آیا تابحال مطلبی در مورد ثبت برند خارجی و لاتین شنیده اید؟ آیا ضرورت ثبت برند لاتین را می دانید؟ یکی از اصول اساسی تاسیس یک شرکت، ثبت برند مورد نظر برای آن می باشد. مالکان یک شرکت هر چه زودتر باید نسبت به ثبت برند مورد نظر خود اقدام نمایند زیاد با استفاده از این کار به فعالیت خود اعتبار می بخشند.
بعضی از شرکت ها حیطه فعالیت شان فراتر از مرزهای یک کشور می باشد و به ارائه خدمات یا ارسال کالا در سطح بین المللی می پردازند. در این مواقع کار اندکی سخت تر می شود و افراد به منظور بهبود عملکرد شرکت خود، لازم است که به ثبت برند خارجی بپردازند.
علاوه بر این موضوع در بعضی موارد افراد قصد دارند در نام برند خود لغتی به کار ببرند که در لغت نامه های معتبر ایرانی به عنوان کلمه فارسی در نظر گرفته نمی شود، به این منظور هم افراد باید به ثبت برند خارجی و لاتین بپردازند.
این فرآیند، پروسه ای زمانبر می باشد؛ به همین دلیل باید تمامی مراحل آن با نهایت دقت انجام شود تا از هر گونه اتلاف وقت و هزینه پیشگیری شود. به منظور دستیابی به این مهم، لازم است که پیش از هر گونه اقدامی نسبت به تمامی مراحل ثبت برند لاتین اطلاعات کافی کسب نمایید.
در این مطلب قصد داریم در مورد ضرورت ثبت برند خارجی، نحوه ثبت برند لاتین، هزینه ثبت برند خارجی و… اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم؛ پس اگر قصد تاسیس یک شرکت بین المللی دارید، با ما همراه باشید.
ضرورت ثبت برند خارجی چیست؟
همانطور که گفته شد اولین قدم تاسیس یک شرکت ثبت برند مورد نظر برای آن می باشد. حال اگر فعالیت یک شرکت در سطح بین المللی باشد، ضرورت ثبت برند لاتین روشن تر می شود. ثبت برند برای هر شرکت در واقع به منزله، اعتبار بخشی به آن شرکت می باشد.
ثبت برند لاتین برای یک شرکت باعث می شود که آن شرکت با پشتوانه قانونی و به صورت رسمی به ادامه فعالیت خود بپردازد و همین امر سبب بهبود فعالیت آن و جلب اعتماد افراد می باشد.
همانطور که میدانید به منظور خرید و فروش در سطح بین المللی فرایندی می باشد که نیازمند اعتماد طرفین برای بهبود عملکرد و معامله میباشد، هیچ گاه افراد به شرکتی که هیچ اسم قانونی و پیشینه ای ندارد نمی توانند اعتماد نمایند. از طرفی با ثبت برند برای شرکت در واقع تمامی فعالیت های آن، جزو رزومه شرکت به حساب می آیند و همین امر سبب می شود اعتبار شرکت بالاتر رود.
از جمله دیگر ضرورت های ثبت برند خارجی، این می باشد که از هر گونه کلاهبرداری و سواستفاده از اموال و تولیدات شرکت پیشگیری می شود. در جامعه امروزی افراد سودجو با سرقت ایده ها و طرح های افراد، به جلب مشتری و افزایش سوددهی تولیدی خود می پردازند.
با ثبت برندی معتبر برای یک شرکت، مالک تمامی تولیدات آن شرکت به حساب می آیید و با این عمل، با خیالی آسوده به تولید محصولات خود در سطح انبوه می پردازید و هیچ نگرانی در زمینه سوء استفاده از طرح های خود را نخواهید داشت.
تفاوت ثبت برند لاتین با ثبت برند ایرانی در چیست؟
ثبت برند خارجی با ثبت برند ایرانی دارای مراحل تقریبا یکسانی می باشد اما با توجه به حساسیت بیشتر ثبت برند خارجی، این فرآیند در ادارات به صورت بین المللی انجام می شود. در واقع وجود هرگونه لغتی در نام برند که در فرهنگ های لغت معتبر فارسی معنی خاصی نداشته باشد، به عنوان برند غیر ایرانی در نظر گرفته میشود و باید تمامی مراحل ثبت برند لاتین و خارجی برای آن انجام شود.
