.
ثبت برند برای چه کالا هایی ضروری است؟
هنگام شروع کار به موارد زیادی باید توجه کرد که یکی از آن ها ثبت برند است . در کل این فرآیند الزامی نیست و شما میتوانید بدون داشتن برند سالها فعالیت کنید اما برای تولید برخی از کالا ها داشتن علامت تجاری الزامی است و نداشتن آن میتواند مشکلات زیادی را برای کسب و کار شما بوجود بیاورد و غیر قانونی است.
تمامی موادی که برای استفاده ی بدن انسان تولید میشوند مانند داروها و مواد غذایی باید برند داشته باشند.(توجه داشته باشید ، اجناسی به برند نیاز دارند که مستقیما برای بدن انسان ساخته میشوند مانند مواد خوراکی که انسان آن ها را مصرف میکند) این الزام برای راحتتر و سریعتر شدن نظارت بر تولید و ساخت این مواد خوراکی است. زمانی که نظارت افزایش پیدا کند، اعتماد و اطمینان مشتری به محصول نیز بیشتر می شود و احتمال سوء استفاده و تقلب کاهش میابد. نکته ی قابل توجهی که درباره ی این قانون این است که شامل محصولات وارداتی نیز میشود و آن اجناس هم برای ورود قانونی به کشور باید برند داشته باشند.
ثبت برند یا علامت چه مزایایی دارد؟
زمانی که ثبت برند انجام میشود و برند به رسمیت شناخته می شود درواقع فروشنده را به حفظ ارزش و کیفیت و کارایی بیشتر محصول و کالای تولیدی می کند چرا که این اجبار خود باعث جذب مشتری بیشتر و همین طور جلب رضا یت مندی خریدار از آن می شود. از طرفی خود رضایت مندی ،تبلیغ است که بسیار مهم و حیاتی محسوب می شود چون باعث فروش محصول و همین طور سود فراوان را برای این برند به ارمغان می آورد.
- با ثبت برند موسسه های مالی و اعتباری مانند بانک در گسترش فعالیت ها و خدمت های تجاری با دادن وام کمک شایانی به شرکت ها و ساز مانها مینمایند.
- با ثبت برند برتری یک سازمان یا شرکت نسبت به دیگر رقبا مشخص می شود.
- وقتی ثبت برند انجام گیرد قطعا سرمایه گذاران بیشتر جهت سرمایه گذاری جذب شرکت می شوند.
- ثبت برند همراه است با فروش سریعترو آسانترو سود بیشتر برای فروشنده
مراحل ثبت برند یا علامت تجاری
شما در جایگاه فردی که قصد ثبت نمانام (برند)خود را دارد ابتدا باید آگهی ثبت نماد را به اداره ثبت ببرید و اینجاست که شما حق انتخاب 2گزینه را دارید.یکی اینکه شما مراحل مربوطه را می توانید به صورت حضوری انجام دهید ویا با مراجعه به سایت ثبت نشان تجاری و طی مراحل آن ثبت علایم تجاری انجام شود.
لازم به ذکر است که جهت تسریع در انجام ثبت بهتر است که مدارک تهیه و اسکن شود و همین طور پیگیری وضع پرونده توسط همین سامانه قابل اجرا و تعقیب می باشد.
اگر بخواهیم قدم به قدم ثبت یک برند را بیان کنیم به ترتیب اینگونه خواهد بود:
گام اول: انجام مراحل ثبت در سایت ثبت نماد تجاری
گام دوم: تعیین و طرح ریزی نام و لوگو
اگر در اولین مرحله هنوز نامی برای فعالیت خود انتخاب ننموده اید باید دقت کنید که نام انتخابی قابل ثبت و جدید باشد.
گام سوم: تهیه و اسکن کامل مدارک
گام چهارم: فرستادن اعلامیه و ثبت آن
بعد از انجام این مرحله به مرحله ثبت اظهارنامه توسط 3 کارشناس بررسی و سر انجام پیامکی جهت تایید فرستاده می شود.
گام پنجم: مشخص نمودن طبقه برند
گام شش: کارشناسی اعلامیه توسط کارشناس متخصص ثبت(وضع رسیدگی به پرونده را از چهل و پنج روز تا صدو بیست روز تعیین می نماید.)
گام هفتم: پرداخت هزینه روزنامه رسمی برای بار اول.
در این مرحله پرونده مشکلی ندارد و برای صادر نمودن اعلامیه آماده می شود.
این مرحله در روز نامه رسمی حدود ده تا پانزده روز به طول می انجامد.
حق اعتراض 31 روزه در اولین مرحله روزنامه رسمی می باشد که در صورت عدم اعتراض تا سی روز کارها فورا برای صدور آگهی برای دومین بار انجام می شود.
گام هشتم: هزینه روزنامه رسمی برای دومین بار و همچنین حق الثبت و پذیرفتن پرونده نشان تجاری جهت وکالت در آن
(در این مرحله حدود 90% از کار به اتمام رسیده است)
گام نهم: قبول و واگذاری نشان یا نماد تجاری با مراجعه وکیل (اعلامیه ده ساله متعلق به کاربر)
تذکر: اگر پرونده ای دارای عیب و مشکلی باشد در این صورت رد کامل می خورد به این معنا که دیگر حق تعقیب و ردگیری در آن وجود نخواهد داشت.
با توجه به مطالب فوق متوجه می شویم که چه خوب است که در همان ابتدا اقدام به ثبت نماد تجاری کنیم چرا که در ماده 2 قانون میخوانیم که علائم و اختراعات یک برند یا علامت تجاری تا زمانی که به ثبت نرسد کسی حق انحصار آن را ندارد و زمانی که به ثبت رسانده شود .
چگونه برند خود را ثبت کنیم؟
برند نشان دهنده ی تمام سود و زیان یک کار و فعالیت تجاری می باشد. برای انجام ثبت نشان تجاری (برند)بهتر است بدانیم که در این فرآیند مسیر طولانی در انتظار ما است که تنها راهی که می شود به آن جامه ی عمل پوشاند استفاده و استناد به دلایل و مستندات قانونی می باشد.
