ثبت برند مراحل هزینه و چگونگی استعلام آن در 1403: ثبت برند در واقع فرآیندی است که در طی آن نام تجاری یا علامت تجاری به طور رسمی به نام یک شخص یا شرکت به طور قانونی ثبت می شود. با ثبت کردن یک برند، فقط مالک آن که می تواند شخص حقیقی و یا حقوقی باشد، حق استفاده انحصاری از آن را دارد. به این معنی که شخص دیگری حق استفاده از آن را در محصولات خود بدون اجازه صاحب برند را ندارد.
ثبت برند چیست؟
در واقع منظور از ثبت نام تجاری و یا برند یا نام تجاری یا نشان تجاری همان حق مولف شخص ثبت کننده نام تجاری میباشد ثبت نام تجاری از جمله ارکانی میباشد که باعث حفظ حقوق مادی و معنوی ثبت کننده برند میباشد. ثبت برند به کلیه امور اداری و حقوقی گفته میشود که در اداره مالکیت صنعتی و به عبارتی دیگر در اداره علامت تجاری انجام میگردد.
ثبت کردن نام تجاری و نشان تجاری مانع از سوء استفاده رقبا و افرادی که در بازار تجاری فعالیت مینمایند میگردد.
شخص ثبت کننده نام تجاری با همان نام در کلیه بازار مالی و تجاری معروف میگردد. زمانی که شخصی نام تجاری یا برندی را به ثبت میرساند فقط او میتواند از آن نام تجاری در کلیه بازار تجاری استفاده نماید و اشخاص دیگر حق استفاده از آن نام یا برند را ندارند. و این حق و و استفاده از نام فقط به مالک آن برمیگردد. حتی اگر اشخاص دیگری بخواهند از آن نام استفاده نمایند. میبایستی از مالک برند یا نام تجاری کسب اجازه و تکلیف نمایند یا مبلغی را به عنوان سرقفلی به مالک برند پرداخت نمایند.
در بعضی از مشاغل حق تابلو و استفاده از برند را از مالک خریداری می نمایند. از مزیتهایی که در هنگام ثبت برند برای مالک آن به ارمغان می آید بهرهمندی از قوانین و مقررات دولتی میباشد. تمامی این مقررات قانونی و دولتی از حق مولف شخص ثبت کننده برند حمایت مینمایند زمانی که اشخاص چه در قالب حقیقی و چه در قالب حقوقی نام تجاری یا نشان تجاری خود را به ثبت میرسانند، به کسب و کارخویش اعتبار میبخشند. اشخاصی که در بازار تجاری با شخص ثبت کننده برند وارد معامله میگردند احساس اطمینان بیشتری به آنها دست میدهد، تا با اطمینان خاطر با اشخاص صاحب برند به معامله تجاری خود بپردازند. از دیگر مزایایی که میتوان در رابطه با ثبت برند به آن اشاره نمود این میباشد که اشخاص میتوانند شغل و کسب و کار خود را گسترش دهند.
ثبت برند مراحل هزینه و چگونگی استعلام آن در 1403
اولین مزیت ثبت یک برند این است که می توانید از حمایت قانونی بهره مند شوید. در صورتی که شخص یا شرکت دیگری بخواهد بدون اجازه از صاحب برند استفاده کند، مالک برند این اختیار را دارد که به صورت قانونی شکایت کند و از حق خود دفاع کند.
دومین مزیت آن این است که با ثبت کردن برند خود نشان می دهید که کسب و کار شما اعتبار بیشتری دارد و مشتریان شما نیز این اطمینان را به دست می آورند که با یک برند رسمی و معتبر در تعامل هستند. این موضوع میتواند مشتریان بیشتری جذب کند.
از دیگر مزایای آن می توان به امکان توسعه آن اشاره کرد. با ثبت علامت تجاری، مالک آن میتواند برای توسعه و گسترش محصولات یا خدمات خود برنامهریزی نماید، چراکه از انحصار برند خود مطمئن است.
ثبت کردن یک برند مانع سوء استفاده افراد و شرکت های دیگر می شود و نمی توانند از نام تجاری مشابه یا یکسان استفاده کنند و باعث سردرگمی مشتریان شوند.
با ثبت یک برند شما به عنوان مالک یک کسب و کار می توانید با خیال آسوده و اعتماد به نفس بیشتر به گسترش و رشد کسب و کار خود بپردازید. برای ثبت علامت تجاری در ایران رعایت چند نکته کلیدی بسیار اهمیت دارد. این نکات را در ادامه عنوان کرده ایم با ما همراه باشید.
انتخاب نام برند
انتخاب نام برند تجاری یا برند از جمله موارد مهمی میباشد که میبایستی با دقت کافی و تجربهای خاص انجام گردد. چرا که هرچه نام انتخاب شده زیباتر باشد و از صلابت گفتاری بهتری برخوردار باشد ارزشمندتر خواهد بود..