به منظور انتخاب برند خارجی مناسب باید نهایت دقت انجام شود که این نام علاوه بر اینکه گویا فعالیت شرکت به زبان های مختلف باشد، بلکه دارای معنی خاص و مناسبی برای شرکت باشد. از طرفی ثبت برند خارجی از لحاظ میزان زمان مورد نیاز برای طی شدن پروسه، هزینه مورد نیاز و مدارک مورد نیاز تفاوت های واضحی با ثبت برند ایرانی برای یک شرکت دارد.
پیش از هر گونه اقدام در زمینه ثبت برند لاتین لازم است که تفاوت های آن را با ثبت معمولی یک برند در نظر بگیرید و اقدامات لازم را با توجه به این موضوع انجام دهید تا از هر گونه اتلاف زمان و هزینه پیشگیری شود.
نحوه ثبت برند خارجی چیست؟
با توجه به اهمیت برند هر شرکت در فروش محصولات آن، به منظور ثبت برند خارجی و لاتین لازم است که نسبت به ثبت تمامی اطلاعات و تکمیل مدارک اقدامات لازم انجام شود. از طرفی باید تمامی مراحل ثبت برند خارجی و لاتین در ادارات مربوطه طی شود و مجوزهای لازم دریافت شود.
با توجه به این موارد، باید با اطلاع کافی تمامی مراحل ثبت برند لاتین طی شود که شامل موارد زیر می باشد:
مراحل ثبت برند خارجی
- در ابتدای امر باید نسبت به انتخاب برند لاتین مناسب اقدام شود. برند مورد نظر باید دارای معنی به خصوص و مناسبی باشد و تا حد امکان نمایان گر نحوه فعالیت شرکت باشد.
نام انتخاب شده باید از لحاظ مختلف مورد بررسی قرار گیرد و مطابق با قوانین و مسائل موجود در قانون کشور باشد. از طرفی باید برند مورد نظر از لحاظ تکراری نبودن مورد بررسی قرار گیرد و این برند در شرکت دیگری به کار نرفته باشد.
به این منظور باید فرایند استعلام برند انجام شود که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.
- پس از انجام بررسی های لازم در زمینه استعلام برند، لازم است که در زمینه ثبت اطلاعات به سایت مالکیت معنوی مراجعه شود.
- بعد از دریافت اکانت در سایت مربوطه، باید اطلاعات فردی که درخواست ثبت برند خارجی را دارد در سایت ثبت نمایید.
- پس از ثبت اطلاعات فردی، باید نحوه فعالیت شرکت و تمامی اطلاعات مربوط به تولیدات و مالکیت شرکت ثبت شود.
- سپس تمامی اسناد مربوط به شرکت و افراد را در قسمت خواسته شده آپلود نمایید.
- هزینه مورد نیاز برای ثبت برند خارجی را به حساب سایت مربوطه واریز شود.
- در نهایت پس از ثبت نهایی، یک کد اظهار نامه به شما تعلق می گیرد که باید تا پایان مراحل آن را داشته باشید.
- پس از این مرحله درخواست ثبت شده باید توسط کارشناسان اداره مالکیت معنوی مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که اشکالی وجود داشته باشد باید از طرف افراد درخواست دهنده برطرف شود و دوباره در سامانه مالکیت معنوی، درخواست ثبت برند خارجی قرار داده شود.
- پس از تایید مدارک توسط کارشناسان، زمانی برای فرد مشخص می شود که به صورت حضوری به شرکت مورد نظر مراجعه شود و تمامی اصل و کپی برابر اصل اسناد را به اداره مربوطه ارائه و تحویل دهد.
- در نهایت پس از تایید نهایی، مالک شرکت باید آگهی مبنی بر شروع فعالیت شرکت با برند مورد نظر و نحوه فعالیت آن را در یک روزنامه پر فروش کشور چاپ نماید. پس از چاپ آگهی به مدت یک ماه اگر فردی مخالفتی با شرکت دارد باید درخواست خود را به شرکت مالکیت معنوی ارائه می دهد.
- پس از گذشت یک ماه گواهی ثبت برند خارجی صادر می شود و شرکت موظف است به منظور اطلاع رسانی در زمینه شروع فعالیت شرکت باید آگهی دوم هر در روزنامه چاپ شود.
نحوه استعلام برند خارجی
استعلام برند خارجی باید علاوه بر دریافت تایید از شرکت های استعلام برند ایرانی، باید از نظر قوانین بین المللی هم مورد بررسی قرار گیرد. علاوه بر استعلام برند در شرکت مالکیت معنوی، ثبت برند خارجی، باید مورد تایید موافقت نامه های تریپس و کنوانسیون مادرید باشد.