شاید تصور کنید که ثبت برند مختص به یا اشخاص حقیقی یا مختص اشخاص حقوقی است درحالیکه اشخاص اعم از حقیقی و یا حقوقی را شامل می شود و امکان شکل گیری در هر عرصه ای را در خود می بیند.معمولا اقدامات ثبت نشان تجاری با روش الکترونیک انجام می شود وتمامی پروسه ی آن در سامانه ثبت برند صورت می گیرد. که پیش از این به ان اشاره شد.
دراین صورت با وجود سایت و انجام مراحل الکترونیکی دیگر لزومی به حضور در اداره ثبت نمی باشد.که در قسمت های قبل بیان کردیم که به 2 طریق امکان ثبت برند وجود دارد :
- حضوردر اداره ثبت
- استفاده از سایت شرکت ثبت برند تجاری
در ادامه به یکسری نکات در باره ی ثبت برند که در تایید و یا رد آن تاثیر گذار هستند به طور مختصر می پردازیم.
نکته قابل توجه این است که در صورت مشاهده کم و کاستی در اعلامیه، ابلاغیه رفع نقص فرستاده می شود.
اما 3 مورد تاثیرگذار در رد اظهار نامه ها:
- زمانی که منطبق بر قانون نباشند.
- در صورتی که تکراری باشند به این معنا که قبلا توسط شخص دیگری به ثبت رسیده باشد که در این مورد رد اظهار نامه ابلاغ می شود.
- مورد سوم که فقط قسمتی از فعالیت ها ویا محصولات قابلیت ثبت را نداشته باشند که در اینصورت تنها رد قسمتی از اظهارنامه اتفاق می افتد.
نکات مهم در انتخاب نام برند
- پرهیز نمودن از انتخاب و تعیین نام برند سخت و پیچیده (راهی بسیار ساده جهت جست جوی نام شما توسط کاربر)
- دقت در انتخاب نام برندی که به راحتی در ذهن وخاطر کاربر ماندگار شده و دلنشین و نافذ باشد.
- ارتباط مستقیم بین نام برندشما و فعالیت تجاری شما
- بررسی کنید که نامی که شما انتخاب نموده اید مجددا ًمورد استفاده و ثبت قرار نگرفته باشد.
- مارک و برند تجاری شما باید از وضوح وشفافیت خاصی برخوردار باشد تا از انحراف و خطا ی کاربر جلوگیری به عمل آید.
- بهتر است بدانید که نام برند شما توصیف کننده ی کلیه ویژگیهای کالا ها ومحصولات شما است.
- نام برند شما باید همراه با نو آفرینی ،ابداع و اختراع باشد.
- پرهیز نمودن از در نظر گرفتن محدودیت خاص برای نام برند خود
- به عنوان مثال در نکته فوق اگر شما نام برندتان را بر اساس نام مکان انتخاب کرده باشید در این صورت با تغییر مکان ممکن است برند شما دیگر جذابیت قبل خود را نداشته باشد.
- استفاده از نام برندهایی با کاراکتر کمتر در واقع میتوان گفت که هرچه کاراکتر یک مارک کمتر باشد ،ماندگاری آن در ذهن کاربر بیشتر می شود.
به عنوان مثال برای نکته فوق اگر شما دو برند معروف نایک و اپل را در نظر بگیرید قطعا ًمشاهده می کنید نسبت به سایر مارک ها از کاراکتر کمتر استفاده کرده اند در صورتی که بقیه برندها با استفاده بیش از حد از کاراکتر در طبقات ضعیف تری نسبت به این دو مارک و برند معروف قرار گرفته اند.
- بنابراین حدالامکان از نام برند با کاراکتر کم استفاده کنید چرا که به راحتی در ذهن کاربر می نشیند و از یاد ها نمی رود.
- پرس و جو درباره عکس العمل های برندتان توسط اطرافیانتان را هرگز فراموش نکنید.
مدارک ثبت برند که نیاز به ارائه است
- تهیه و ارائه ی پروانه ی بهره برداری و جواز کسب
- تهیه و ارائه ی رونوشت شناسنامه و کارت ملی افراد هئیت مدیره
- تهیه و ارائه اساسنامه و روزنامه رسمی که دران اگهی تاسیس است.
- تهیه ی عکس از برند همچنین اگر برند به صورت چند بعدی باشد در زوایای مختلف باید از آن عکس برداری شود.
- در صورتی که برند حاوی حروف انگلیسی است کارت بازرگانی نیاز است.
- برای ثبت برند در جهت تبلیغات نیاز به مجوز وزارت ارشاد است.
- همین طور در زمینه ی دارویی به مجوز دریافت وزارت بهداشت نیاز است.
منظور از طبقات ثبت برند چیست؟
یکی از مهم ترین تاثیرگذارترین عوامل در ثبت برند دسته بندی های برند می باشد .شما هر زمان که تصمیم به ثبت یک برند کردید ابتدا تعیین کنید در کدام دسته یاطبقه قصد ثبت آن را دارید.طبقه بندی ثبت برند به چهار دسته اصلی (مواد غذایی-لوازم خانگی-لوازم آرایش و بهداشتی-ارائه خدمات و…)می شود .
