با ثبت محک کسب و کار خود را قانونی شروع کنید

ثبت شرکت کارگزاری بورس

ثبت شرکت کارگزاری بورس در سالهای اخیر به دلیل استقبال زیاد مردم از بازار بورس افزایش تقاضای چشمگیری داشته است. شرکت های کارگزاری بورس واسطه ای هستند بین مردم و بازار سرمایه. اگر تصمیم دارید در این زمینه فعالیت داشته باشید به ثبت رساندن یک شرکت کارگزاری بورس قدم اول می باشد. اما تاسیس شرکت کارگزاری بورس به همین سادگی ها نیست. در این نوشتار سعی کرده ایم مراحل و مدارک مورد نیاز شرایط قانونی و مجوزهای مورد نیاز را شرح دهیم.

ثبت شرکت کارگزاری بورس

برای تاسیس شرکت کارگزاری بورس باید مجوزی از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت نمایید. کار یک شرکت کار گزاری بورس این است که به مانند واسطه ای باشد بین فروشندگان اوراق بهادار و خریداران سهام. بر اساس قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران که در سال 1384 به تصویب رسید کارگزاران نقش مهمی در تسهیل معاملات و افزایش شفافیت بازار دارند.

ثبت شرکت کارگزاری بورس به شما امکان می‌دهد به‌صورت قانونی در بازار سرمایه فعالیت کنید. بدون اخذ مجوز و ثبت شرکت، هرگونه فعالیت در این حوزه غیرقانونی تلقی شده و عواقب حقوقی به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این، داشتن یک شرکت کارگزاری ثبت‌شده به شما اعتبار می‌بخشد و اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب می‌کند. با توجه به افزایش تقاضا برای خدمات بورسی، این کسب‌وکار می‌تواند سودآوری قابل‌توجهی داشته باشد.

نحوه ثبت شرکت کارگزاری بورس
نحوه ثبت شرکت کارگزاری بورس

انواع شرکت کارگزاری قابل ثبت

شرکت های کارگزاری بورس را می توانید در دو قالب سهامی خاص و مسئولیت محدود به ثبت برسانید.اینکه کدام نوع از شرکت را انتخاب کنید به شرایط و اهدافی که در نظر دارید بستگی دارد. اما اگر ساختار رسمی تری می خواهید شرکت سهامی خاص گزینه مناسب تری برای تاسیس یک کارگزاری بورس است.

اگر می خواهید شرکت کارگزاری خود را در قالب سهامی خاص به ثبت برسانید این نوع شرکت نیاز به 3 نفر سهامدار و 2 نفر بازرس دارد.

اما اگر می خواهید ثبت شرکت کارگزاری بورس را در قالب شرکت با مسئولیت نحدود انجام دهید با دو نفر شریک قابل انجام است. در این شرکت مسئولیت هر شریک به اندازه سرمایه ای است که به شرکت آورده است.

مقررات حاکم بر کارگزاری‌ها

در ماده 29 قانون اوراق بهادار آمده است که شرایط اعضای هیئت مدیره، حداقل سرمایه مورد نیاز و موضوع فعالیت، روش های گزارش دهی و حسابرسی به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار برسد. همچنین، فرآیند ثبت شرکت‌های کارگزاری باید مطابق با ضوابط تعیین‌شده انجام شود.

در ماده 38 قانون اوراق بهادار ذکر شده است که اگر کارگزاری قصد توقف کامل یا موقت فعالیت خود را داشته باشد باید درخواستی به سازمان بورس، کانون کارگزاران و بورس اعلام نماید و مجوز فعالیت خود را به کانون تحویل دهد.

شرایط ثبت شرکت کارگزاری بورس

برای ثبت شرکت کارگزاری بورس سازمان بورس و اوراق بهادار شرایطی را تعیین کرده و رعایت آن از جانب موسسین شرکت الزامی است.

تابعیت ایرانی: اولین شرط تاسیس شرکت کارگزاری بورسی این است که موسسان و هیئت مدیره باید دارای تابعیت ایرانی باشند.

نداشتن سوء پیشینه: شرط بعدی این است که هیچ‌یک از مؤسسان نباید سوءپیشینه کیفری داشته باشند.

حداقل سن: برای تاسیس این نوع شرکت شرط سنی وجود دارد. اعضای هیئت ‌مدیره باید حداقل 25 سال سن داشته باشند.

سابقه کاری: داشتن حداقل 3 سال سابقه کار مرتبط (مانند کارآموزی نزد کارگزاران بورسی) الزامی است.

مدرک تحصیلی: برای تاسیس شرکت کارگزاری داشتن مدرک تحصیلی مرتبط اجبار نیست  اما داشتن مدرک تحصیلی مرتبط مانند مدریت مالی و یا حسابداری، یک مزیت است.

