چند سالی است که دفاتری تحت عنوان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در کنار محاکم قضایی تاسیس می شود. این دفاتر مراجعات به دادگاه ها را بسیار کاهش داده و از طرفی رسیدگی به پرونده ها را نیز سرعت بخشیده است. به همین جهت مراجعه کنندگان نیز رضایت بیشتری دارند.
مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه متولی صدور مجوز تاسیس دفتر خدمات قضایی است. این مرکز فراخوان تاسیس این مراکز را به صورت سالیانه در وبسایت www.adliran.ir برای متقاضیان اعلام می کند. پس از اعلام نیازمندی اشخاص واجد شرایط می توانند در این خصوص اعلام آمادگی کنند. در ادامه با شرایط و قوانین دریافت این مجوز آشنا خواهیدشد.
شرایط عمومی و اختصاصی اخذ مجوز تاسیس دفتر خدمات قضایی
شرایط عمومی به شرح زیر هستند:
- اعتقاد به دین اسلام و پایبندی به اخلاق و احکام اسلامی.
- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
- توانایی و قدرت جسمی و روحی.
- الزام به دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم پزشکی برای کلیه داوطلبین آقا.
- عدم اعتیاد به هرگونه مواد مخدر.
- نداشتن سوپیشینه کیفری.
شرایط اختصاصی:
- سن بالای 25 سال.
- مهارت کار با کامپیوتر.
- بیش از پنج سال سابقه کار در رابطه با مسائل حقوقی و حوزه های قضایی.
- اشخاص حقوقی قادر به ثبت نام نیستند و این امتیاز تنها برای اشخاص حقیقی قابل استفاده خواهد بود.
توجه: سردفتران و قضات محکوم به انفصال دائم، کارمندان دولت و موسسات عمومی غیر دولتی و تجار و کسبه واجد شرایط دریافت مجوز نیستند.
دفتر خدمات قضایی پس از اخذ مجوز چه وظایفی دارد؟
- تنظیم اظهارنامه
- ثبت اطلاعات اشخاص و ارائه شناسه قضایی و همچنین ویرایش اطلاعات افراد در صورت نیاز
- تنظیم انواع دادخواست و شکواییه
- نمایش ابلاغیه از طریق سامانه ثنا
- درج مشخصات اشخاص دارای سمت در پرونده های مختلف همچون وکلا و نمایندگان
- پیگیری روند پرونده و اطلاع رسانی آن به مراجعین