موافقت نامه های نامبرده تحت نظارت سازمان تجارت جهانی و سازمان جهانی مالکیت معنوی می باشد و بر همین اساس باید در زمینه انجام ثبت برند خارجی دقت بیشتری شود. قوانین موجود در زمینه استعلام برند با سخت گیری بیشتری در این مورد اعمال می شود و افراد پس از انتخاب برندی مناسب و بر اساس قوانین نامبرده، باید به استعلام برند بپردازند.
برای این منظور باید فرد به سایت مربوطه مراجعه نماید و چند نام انتخاب شده را در سایت بارگذاری نمایید. پس از انجام بررسی های لازم، در سطح بین المللی به بررسی و استعلام برند منتخب می پردازند و در صورتی که این نام در هیچ شرکتی به کار نرفته بود؛ گواهی تاییدیه استعلام ثبت برند خارجی صادر می شود.
چو این نکته نباید فراموش شود که پس از انجام فرایند استعلام پدچپ در کشور مبدا و دریافت تاییدیه، باید کشور مقصد به منظور فعالیت و ارائه کالا انتخاب شود و فرآیند استعلام برند پس از بررسی از نظر مقررات بین المللی، باید مطابق قوانین کشور منتخب به عنوان مقصد باشد.
مدت زمان اعتبار ثبت برند لاتین
یکی از اساسی ترین سوالات در زمینه ثبت برند لاتین این می باشد که این فعالیت چه مدت اعتبار دارد؟
در پاسخ باید گفت مدت زمان اعتبار ثبت برند خارجی حدود ده سال می باشد و افراد پس از انجام فرآیند آن به طور کامل، لازم است که بعد ده سال به تمدید مجوز کسب شده بپردازد و پس از انجام مجدد مراحل ثبت و پرداخت هزینه های مربوطه بند مربوطه دارای اعتبار خواهد بود.
هزینه ثبت برند خارجی چه میزان می باشد؟
به منظور ثبت برند خارجی و لاتین لازم است که هزینه مورد نیاز برای تمامی مراحل پرداخت شود؛ این مبلغ به عوامل مختلفی بستگی دارد و با توجه به نوع فعالیت شرکت، مدت فعالیت شرکت، محل فعالیت کشور و… متغیر می باشد که به شرح زیر می باشد:
- هزینه مورد نیاز به منظور تشکیل یک اکانت مجازی در اداره مالکیت معنوی مبلغی معادل صد و پنجاه و پنج هزار تومان می باشد.
- هزینه موردنیاز به منظور ثبت نمودن اطلاعات در سایت اداره مالکیت معنوی، مبلغی برابر صد و هفتاد و پنج هزار تومان است.
- به منظور ثبت اظهارنامه در اداره مالکیت معنوی لازم است، بیست هزار تومان هزینه به حساب اداره مربوطه واریز شود.
- به منظور استعلام برند خارجی لازم است که مبلغی معادل صد و بیست هزار تومان به حساب اداره مالکیت معنوی واریز شود.
- هزینه مورد نیاز برای ارسال مدارک مربوطه از طریق اداره پست مبلغی حدود دویست و هفتاد هزار تومان می باشد که باید به حساب اداره پست واریز شود.
- در نهایت لازم است که مبلغی حدود دویست و سی هزار تومان بابت هر بار ثبت آگهی در روزنامه واریز شود و در مجموع برای ثبت آگهی در روزنامه به اندازه دو بار لازم است مبلغی حدود چهار صد و شصت هزار تومان واریز شود.
- مبلغی هم بابت هزینه های متفرقه چون کپی مدارک، هزینه افزایش تعداد طبقات تجاری شرکت، کمک گرفتن از وکیل دادگستری در این فرایند، هزینه های مربوط به فعالیت های اینترنتی و… باید در نظر گرفته شود.
- البته این نکته مهم قابل توجه باید باشد که به منظور بهبود پیشبرد مراحل ثبت برند خارجی، لازم است که انجام آن، توسط یک شرکت فعال در این زمینه انجام شود و کارشناسان مربوطه و مجرب اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهند که همین امر هم نیاز به صرف هزینه مورد نیاز جهت کارمزد فعالیت شرکت را دارد.