سرمایه اولیه: حداقل سرمایه موردنیاز برای ثبت کردن شرکت کارگزاری بورس توسط سازمان بورس تعیین می‌شود که شما باید یک ‌سوم آن مبلغ را به ‌صورت نقدی پرداخت شود.

مدارک لازم برای تاسیس شرکت کارگزاری بورس

برای ثبت شرکت و اخذ مجوز فعالیت، باید مدارک زیر را تهیه کنید:

  1. کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی مؤسسان و اعضای هیئت‌مدیره.
  2. دریافت گواهی عدم سوءپیشینه کیفری.
  3. مدارک تحصیلی و سوابق کاری مرتبط.
  4. اساسنامه شرکت (تنظیم‌ شده بر اساس نمونه سازمان بورس).
  5. فرم درخواست مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار.
  6. فیش واریز سرمایه اولیه به حساب بانکی شرکت.
  7. اجاره‌نامه یا سند مالکیت دفتر مرکزی شرکت با کاربری اداری یا تجاری.

مراحل ثبت شرکت کارگزاری بورس

برای تاسیس یک شرکت کارگزاری باید مراحلی را طی کنید. در ادامه مراحل را به صورت گام به گام آورده ایم.

1.اخذ مجوز از سازمان بورس

در مرحله اول که پیش نیاز مراحل دیگر است این است که از سازمان بورس مجوز بگیرید. برای این کار باید درخواست خود را به درخواست خود را ارائه دهید. سازمان بورس سابقه کاری، سرمایه و دیگر موارد را مورد بررسی قرار می دهد و در نهایت در صورت واجد شرایط بودن مجوز شما صادر می شود.

2.انتخاب نوع شرکت و نام شرکت

در صورتی که موفق به دریافت مجوز از سازمان بورس شدید، باید نوع شرکت خود را تعیین کنید. سهامی خاص باشد و یا مسئولیت محدود. نام شرکت خود را به گونه ای باید انتخاب کنید که مرتبط باشد با نوع فعالیتتان.

3.ثبت شرکت در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها

حال باید ثبت نام آنلاین شرکت انجام شود که از طریق سامانه جامع ثبت شرکت ها انجام می شود. در این سامانه آدرس، نوع فعالیت و مشخصات شرکا را با دقت وارد نمایید و مدارک مورد نیاز را بارگزاری کنید. در نهایت یک کد رهگیری به شما داده می شود.

پس از اینکه مدارکی که در مرحله قبل بارگزاری کردید توسط کارشناس مربوطه مشاهده شد و مورد تایید قرار گرفت، باید هزینه های قانونی را پرداخت کنید. سپس آگهی تأسیس شرکت در روزنامه رسمی منتشر می‌شود که نشان‌دهنده ثبت قانونی شرکت است.

4.تکمیل زیرساخت‌ها و شروع فعالیت

پس از این که پروسه ثبت شرکت به پایان رسید باید دفتری با متراژ مناسب تهیه کنید. کارشناسان تحصیل کرده و مرتبط را استخدام کنید و شروع به راه اندازی سیستم های معاملاتی کنید.

مراحل ثبت شرکت کارگزاری بورس
مراحل ثبت شرکت کارگزاری بورس

هزینه ثبت شرکت کارگزاری بورس

برای ثبت شرکت کارگزاری بورس هزینه هایی که باید پرداخت شود به چند بخش تقسیم می شود.

بخش اول هزینه های پرداختی مربوط به هزینه ثبت در اداره ثبت شرکت ها و انتشار روزنامه رسمی می باشد. سرمایه اولیه ای که نیازدارید در حساب شرکت واریز کنید از جانب سازمان بورس تعیین می شود. شما می توانید 35 درصد آن را پرداخت نمایید.

برای تاسیس شرکت کارگزاری بورس هزینه های جانبی نیز نظیر اجاره دفتر و خرید تجهیزات و… نیز وجود دارد.  میزان دقیق هزینه‌ها به فاکتورهای مختلفی وابسته است. مانند مکان دفتر و تعداد کارکنان بستگی دارد، اما باید بودجه‌ای قابل‌توجه برای شروع در نظر بگیرید.

سخن پایانی

به ثبت رساندن یک شرکت کارگزاری بورس فرآیندی است که به برنامه ریزی دقیقی نیاز دارد. همچنین فرد متقاضی باید دارای دانش کافی در این حوزه باشد.

اگر به دنبال فعالیتی قانونی و معتبر در بازار سرمایه هستید، ثبت شرکت کارگزاری می‌تواند انتخاب مناسبی برای راه اندازی یک کسب و کار باشد. برای موفقیت در این مسیر، پیشنهاد می‌کنیم با مشاوران حقوقی و مالی ثبت محک تماس بگیرید تا تمامی مراحل را با اطمینان طی کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس بگیرید