مجوز تاسیس خدمات کامپیوتری
عموما فعالیت های یک خدمات کامپیوتری چه در حوزه نرم افزاری و چه سخت افزاری مورد اعتماد اکثر افراد قرار می گیرد و امور خود را به این مراکز ا واگذار خواهند کرد. به طور کلی خدماتی که در این مراکز انجام می شود؛ شامل موارد زیر است:
نصب ویندوز و درایورهای آن در صورت لزوم، بازیابی اطلاعات پاک شده از روی هارد یا فلش مموری یا دوربین، انجام تحقیق و مقاله و تایپ ، ویروس کشی و پارتیشن بندی، نصب نرم افزار و غیره.
امروزه با توجه به اینکه استفاده از کامپیوتر و شبکه اینترنت در همه ابعاد زندگی و تمامی امور جایگاه ویژه ای پیدا کرده است؛ بسیاری از افراد که به دنبال یک کسب و کار هستند؛ قصد تاسیس شرکت خدمات کامپیوتری را دارند. اشخاصی که چنین قصدی را دارند؛ باید به تمامی قوانین و مقرراتی که در این خصوص وجود دارد؛ اشراف کامل داشته باشند.
شرایط اخذ مجوز تاسیس خدمات کامپیوتری
در این خصوص نیاز به ثبت شرکت رایانه ای وجود ندارد و تنها کافی است که افراد جهت شروع فعالیت خود تمامی مدارک را به نظام صنفی خود ارائه کنند.
در سایت اتحادیه رایانه و ماشین های اداری مشهد در خصوص خدمات حضوری اینترنتی با کافی نت با کد آیسیک 642112 به موارد زیر اشاره شده است:
وظایف و خدمات قابل عرضه در خدمات کامپیوتری
انجام کلیه ثبت نام های اینترنتی شامل: کنکور، کارت سوخت، سهام عدالت، یارانه، دانشگاه و انجام انتخاب واحد، جستجوی مقالات، خرید انواع بلیط های اینترنتی، انجام خریدهای ارزی، ثبت نام اظهارنامه های مالیاتی و گمرکی. نصب و تحویل کلی تجیهیزات الکترونیکی شامل مودم، سویچ شبکه، اسپلیتر و غیره .
مدارک و شرایط
واحد صنفی باید دست کم دارای متراژ 12 متر مربع باشد. البته این عدد برای تعمیرکاران 15 متر مربع، برای کافی نت و گیم نت 24 متر مربع است.
آخرین مدرک تحصیلی شخص متقاضی مورد نیاز است که نباید زیر دیپلم باشد.
متقاضی باید در آزمون های تخصصی که در اتحادیه انجام می گیرد؛ موفق به قبولی شده باشد؛ این آزمون شامل مواردی از جمله تسلط بر مباحث ICDL و اسکن و پرینت می باشد.
از جمله مدارک اصلی هنگام اخذ مجوز تاسیس خدمات کامپیوتری ارائه استعلام از بهداشت و تشخیص هویت و همچنین اداره اماکن و نیروی انتظامی است.
برخی از ضوابط وجود دارد که مربوط به نیرو انتظامی و پلیس فتا است که باید به دقت و درستی انجام گیرند.
ارائه تعهد مبنی بر اینکه در نام مغازه و تابلو سر در آن از اسامی خارجی و ائمه استفاده نشود.
دکور مغازه باید به گونه ای باشد که از بیرون بتوان به داخل آن اشراف کامل داشت.
ساعات کار و تعطیلی مغازه نیز باید جهت اخذ مجوز تاسیس خدمات کامپیوتری کاملا تحت نظر و صلاحدید اتحادیه استان مورد تقاضا باشد.
حق عضویت سالانه باید براساسا مصوبات کمیسیون نظارت پرداخت شود که این رقم کاملا بستگی به فعالیت های واحد صنفی مورد نظر دارد.
درب ورودی مغازه باید کاملا مجزا از درب ورودی مغازه های دیگر یا منازل ساخته شده باشد.
مراحل اخذ مجوز تاسیس خدمات کامپیوتری
لازم به ذکر است که هرگونه فعالیت بدون اخذ مجوز غیر قانونی است. بنابراین در مرحله اول باید تقاضانامه خود را به اتحادیه صنف خدمات رایانه در استان خود ارائه کنید.
البته بهتر است؛ پیش از درخواست برای مجوز تاسیس یا پروانه کسب ابتدا واحد صنفی را آماده کنید؛ زیرا در مراحل بعدی نیاز است که سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی آن را به اتحادیه تحویل دهید که نسبت به امکان یا عدم امکان صدور جواز تصمیم گیری شود.
پس از ثبت درخواست، بازرسی از اتحادیه جهت تطابق فاکتورهای مختلف و مورد نیاز مراجعه می کند و گزارشات خود را به هیات مدیره تحویل می دهد.
در صورتی که نظر هیات مدیره موافق باشد؛ به متقاضی مهلتی داده می شود که مدارک مورد نیاز جهت اخذ مجوز تاسیس خدمات کامپیوتری را تحویل دهد. در انتها نیز اگر نقصی در پرونده وجود نداشته باشد؛ پروانه کسب صادر می شود
[/av_textblock]