ثبت برند خارجی چقدر زمان می برد؟
ثبت برند لاتین هم، مانند هر فرآیند دیگری زمانبر است. در ابتدای امر، انجام تمامی پروسه ثبت برند خارجی در اداره مالکیت معنوی نیاز به صرف دست کم یک ماه زمان کاری دارد. پس از این روند مجوز جهت ثبت آگهی اول شرکت در روزنامه صادر می شود.
پس از ثبت آگهی، سی روز زمان باید طی شود تا اگر فردی اعتراضی در زمینه برند شرکت دارد، مورد بررسی قرار گیرد و پس از طی شدن این مدت باید حدود بیست و هشت روز زمان کاری برای ثبت مجوز برند خارجی طی شود.
در نهایت باید گفت فرآیند ثبت برند خارجی دست کم زمانی حدود نود روز کاری احتیاج دارد و اگر تمامی مراحل آن، بدون اتلاف وقت و به موقع طی شود، فرایند در کمترین زمان ممکن انجام خواهد شد.
مدارک لازم جهت ثبت برند خارجی چه می باشد؟
به منظور بهبود و تسریع در فرآیند ثبت برند لاتین لازم است که مدارک مورد نیاز تهیه شود که شامل موارد زیر می باشد:
- اصل و رونوشت از شناسنامه و کارت ملی مالک شرکت
- اصل کارت بازرگانی شرکت مربوطه
- تکمیل درخواست مورد نظر در جهت ثبت برند خارجی
- برند خارجی و لاتین مورد نظر شرکت باید در اندازه مورد نظر تهیه و در اختیار ادارات مربوطه قرار گیرد.
- ارائه یک مدرک که تایید کننده فعالیت شرکت باشد و می تواند شامل هر گونه مجوزی باشد که از طرف یک اداره دولتی به شرکت ارائه شده باشد.
- تکمیل اظهارنامه مربوط به درخواست ثبت برند خارجی
شرایط ثبت برند خارجی چیست؟
- به منظور ثبت برند خارجی لازم است که شرکت مربوطه دارای کارت بازرگانی باشد.
- ثبت برند خارجی باید در فونت و اندازه مشخصی انجام شود و چه نام برند مورد نظر دارای ریشه خارجی باشد و چه کلمه فارسی باشد که به زبان انگلیسی نوشته شود، در تدوین و طراحی آن باید فونت و اندازه مورد نظر رعایت شود.
- در شروع فرآیند تاسیس شرکت و ثبت برند خارجی لازم است که نوع فعالیت شرکت مشخص شود و کالایی که که قصد تولید آن در شرکت وجود دارد، باید تعیین شود.
- به منظور بهبود پیشبرد فعالیت ثبت برند خارجی ، لازم است که فعالیت ها با راهنمایی و تجربه یک وکیل مجرب انجام شود.
- در صورتی که مالک شرکت، کارت بازرگانی نداشته باشد می تواند از مدارک موجود توسط سایر افراد در این زمینه استفاده نماید اما به منظور ثبت مالکیت لازم است که مدارک خود شخص مالک ارائه شود.
- پیش از ثبت برند خارجی و لاتین لازم است که به بررسی شرایط و قوانین موجود در سیستم مادرید بپردازید و از شرایط قانونی بین المللی ثبت برند مطلع شوید.
دلیل ضرورت وجود کارت بازرگانی در ثبت برند خارجی چیست؟
به منظور ثبت برند خارجی لازم است که کارت بازرگانی برای این منظور جزو مدارک باشد. از جمله دلایلی که وجود کارت بازرگانی را جزو الزامات قرار می دهد این است که کارت بازرگانی دلیل بر وجود مجوز برای فعالیت شرکت در زمینه صادرات و واردات بین المللی می باشد و بدون وجود آن امکان ثبت برند خارجی وجود ندارد.
نتیجه گیری
ثبت برند خارجی و لاتین جزو اولین اقدامات به منظور شروع فعالیت شرکت به منظور تولید کالا یا ارائه خدمات در سطح بین المللی و خارج از مرزهای یک کشور می باشد. به منظور بهبود پیشبرد مراحل ثبت برند خارجی لازم است که نسبت به آن آگاهی کسب نمایید و در صورت لزوم از راهنمایی کارشناسان مجرب در این زمینه استفاده نمود تا زمان و سرمایه افراد از دست نرود.
از طرفی بهبود فعالیت شرکت ها در سطح بین المللی و افزایش اعتبار شرکت لازم است که نسبت به ثبت برند لاتین اقدامات لازم با نهایت دقت انجام شود.