طبقات مربوط به محصولات و مواد غذایی:
- گوشت و انواع آن
- مواد ضد عفونی و داروها
- قهوه ،چای ،برنج،کاکائو و انواعش
- محصولات کشاورزی
- تنباکو
- حمل و نقل و دسته بندی و نگهداری از کالا ها
- عرضه نوشابه و تغذیه
- آب های گازدار و نوشابه و شربت ها
طبقات مربوط به لوازم خانگی:
- وسایل روشنایی حرارتی
- حمل ونقل و دسته بندی کالاها
- وسایل و لوازم خانه و آشپز خانه
- لوازم و ابزار دستی مانند قاشق ،چنگال،کاردو…
- سرویس مبل و قاب و آیینه
- روتختی و رو میزی ها
- قالیچه ،فرش و حصیر و انواع آن
طبقات مربوط به لوازم آرایشی و بهداشتی:
- پودر و ترکیبات شستشو دهنده و سفید کننده لباس
- مواد ضدعفونی کننده و دارویی
- چرم و چرم مصنوعی
- ابزار دندان پزشکی
- حمل و نقل و بسته بندی و نگهداری کالا
طبقات مربوط به ارائه خدمات و سایر…
- مواد شیمیایی
- رنگ ها ،روغن،جلا،لاک
- گریس های مورد استفاده در صنعت
- فلزات
- انواع ماشین آلات و موتور
- وسایل علمی ابزار دریا نوردی
- وسایل حمل ونقل
- مهمات و اسلحه و انواع ان
- سنگ های گرانبها و فلزات باارزش
- ابزارموسیقی
- کاغذ مقوا و کالای ساخته شده با آن
- لاستیک ها
- مصالح ساختمانی
- ریسمان و طناب و انواعش..
- رشته و نخ و انواع آن
- توری و قلاب دوزی
- لوازم و وسایل بازی
- مدیریت فعالیت های تجاری
- بیمه امور پولی
- ساختمان سازی و انوا ع آن
- مخابرات از راه دور
- بهسازی مواد
- آموزش و پرورش
- فعالیت هایی در زمینه های تحقیق ،پژوهش و فناوری
- خدمات پزشکی
- خدمات شخصی-اجتماعی
و اما بعد از ذکر طبقه بندی ها در صورتی که به هر دلیلی از جمله پیشرفت یک طبقه و تغییر طبقه یعنی ورود به طبقه دیگر لازم است که مدارک مورد نیاز جهت تغییر و تحولات به اداره مالکیت تسلیم نمایید.
برند های ممنوع برای ثبت (چه برندی ثبت نمی شود؟)
در شرایطی که برخی قوانین مربوط به ثبت برند رعایت نشوند، این برند ها به اصطلاح از مسیر بررسی خارج می شوند. بنابراین در هنگام در نظر گرفتن نام برند، به نکات زیر توجه داشته باشید.
- نام ها و برند های معروف و مطرح غیر قابل ثبت می باشند.
- نام های غیر عاقلانه، خارج از معارف اسلام و در تضاد با موازین اخلاقی و شئونات اسلامی توانایی ثبت شدن را دارا نیستند.
- صفتها و اسم هایی که به عبارتی یک مفهوم وصفی را دارند یا کلی می باشند، به صورت جدا قابل ثبت نمی باشند.
- استفاده کردن اسامی چند بخشی و ترکیب شده از امتیاز شایانی برای ثبت بر خوردار می باشند. (منتهی در صورت عدم وجود نام در طبقه محصولی را که شما درخواست دارید).
- در صورت نبود ثبت برند در سری طبقه هایی ک مورد پسند شما می باشند، برند شما میتواند یک کلمه و یا ترکیبی از واژه ها و اعداد و سمبل، نقش، رنگ، شکل و … باشد.
- عناوین خاص و ساخته شده توسط ذهن و خلاقیت شما از امتیاز بسیار بالایی برای ثبت برخوردار می باشند.
- تفاهم قریب به پنجاه درصد با اسامی دیگر سبب تضعیف ثبت برند انتخابی شما می شود و به احتمال زیاد فرایند ثبت نام تجاری شما را مختل کند و یا سبب رد شدن عنوان انتخابی شما برای کسب و کارتان شود.
- در دسته هایی از محصولات که شامل ملزومات خانه، خوراکی و نوشیدنی جات می شود به خاطر ثبت برند های زیاد، انتخاب کردن نام شرکت، فوق العاده سخت بوده و شما را با محدودیت های بسیاری مواجه می کند. به همین سبب در انتخاب کردن نام برند در این گونه از حوزه ها باید نهایت حد تمرکز را در سوی انتخاب نام های خلاقانه و منحصر به فرد به کار ببرید.
- ثبت کردن نام تجاری به روش های حقوقی (ایرانی و غیر ایرانی) و حقیقی (ایرانی و غیر ایرانی) انجام می پذیرد، به همین سبب شما میتوانید اسم شرکت خود را ، جهت ثبت نام تجاری برای محصولتان به کار ببرید و یا از اسم فامیلی خودتان در کنار نامی دیگر جهت ثبت برندی که برای کسب و کار خود انتخاب کرده اید استفاده کنید.
- نام تجاری انتخابی شما قادر است به اشکال لاتین یا ترکیبی از کلمات و حروف فارسی و لاتین در کنار یکدیگر قرار بگیرند که این گزینه حتما انتخابی درست و با ارزش برای کسب و کار شما خواهد بود تا تجارت شما از نام و برندی مناسب و در خور شان و خدمات ارایه شده شما برخور دار باشد.
- عدد ها چه به زبان ایرونی، رومی و چه به زبان لاتین باشند، اگر به نحو منفرد عنوان انتخابی شما باشند، به هیچ نحوی امکان ثبت و پذیرش را ندارند .
مورد انتخاب واقع شدن و ثبت برند پیرو شروط خاصی می باشد که در قوانین کشور های مختلف با توجه به اینکه هرکدام برای خود دارای هنجار هایی برای جامعه خود هستند باید این موارد را هم در مورد انتخاب نام تجاری خود در نظر بگیرید که همه آنها برای دیده شدن و شناخته شدن برندتان ضروری تلقی می شود:
عفت عمومی، اخلاق نیکو و مورد قبول آن جامعه، مصالح آن کشور و رعایت کردن مسائل دینی و اعتقادی و اخلاقی آنها
با توجه به هریک از موارد فوق محدودیت هایی برای آنها در نظر گرفته شده است.
به موجب ماده 5 قانون، ثبت عناوین و اختراعات ذیل هم مورد قبول نمی باشد و رد می شوند
- نشان هلال احمر– علامت های آن – آرم های دولت جمهوری اسلامی ایران.
