اخذ-جواز-کسب

پروانه کسب فروشگاه اینترنتی

چند سالی است که تجارت و کسب و کار اینترنتی به یکی از مشاغل مهم در جامعه تبدیل شده است.  با توجه به این که در این روش خرید و فروش به صورت غیر حضوری انجام می شود؛ کسب اطمینان و اعتماد کاربران اهمیت پیدا می کند. در صورتی که برندی قادر به جلب رضایت مشتریان شود؛ با استفاده از راه اندازی کسب و کار اینترنتی به سود فراوانی دست پیدا خواهد کرد.

به این خاطر که کاربران درحال حاضر به سهولت قابلیت دسترسی به اینترنت را دارند و فرآیند خرید در این روش به سادگی انجام می شود. ضمن اینکه برای فروشندگان نیز هزینه کمتری در پی دارد و احتمالاتی همچون سرقت از فروشگاه یا خطراتی همچون آتش سوزی در این حالت به طور کل از بین می روند.

دریافت پروانه کسب فروشگاه اینترنتی اقدامی است که در جهت جلب اعتماد مشتریان انجام می شود.

چه مجوزهایی جهت راه اندازی فروشگاه اینترنتی مورد نیاز است؟

اخذ پروانه کسب فروشگاه اینترنتی این اطمینان را در مشتریان ایجاد می کند که بستر مورد نظر آن ها تحت نظارت قرار دارد و کلیه مجوزهای لازم در این خصوص را دریافت کرده است.

اخذ نماد اعتماد الکترونیکی یا ای نماد مجوزی است که برای فروشگاه های اینترنتی الزامی است. علاوه بر این هر صنفی باید با توجه به حوزه فعالیت خود ازسازمان مربوطه نیز مجوز دریافت کند که این مسئله ربطی به سایت فروشگاهی ندارد. به عنوان مثال اگر کسب و کار شما در حوزه صنایع غذایی است باید از وزارت بهداشت مجوزات لازم را دریافت کنید. با توجه به اینکه اخذ این دسته از مجوزات ارتباطی با راه اندازی فروشگاه اینترنتی ندارد؛ در ادامه تنها در مورد نماد الکترونیکی توضیح داده می شود.

پروانه کسب فروشگاه اینترنتی

منظور از نماد اعتماد الکترونیکی یا ای نماد چیست؟

این نماد از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به نشانی enamd.ir صادر می شود. این مرکز زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می کند. کلیه کسب و کارهای جدید جهت اخذ این نماد تنها کافی است که به ضمن ارائه مدارک، درخواست خود را مبنی بر دریافت ای نماد ارائه کنند. ضمن اینکه در این درگاه الکترونیکی بخشی به نام اطمینان از اصالت وجود دارد که کاربران قادر به استعلام دامنه فروشگاه اینترنتی مورد نظر خود از این طریق هستند.

شاخص های دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

ای نمادها به دو دسته کلی دائم یک ستاره و دائم دو ستاره تقسیم می شوند. در خصوص اعطای این نماد دستورالعمل های مختلفی وجود دارد که شامل ۷ مورد مختلف در کسب و کارهای الکترونیکی می شود. این هفت گروه مالک کسب وکار، خود کسب و کار الکترونیکی، قانونمندی آن، شفافیت فرآیند فروش، رسیدگی به شکایات، رعایت حریم خصوصی و امنیت را در بر می گیرد.

در بخش هویت مالک کسب و کار، باید هویت مالک به صورت کامل احراز شود. این عمل از طریق دفاتر ثبت اسناد رسمی انجام می شود و تعهدنامه ای توسط متقاضی در دفتر مربوطه تنظیم شود. لازم به ذکر است که سن مالک باید بالای ۱۸ سال باشد.

مکان دقیق فیزیکی نیز یکی از گزینه های اصلی شاخص ای نماد است. جهت بررسی این ویژگی ارسال کد شناسه یکتا به آدرس فیزیکی کسب و کار و ورود آن در بخش پنل کاربری در سامانه خواهد بود.

صلاحیت مالک کسب و کار نیز از اداره نظارت بر اماکن عمومی ناجا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در بخش کسب و کار الکترونیکی باید مشخصاتی از قبیل شماره تماس، پست الکترونیکی و درگاه پرداخت صحت سنجی شوند.

در بخش شفافیت فرآیند فروش باید ویژگی های مربوط به کالاها و خدمات، قیمت کالا و تعرفه های خدمات، سایر هزینه ها و تشریحی از روند مرجوعی کالا یا نحوه فسخ خدمات، اعلام مدت زمان تحویل، نحوه پرداخت وجه و غیره مشخص باشد. پس از انجام فرآیند خرید باید به مشتریان پیش فاکتور و فاکتور عادی ارائه شود. نحوه پشتیبانی و خدمات پس از فروش نیز به شکل خود اظهاری بررسی خواهد شد.