انتخاب نام خوب برای برند به راحتی میتواند کسب و کار را به طور سریع و گستردهای گسترش دهد. بسیاری از تکنیکهای خاص و ویژه در انتخاب نام برند یا نام تجاری مورد استفاده قرار میگیرند که میبایستی بنابر سلیقههای مختلف افراد تنظیم گردد.
انتخاب نام برند مناسب از جمله کارهای بسیار مهمی در مراحل ثبت برند میباشد. یعنی افرادی که برند خود را به ثبت میرسانند ابتدا میبایستی با اطلاعاتی کاملاً دقیق و به روز و حساب شده نام تجاری خود را انتخاب نمایند. این اطلاعات و دیتا که بر مبنای آن تصمیمگیری برای انتخاب نام برند شکل میگیرد حائز اهمیت است.
معمولا جنس کار و نوع کاری که شخص متقاضی ثبت علامت تجاری انتخاب مینماید رابطهای بسیار مستقیم با انتخاب نام برند او دارد. بعضی از نامهایی که برای برندهای مختلف انتخاب میگردند جنبه اساطیری دارند. بعضی دیگر جنبه مدرن دارند بعضی دیگر در قالب اسمهای تاریخی و یا مذهبی و یا تجاری به ثبت میرسند.
اصول انتخاب نام برند و علامت تجاری
اگر قصد انتخاب نام برند تجاری خود را دارید با کارشناسان و مشاوران خبره ثبت محک تماس حاصل نمایید. از لحاظ کلی و از لحاظ زبانشناسی برند و نام تجاری میبایستی بسیار مختصر و مفید و موجز باشد هرچه تعداد واچها و تعداد سیلابسهای برند کمتر باشد. آن برند ارزشمندتر میباشد بعضی انتخاب نامهای برند با توجه به شرایط زمانی و تاریخی شکل میپذیرد. کمپانی و شرکت تولیدی یا خدماتی با توجه به تحولات جامعه چه از لحاظ ساختار سیاسی و چه از لحاظ ساختار اجتماعی نامهای ترند شده روز را برای تایید نام انتخاب میکنند.
در انتخاب نام تجاری بحثهای زبانشناسی و ساختارشناسی و ساختاربندی نام تجاری حائز اهمیت است که میبایستی توسط کارشناسان خبره انجام پذیرد. بعضی از نامهای تجاری کلاسیسیسم هستند. یعنی به عبارت دیگر وجهه کلاسیک و تاریخی دارند. بنابر انتخاب نام تجاری بعضی از نامهای دیگر جنبه مدرنیته پیدا میکنند. بسیاری از اسامی و نامهای تجاری جنبه رئالیستی دارند انتخاب نام برند اولین گام موثر و موفق در تجارت و کسب و کار میباشد، چرا که بسیاری از پارامترها و ضوابط کاری در روند گسترش کمپانی بر مبنا و پایه فاندامنتال نام تجاری و انتخاب نام برند میچرخد برای انتخاب نام برند خود با مادر تماس باشید.
مراحل ثبت برند چیست
در ایران ثبت علامت تجاری و برند مراحلی دارد که به صورت سیستماتیک انجام می شود. به این صورت مالکیت انحصاری یک نام تجاری به شخص یا شرکت اختصاص یابد. در ادامه مراحل ثبت کردن یک برند را به صورت گام به گام و با توضیح مختصر بیان میکنم:
آماده سازی مدارک
سومین مرحله این است که مدارک لازم را باید آماده کنید. برای ثبت علامت تجاری، متقاضی باید مدارک خاصی را فراهم کند. این مدارک شامل موارد زیر است:
- متقاضیان حقیقی: مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه)، جواز کسب یا پروانه فعالیت
- متقاضیان حقوقی: مدارک شرکت (اساسنامه، روزنامه رسمی تأسیس و آخرین تغییرات)، کپی کارت ملی و شناسنامه مدیرعامل، و مجوز فعالیت
- نمونه برند: تصویر یا فایل لوگو (در صورت داشتن علامت تصویری)
ثبت درخواست در سامانه مالکیت معنوی
پس از اینکه مدارک خود را آماده کردید، باید درخواست ثبت از طریق سامانه مرکز مالکیت معنوی ثبت شود. اطلاعات نام و علامت تجاری، طبقهبندی کالاها و خدمات، و مدارک لازم در سامانه وارد و آپلود میشود. این سامانه اطلاعات را برای بررسی به کارشناسان ارسال میکند.