- پرچم مورد تایید و رسمی کشور ایران با نشان اختصاص یافته به جمهوری اسلامی.
- نشان ها و پرچم هایی که منحصر به دولت و جمهوری اسلامی می باشد و همچنین هر نوع از پرچم های ممنوعه و غیر قابل قبول در جمهوری اسلامی ایران.
- نشان های تجاری ارگان های رسمی از قبیل هلال احمر و صلیب سرخ، رجاء، ایرانسل، رایتل، همراه اول و … .
- عبارات، نشان ها و عناوینی که در اختصار درجات رسمی جمهوری اسلامی باشد نظیر دولتی و ایران و امثال آن.
- نشانه هایی که ضد انتظامات عامه پسند و یا در مقابل شیون و عفت اسلامی باشند.
- کلمات عام: برای نمونه واژه ی رایانه و یا کتاب به تنهایی قادر به پذیرش نمی باشند و رد می شوند. زیرا این کلمات واژههایی عام برای کلیه کالا ها با این اسم هستند.
- واژه هایی که عنوان یا محصولی را شرح می دهند: این واژه ها به منظور وصف کردن کالا ها مورد استفاده قرار می گیرند. برای نمونه ثبت کردن نام تجاری ای با نام خوش فرم و با کیفیت برای هر نوع لباسی امکان پذیر نخواهد بود.
- نشانه های گمراه کننده: بر فرض نمونه ثبت کردن برندی جهت ارایه انواع نکتار های شیری نظیر شیر موز، شیر پسته، و شیر کاکایو و… با تصویر کولا و حباب های ناشی از نوشیدنی های گازدار مورد پذیرش قرار نگرفته و رد می شوند. به این خاطر که سبب تفکر غلط خریداران می شود و آن ها را در انتخاب کالا دچار گمراهی می کند و احتمال می رود که آنها چنین کالایی را با تصور نوشابه به سبد خرید خود اضافه کنند.
- نشانه های در تضاد با نظم عمومی و خلق نیکو: به طور کلی واژه ها و اشکال نقض کننده جنبه ها و هنجارهای رفتاری، عرفی و دینی جامعه قادر به پذیرفته شدن نیستند و به نحوی در مقابل فرهنگ حاکم بر آن کشور می باشند.
- علامت های سلطنتی و رسمی دولتی، پرچم و آرم های منحصر به کشور و ارگان های جهانی که مثال آن ها به دفتر سازمان جهانی مالکیت معنوی معرفی می شوند به لحاظ معمول امکان پذیرش را ندارند، البته در صورتی می توانند ثبت شوند ک مجوز مراجعی ک دارای صلاحیت جهانی هستند را دارا باشند.
- اگر دو تجارت در عنوان ها و محصولات خود تفاهم زیادی را دارا باشند، در صورتی که خدمات قابل ارایه آن ها از هم قابل تشخیص نباشد، برند یکی از آن دو مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت تا وقتی که تمایزی آشکار را برای نام تجاری کسب و کار خود انتخاب کنند.
- برند که دقیقا یا به نحوی گیج کننده مفهوم نشانی، برای همان نوع محصول، خدمات و دسته، اما متعلق به ارگان یا شخص دیگری باشد.
ممکن است شما درخواست برندی را داده باشید که دقیقا مشابه همان را فرد دیگری به ثبت رسانده باشد یا فردی قبل تر از شما برای ثبت آن در خواست داده باشد، در این گونه موارد درخواست فرد پیشین در اولویت تقدم قرار گرفته و برند انتخابی شما رد خواهد شد.
ثبت برند مشابه
هر نام تجاری باید به طور کامل هوشمندانه و خاص باشد و با انواع علامت های تجاری متفاوت باشد. نخستین مطلب درباره ی ممنوعیت ثبت علامت تجاری مشابه در جمهوری اسلامی می باشد. این فرایند کاملا غیر قانونی بوده و هیچ گونه علامتی در تشابه با علامت دیگر مورد پذیرش واقع نمی شود. نام تجاری مشهور را به علامتی تلقی می کنیم که در گذشته به ثبت رسیده باشد و اشخاص بسیاری با این نام آشنایی دارند. نام تجاری که شما می خواهید انتخاب کنید باید با نام های موجود فرق کند.
ارتباط برقرار کردن با مشاور هایی که دانش کافی در زمینه ثبت علامت تجاری دارند می تواند اطلاعات بدرد بخوری را در دسترس شما قرار دهد. با توجه به ماده ۳۲ قانون ثبت اختراعات، نام های تجاری ای که شبیه به ویژگیهای زیر را داشته باشند، مورد پذیرش واقع نمی شوند:
اگر علامت تجاری انتخابی کسب و کار شما دارای نشان، آرم و یا عبارتی شبیه با اسامی تجاری دیگر در همان موضوع باشد.
برند انتخابی کسب و کار شما شبیه یا به نحوی مفهومی از نام های تجاری معتبر دیگر باشد.
به ثبت رساندن علامت تجاری شبیه به اسم های تجاری دیگری که به ثبت رسیده اند غیر ممکن می باشد.
ثبت کردن نام تجاری مشابه با دیگری به مفهوم سوء استفاده کردن از حقوق اسم تجاری مشابه طلقی می شود و سبب رد شدن تقاضای ثبت برند شما می شود
مطلب شایان توجهی که در این باره قابل توجه است این بوده ،که لازم نیست اسم تجاری به شکل رسمی به ثبت رسیده باشد. برندی که در دیدگاه جامعه مورد تایید و شناس باشد کافی است و نمیتوان برندی مشابه با آن را ثبت کرد.
ثبت برند در ایران و قوانین آن
با توجه به قوانین، مرجع ثبت علامت تجاری در جمهوری اسلامی «اداره ی ثبت علائم تجاری و مالکیت معنوی» می باشد که زیرمجموعه ی «ارگان های اموال و دارایی ایران» به شمار می رود.
قوانین ثبت نام تجاری در ایران
به ثبت رساندن نام تجاری به صورت اختیاری بوده و فقط در موارد خاصی به اجبار تبدیل می شود. اما اگر قصد ایجاد برندی را برای کسب و کار خود دارید مسلتزم آن هستید که نکاتی را درباره ی آن بدانید. زیرا برای انجام این عمل قوانینی ویژه برای همین امر وجود دارد.
با توجه به ماده ی 31 قانون تنها شخص و موسسه ای حق استفاده از اسم تجاری را دارد که تنها مالک حقیقی آن بوده و مدارک همان فرد برای ثبت آن نام تجاری مورد استفاده قرار گرفته است.
ثبت برند بین المللی
به ثبت رساندن علامت تجاری در سطح جهانی به طور کلی ثبت آرم تجاری شما در انواعی از کشور ها می باشد. همچنین افزون بر کشور شما هیچ کشور دیگری که برند شما در آن ثبت شده باشد نمی تواند از علامت تجاری شما بهره ببرد.
ثبت کردن نام تجاری به دو بخش تقسیم می پذیرد. ثبت برند مادرید و ثبت برند در جمهوری اسلامی که در آغاز باید نام تجاری در داخل کشور به ثبت رسیده باشد و بعد از آن به شکل مادرید به ثبت برسد.
در گذشته های دور افراد به منظور ثبت جهانی نام خود به اجبار باید به اداره ثبت برند و مراجعه میکردند . برای ثبت علامت تجاری جهانی اشخاص به کشور های گوناگون زیادی مراجعه می کردند که خود وقت بسیاری می برد و شامل هزینه های زیادی برای آن ها بود . با توجه به این مسیله کنوانسیون شهر پاریس با اخذ موازینی این مسیله را گره گشایی کرد و با ایجاد کردن یک نهاد و اتحادیه ای برای به ثبت رساندن علامت تجاری جهانی دست به کار شدند که به ایجاد سیستم مادرید منجر شد . در این سیستم همه ی عضو های آن با عضویت در آن قادر به این هستند که از مزایای ثبت برند خود در سایر دولت ها شامل بهره شوند و بتوانند به کسب وکار خود توسعه ی جهانی ببخشند تا بدین گونه برندی معتبر و در دسترس و شناخته شده برای عموم مردم جهان بشوند. همچنین روابط عمومی و شغلی خود را گسترده تر و در سطح بین الملل پیش ببرند.
قابل توجه اینکه نکته مثبت سیستم مادرید این بوده كه متقاضیان با عرضه ی یك اظهارنامه جهانی از طریق وایپو میتوانند در همه ی 86 کشوری که عضو این سیستم جهانی هستند، یا تعدادی از آن ها علامت تجاری خود را به ثبت رساندند، برند خود را معرفی کند.
بدین گونه ویژگی ثبت بین المللی در زبان ساده، از جنبه ی مالی مناسب بودن قیمت ان و کمک به تاثیر گذاری و معروف بودن آن می باشد.، یعنی تنها بوسیله یك تقاضانامه جهانی واحد به یك زبان (فرانسوی، انگلیسی یا اسپانیولی) و پرداخت کردن هزینه ای به مرکز مربوطه، در كشور های معین در برگ درخواست امکان پذیر می شود.
علاوه بر این درصورتی كه هر نوع تغییری در برند ثبت مبداء از طرف مالک آن صورت بپذیرد، از قبیل تغییر نام، آدرس، مالكیت، تمدید و مانند آن، میتوان با تكمیل فرمهای مشخص شده و پرداخت هزینه ای کم تغییرات انجام شده را در مقطع جهانی اعمال نمود.
ثبت تغییرات در برند چگونه است ؟
یکی از مواردی که در طراحی استراتژی های بازاریابی صورت می پذیرد تغییر نام تجاری است
و مورد استفاده برای شرکت ها و موسسات داخلی و جهانی است. از نو ساختن علامت تجاری ، قادر به این می باشد که ذهنیتی که مخاطب از ارگان شما دارد را دگرگون سازد.
برای نمونه فیسبوک به متا که به معنی متاورس می باشد تغییر کرد که از آیندگان اینترنت و جهان دیجیتالی خبر می دهد. برند، خود یک مفهوم و یک پیام است .
تغییر نام تجاری که در این مطلب به آن می پردازیم، به فزونی در میان ارگان ها و شرکت ها و موسسات رواج دارد و نباید آن را نقطه ضعف شرکت یا ارگانی بدانیم. در این مطلب، حول محور چگونگی تغییر دادن برند و شکل منحصر به آن، مفاهیم شایان توجهی را برای شما جمع آوری کردیم. اگر می خواهید در برند خود تغییر ایجاد کنید، پس با ما همراه باشید.
برای تغییر دادن نام تجاری خود اگر شکلی که برای شما مورد انتخاب واقع شده، دارای متن باشد، باید قبل از ارسال مدارک به روزنامه رسمی قوه قضاییه، آگهی درخواست اخذ نام تجاری را نیز به دفتر روزنامه رسمی تسلیم گردد. همچنین بعد از درج آگهی تغییرات در اخبار رسمی، 5 هفته فرصت برای شما وجود دارد تا با ارائه دادن اخبار رسمی و اصل تصدیق ثبت برند و برگه ی درخواست ثبت نام تجاری به اداره مالکیت معنوی، مراجعه کرده و مدارک را تسلیم کنید.
کارمند اداره همچنین پس از ارزیابی کردن اسناد شما ، آن را به مسیول مربوط ارایه می کند و مسیول نیز بعد از مطمین شدن از عدم وصول اعتراض به درخواست تغییر علامت تجاری شما، مبلغ حق الثبت را تعیین خواهد کرد.
بعد از این که همه پرداخت های قانونی را با توجه به تعرفه های سالانه، صورت دادید، 2 نوبت روزنامه رسمی را دریافت می کنید و تصدیق جدید نام تجاری تحویل شما می شود.
در حالی که مالک علامت تجاری، مراحل ثبت را به صورت حضوری طی کرده باشد، مدارک پرونده را باید تکمیل کرده و پس از آن نسبت به تغییر نام تجاری خود اقدام کند
در جهت تغییر دادن علامت تجاری باید مثل ثبت برند، اظهار نامه ای را تسلیم اداره مالکیت معنوی کنید. اظهار نامه تغییرات نام تجاری شامل تغییر در علامت تجاری ، تغییر دسته برندینگ شما و تغییر توصیف علامت تجاری و غیره می باشد.
پس از آن که تقاضای تغییر برند را اشخاص دارای صلاحیت اداره ثبت تحویل داده شد، اشخاص مختلفی به ارزیابی مفاد درخواست شما و مدارک پیوست شده می پردازند . پس از مدت معین، نتیجه به شما اعلام می شود.
اظهار نظر کارشناسی روی پرونده تغییر نام تجاری که با توجه به اظهار نامه و مدارک پیوست شده به اداره مالکیت معنوی منتقل شد، معمولا بین 2 تا 4 ماه زمان نیاز دارد. هنگامی که تقاضای تغییر در نام تجاری شما به بخش پایانی زمستان به تاخیر بینجامد، جواب به درخواست تغییر نام تجاری شما احتمال می رود که به پایان فروردین سال آینده به تاخیر میافتد.
اگر پرونده و اطلاعات تغییر در نام تجاری شما دچار نقص باشد یا تغییر در نام تجاری شما بنا به هر دلیلی، شباهتی به تغییر در علامت های ثبت شده نداشته باشد، پرونده پذیرفته می شود. لذا برای صدور آگهی تقاضای ثبت تغییر نام تجاری می توانید دست به کار شوید
تغییر در نام تجاری نیز همانند گام های ثبت علامت و ثبت شرکت و تغییرات شرکت، بایستی در منابع معتبر قوه قضاییه به ثبت برسد. بدین گونه که تعرفه روزنامه رسمی را بپردازید و حدود 2 هفته بعد نیز روزنامه رسمی را دریافت کنید و یا از طریق سایت آن، اگهی خود را پرینت بگیرید.
هزینه ثبت برند چقدر است و جزئیات آن چیست؟
هزینه ثبت علامت بر اساس موارد مختلفی تعیین می گردد و بازه بزرگی از قیمت در آن وجود دارد. موارد مختلفی بر این قیمت نهایی و لیست هزینه ها تاثیر خواهند گذاشت.
در هنگامی که یک ماه از زمان چاپ آگهیِ شما در مجله معتبر سازمان سپری شد، موظف هستید که یک هزینه ی جدیدی را با عنوان تعرفه اخذ نام تجاری خود به اداره مالکیت معنوی متقبل شوید. در تشابه با درخواست ارایه شده شما مقدار هزینه ای که باید با عنوان هزینهی اخذ نام تجاری (نام و نشان تجاری) به اداره مالکیت پرداخت کنید هم با توجه به تعداد طبقات انتخابی شما و نوع شخصیت شما در این موجب (حقیقی یا حقوقی) مشخص می شود. در چارت ذیل این هزینه ها را برای شما وصف می کنیم:
مبالغی که به عنوان اخذ علامت های تجاری با توجه به دسته خود تعیین می شوند:
برای افراد در جایگاه حقیقی | 12000000 ریال |
برای افراد در جایگاه حقوقی | 24000000 ریال |
تعرفه ی اخذ علامت تجاری برای هر طبقه اضافی
برای افراد در جایگاه حقیقی | 1000000 ریال |
برای افراد در جایگاه حقوقی | 2000000 ریال |
توجه لازم را داشته باشید که در صورت این که خواستید سر خود را با پیگیری های قانونی شلوغ نکنید به یک وکیل دادگستری احتیاج دارید که گواهی ثبت علامت تجاری شما را از اداره ی مالکیت معنوی تحویل بگیرد و و برای شما ایجاد پرونده ی فیزیکی و دیگر اقدامات لازم کند که در این صورت نیاز است شما حداقل مبلغ 400 هزار تومان را متقبل شوید.
اشخاصی که تصمیم بر این دارند تا دست به ثبت علامت تجاری جهانی (ثبت علامت تجاری مادرید) بزنند، باید مبالغی را بهطور ارزی پرداخت نمایند. هزینه ی ارزیابی وبررسی اظهار نامه ی ثبت جهانی نام تجاری در ادامه ذکر شده ایت:
برای افراد در جایگاه حقیقی | 2000000 ریال |
برای افراد در جایگاه حقوقی | 4000000 ریال |
علامت های تجاری در جمهوری اسلامی برای بازه هایی به مدت ده سال ثبت میشوند و تاریخ انقضای شان برای این مدت اسن. در انتهای هر بازه ی 120 ماهه، صاحب نام تجاری قادر به این می باشد که اسم تجاری خود رای برای یک بازه ی طولانی ی دوباره تمدید کند. هزینه تمدید نام تجاری منحصر به هر فرد در هر بازه ی ده ساله مساوی با حق الثبت آن است که به طور جداگانه هم در جدول ذیل ذکر شده:
تعرفه ی تمدید اخذ نام تجاری بر اساس دسته بندی علامت
برای افراد در جایگاه حقیقی | 12000000 ریال |
برای افراد در جایگاه حقوقی | 24000000 ریال |
تعرفه تمدید اخذ اسم تجاری برای هر طبقه ی اضاف
برای افراد در جایگاه حقیقی | 1000000 ریال |
برای افراد در جایگاه حقوقی | 2000000 ریال |
ثبت برند رایگان
همین ابتدا به شما بگوییم که تقریبا هیچ چیز در دنیای امروز به صورت رایگان نیست. در واقع برای هر کالا یا خدماتی شما باید یک هزینه اس را متقبل شوید. چه مالی و چه غیر آن. به این مطلب توجه داشته باشید که ثبت نام تجاری بدون هزینه و به صورت رایگان اصلا امکان پذیر نمی باشد.
در کل اگر گام های ثبت اسم تجاری را ارزیابی کنید پی می برید که برای اخذ نام تجاری لازم نیست مبالغ کلانی را متحمل شوید. و با بهترین تعرفه و کوتاه ترین زمان قادر به این خواهید بود که نام تجاری خود را به ثبت رسانده و آن را توسعه و گسترش دهید.
ثبت برند ارزان
خوب است که این مطلب را هم بدانید که همیشه ارزان بودن خدمات به صرفه نبوده و باید شما کیفیت کار را هم در نظر بگیرید.
فرآنید ثبت اسم تجاری برای شغل و تجارت خود گام های مختلفی دارد که در بر گیرنده ی پرداخت های مبالغ مختلف دولتی و البته قانونی می باشد که باید آن ها را به انجام برسانید و بایستی گام به گام پرداخت شود ، اگر فردی هستید گه برای آینده ی شغلی خود ارزش قایل هستید فریب آگهی های اشخاص سودجو با مضامین ثبت نام تجاری بدون هزینه را که فقط هدف کلاهبرداری یا جذب مخاطب را دارند نخورید و با هزینه معقولی ثبت نام تجاری خود را به موسسه های معتبر با سابقه چند ساله وا گذار کنید تا با خیال راحت به فعالیتتان ادامه دهید و دغدغه و نگرانی اضافی را برای برندینگ خود نداشته باشید، با این حال در انتها بایستی عنوان کنیم که عملا اخذ اسم تجاری به شکل رایگان وجود ندارد.
مراحل ثبت برند فوری
به طور کلی برای ثبت قانونی برند مجموعه اقدامات زیر را باید انجام دهید:
- انتخاب علامتی مناسب برای کسب و کار خود که مرتبط با حوزه ی فعالیت های شما می باشد
- انجام استعلام ثبت علامت تجاری ، پیش از ثبت کردن
- آماده کردن مدارک مربوطه
- ثبت نام در سامانه مالکیت معنوی و پر کردن فرم های مربوطه
- اخذ استشهاد امضاء از مرجع اسناد رسمی و پذیرش حساب کاربری در سیستم
- تنظیم کردن درخواست الکترونیکی
- تشکیل دادن پرونده با مراجعه حضوری در اداره مالکیت معنوی
- پرداخت تعرفه های وابسته از جمله هزینه روزنامه معتبر
مدت زمان ثبت برند به صورت فوری چقدر است ؟
فرم درخواستی که برای موسسه مالکیت می فرستید بایستی توسط تعدادی از مسیولان موسسه و ریاست بخش علامت تجاری مورد پذیرش واقع شود. پوشه شما و مدارک الصاقی برای هرکدام از کارشناسان ثبت نام تجاری که جلوتر از شما باشد باعث کند شدن فرایند کاری شما می شود زیرا در این مرحله اولویت با افرادی است که زودتر بابت فرایند های قانونی ثبت علامت تجاری اقدام کرده اند .
در برخی عناوین ممکن است علامت تجاری مورد تقاضای شما پذیرفته نشود، در چنین حالت هایی شما 30 روز فرصت دارید تا اعتراض خود را ثبت کنید و به ارگان مربوطه اعلام دارید. ولی شما قادر هستید که با رجوع کردن به وکلا و کارشناسان در موسسه های ثبتی که در عرضه مدارک لازم و پیگیری های اداری از مهارت بالایی برخوردار هستند، سرعت فرایند کاری خودتان را چند برابر کنید
استعلام ثبت برند
قبل از دست به کار شدن جهت ثبت الزامی می باشد که از نام تجاری مورد نظر خود استعلام برند بگیرید تا از این قضیه اطمینان حاصل کنید که نام تجاری انتخابی پیش از این ها در جمهوری اسلامی و یا کشور های گوناگون به ثبت رسیده است؟ یا هیچ برندی با این مضمون تا به حال به ثبت نرسیده است؟
به این مطلب پی می برید که علامت تجاری انتخابی شما ثبت شده است یا یک سازمان و یا تجارت ادعای کذب را بر آن وارد دارد.
اگر تمایل به ثبت آن برند را دارید، زمان و توان شما در جهت تقاضای نادرست هدر خواهد رفت.
با بررسی وجود داشتن یا نداشتن آن برند، می توان متوجه شد که آن عنوان، قبل از این در اداره ثبت، به ثبت رسیده است یا خیر. تمامی عنوان ها و گروه ها و حوزه های شغلی در صورتی که این نام را منتخب برای خود در نظر گرفته باشند، مشخص خواهد شد.
چه نیازی به استعلام گرفتن پیش از ثبت می باشد؟
استعلام گرفتن از برند یک موضوع بسیار ویژه و اموری مهم برای هر کسب و کاری است. علت ان هم این اسن که احتمال می رود در که با اولین نظر اسم تجاری شما به اخذ نرسیده باشد ولی بایستی این موضوع را بدانید که خیلی از دلایل ثبت نشدن عناوین تجاری شباهت آن ها است که در بررسی اولیه می توان به آن پی برد
*** جالب است بدانید که واج آرایی و تلفظ مشابه یا داشتن یکی دو حرف اضافه و کم هم توسط کارشناسان اداره مالیکت مورد پذیرش واقع نمی شود.
درون مطالبی که در فوق به توضیح آن پرداختیم ما فقط یک نام از شما دریافت می کنیم اما گاهی شما می خواهید یک نام تجاری را مورد جستجو قرار دهید.
اگر نشانه و آرم خاصی مورد انتخاب شما واقع شده است؛ با مراجعه به منابع معتبر اینترنتی می توانید به پاسخ جستجوی خود در کمترین زمان برسید استعلام علامت های تجاری به اخذ رسیده به شکل اینترنتی، و بدون هیچ هزینه ای انجام می پذیرد پس نیازی به پرداخت هیچ گونه هزینه ای را ندارید.
امکان به وجود آمدن اشتباه در استعلام گرفتن اینترنتی نام تجاری پیش از ثبت وجود ندارد. بعضی اشخاص به روند مراجعه حضوری و استعلام گرفتن مستقیم از کارشناسان را برای حصول اطمینان واجب می دانند و این در حالی است که مراجع آنلاین استعلام علامت تجاری پیش از ثبت، صحیح ترین نتیجه را بدون کوچک ترین خطا را برای شما نمایان می کند
بعضی از سامانه های اینترنتی موجود، در کنار گرفتن برند پیشنهادی از شما، برخی مشخصات از جمله نام و نام خانوادگی و شماره تلفن (یا ایمیل) را برای ارسال پاسخ به شما تقاضا می کنند که این سبب دریافت کامل و دقیق اطلاعات نام تجاری پیشنهادی شما می شود.
گاهی اوقات نتیجه و جواب استعلام در همان لحظه و در بعضی موارد احتمال بر آن می رود که بعد از چند ساعت یا چند روز اطلاعات مورد نیاز شما مشخص شود. سامانه به صورت خودکار نتیجه را یا به شکل پیامکی و یا در قالب یک ایمیل به شما بازگو می کند.
مشاوره ثبت برند
قاعدتا مراقبت از نام تجاری برای مالکان تجارت از ارزش ویژه ای برخوردار است و به دلیل تخصصی بودن فرآیند ثبت اسم تجاری لازم است که از مشاوران ثبت نام تجاری بهره مند شد و با اطلاعات و اطمینان خاطر کامل دست به این کار بزنید.
لوگوی تجارتی شما از روش سوئ استفاده از حقوق در نظر گرفته شده برای آشنایی با محصولات و یا اجازه دادن به سایرین در جهت استعمال از آن به شرط پرداختن تعرفه خاصی، صاحب برند را محافظت میکند.
بازه زمانی این حفاظت گوناگون می باشد ولی آرم تجاری دوباره می تواند به صورت دایم بوسیله متقبل شدن تعرفه مربوطه انجام بپذیرد.
مراقبت و مشاوره ثبت علامت تجاری منجر به این می شود که نام تجاری انتخابی شما توسط منابع قانونی که در بیشتر دولت ها جواز وقفه ایجاد کردن در رابطه با خاطی در این حوزه را دارا می باشند، تأیید شود.مراقبت از نشان های تجاری مانع از سعی حریف های بی انصاف، همانند دغل کاران، برای استفاده از نشان های معین به نشان از فروش کالا ها و عرضه خدمات بی کیفیت یا گوناگون را می گیرد. این سیستم در نظر گرفته شده، آگاهی و امکان سرمایهگذاری را به منزله ی تولید و فروش محصولات و خدمات را در منصفانه ترین شرایط موجود به ارایه می دهد و از این راه تجارت جهانی را آسان و بهره برداری از آن را با اطمینان خاطر کامل چند برابر میکند.
داشتن علامت تجاری، برند و ثبت اجباری است؟
خیر فرد حق انتخاب دارد برای شرکت خود برند انتخاب کند یا نه.
ایا برای ثبت برند یا لوگو به سایت مخصوصی باید رجوع کرد؟
بله می توان به گونه ی غیر حضوری به سایت http://iripo.ssaa.ir مراجعه کرد.
برای تمدید برند یا لوگو تجاری چقدر فرصت داریم؟
هر شخص که برند تجاری دارد تا 10 سال بعد از پایان این دوره، شش ماه وقت دارد ان را تمدید کند.
اگرعلامت تجاری شرکتی با علامت تجاری شرکت دیگری مثل هم باشد چه کاری باید انجام داد؟
اگر به گونه باشد که مصرف کننده ان ها را ازهم تشخیص ندهد کسی که علامت تجاری او از قبل ثبت شده باشد می تواند اعتراض کند.
برای ثبت برند به کدام ارگان باید مراجعه کرد؟
سازمان ثبت اسناد وظیفه ی به ثبت رساندن برند ها را برعهده دارد.
برای ثبت برند چقدر زمان نیاز است؟
انجام مراحل ثبت تقریبا بین ۲تا۳ ماه طول میکشد.(البته بعد از انتشار اولین اگهی شما میتوانید کار و فعالیت خود را آغاز کنید)
برای چه اجناسی ثبت برند الزامی است؟
موارد دارویی ،بهداشتی ،غذایی و در کل هر چیزی که با بدن انسان رابطه ی مستقیم دارد.
آیا مالکیت برند قابل انتقال است؟
بله اگر به هر دلیلی تمایل به ادامه ی فعالیت نداشته باشید ،میتوانید برند خود را به دیگری واگذار کرده یا آن را بفروشید.
اگر مراحل ثبت را یک شرکت حقوقی انجام دهد به حضور فیزیکی شخص نیاز است؟
خیر . شما میتوانید تمامی مراحل را به افراد آن موسسه واگذار کرده و فقط مدارک و هزینه را تهیه کنید.
آیا ثبت برند یا لوگو به صورت رایگان امکان پذیر است؟
خیر، شما نمیتوانید برند خود را به صورت رایگان ثبت کنید و باید هزینه ی آن پرداخت شود.
چگونه مطمئن شویم که برند و نام انتخابی ما تکراری نیست؟
قبل از ثبت برند باید به سامانه ی http://ipm.ssaa.ir مراجه کرده واز آن استعلام بگیرید تا مطمئن شوید که برند شما تکراری نیست.
آیا هر شخص و یا شرکت فقط میتواند یک برند ثبت کند؟
خیر، هر شخص حقیقی یا حقوقی میتواند چندین علامت تجاری ثبت کند. پس اگر شما شرکتی دارید که محصولات متفاوت و متنوعی تولید می کند و نیاز به ثبت چند برند دارد، میتوانید به راحتی اینکار را انجام دهید و مانعی برای آن وجود ندارد.
آیا داشتن کارت بازرگانی برای ثبت برند یا لوگو الزامی است؟
اگر در برند انتخابی از حروف لاتین استفاده شود باید قبل از ثبت ، کارت بازرگانی خود را دریافت کرده باشید.