بررسی کارشناسی درخواست
کارشناسان مالکیت معنوی درخواست شما را بررسی می کنند تا مطمئن شوند نام برند تکراری یا مشابه برند دیگری نباشد و مغایرتی با قوانین نداشته باشد. این کار ممکن است چند هفته زمان ببرد. در صورتی که ایرادی وجود داشته باشد اطلاعرسانی میشود تا اصلاحات لازم انجام شود.
انتشار آگهی اول در روزنامه رسمی
بعد از اینکه توسط کارشناسان بررسی شد و مورد تایید قرار گرفت، آگهی شما برای اولین بار در روزنامه رسمی منتشر می شود.این آگهی فرصتی برای افراد یا شرکتهای دیگر است تا اگر اعتراضی به ثبت برند دارند، اعلام کنند.
مدت انتظار برای اعتراضات
پس از انتشار در روزنامه حدود 30 روز برای دریافت اعتراضات احتمالی در نظر گرفته میشود. اگر در این مدت کسی به ثببرند اعتراضی نداشته باشد، مراحل بعدی ثبت ادامه مییابد.
انتشار آگهی دوم و نهایی در روزنامه رسمی
بعد از گذشت مدت اعتراض و در صورت عدم اعتراض، آگهی نهایی ثبت برند در روزنامه رسمیانتشار میابد. این آگهی نشاندهنده تایید نهایی ثبت است و به اطلاع عموم میرسد.
دریافت گواهی
پس از تایید نهایی و منتشر شدن آگهی دوم، گواهی ثبت صادر میشود. این گواهی به مدت ۱۰ سال اعتبار دارد و پس از آن مالک برند میتواند برای تمدید اقدام کند.
تمدید گواهی ثبت برند (در صورت نیاز)
پس از انقضای دوره ۱۰ ساله، مالک برند باید آن را تمدید کند تا از انحصار برند خود محافظت کند. تمدید گواهی مستلزم پرداخت هزینه و انجام مراحل قانونی است.با طی این مراحل، برند به طور رسمی به نام مالک ثبت میشود و از حقوق قانونی و انحصاری بهرهمند میگردد.
استعلام انتخاب نام برند
قبل از انتخاب نام تجاری باید در ابتدا استعلام برند انجام شود. تا اطمینان حاصل شود که نام مورد نظر شما قبلاً توسط شخص یا شرکتی دیگر ثبت نشده باشد. این استعلام توسط کارشناسان ثبتی و حقوقی از سامانه مالکیت معنوی انجام می شود و به شما کمک می کند تا از تکراری و بودن و یا مشکلات قانونی احتمالی جلوگیری شود.
برای ثبت علامت تجاری یا برند در ایران، مدارک خاصی لازم است که بسته به اینکه متقاضی شخص حقیقی (فرد) یا شخص حقوقی (شرکت یا سازمان) باشد، متفاوت است. در ادامه مدارک مورد نیاز هر دو گروه به تفکیک آمده است:
۱. مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی (فردی):
- تصویر کارت ملی و شناسنامه متقاضی (مالک برند)
- مجوزهای لازم برای فعالیت یا پروانه کسب در زمینهای که برند برای آن ثبت میشود (مانند پروانه بهداشت، جواز کسب، پروانه بهرهبرداری)
- نمونه علامت تجاری یا برند (لوگو یا نام تجاری) در ابعاد ۱۰ در ۱۰ سانتیمتر
- کارت بازرگانی (در صورتی که در برند از کلمات لاتین یا غیر فارسی استفاده شده باشد)
۲. مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی (شرکت یا سازمان):
- تصویر کارت ملی و شناسنامه مدیرعامل
- آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی
- آگهی آخرین تغییرات شرکت (در صورت وجود تغییرات)
- مجوز فعالیت شرکت یا پروانه کسب مرتبط با فعالیت (مانند پروانه بهرهبرداری، مجوز تولید یا واردات)
- نمونه علامت تجاری یا برند (لوگو یا نام تجاری) در ابعاد ۱۰ در ۱۰ سانتیمتر
- کارت بازرگانی (در صورتی که در برند از کلمات لاتین یا غیر فارسی استفاده شده باشد)
۳. مدارک مشترک برای ثبت انواع برند
- فرم اظهارنامه ثبت علامت تجاری که از طریق سامانه مالکیت معنوی تکمیل و ارسال میشود.
- وکالتنامه (در صورتی که وکیل یا نماینده قانونی کار ثبت برند را انجام میدهد)
نکته : اگر برند برای چند طبقه کالا یا خدمات ثبت میشود، باید برای هر طبقه مدارک مرتبط و فرمهای تکمیلی ارائه شود.
این مدارک برای اینکه از صح اطلاعات متقاضی اطمینان حاصل شود جمع آوری می شود و در سامانه مرکز مالکیت معنوی بارگذاری می شود.
اعتراض به ثبت برند
زمانی که فرد و یا شرکتی معتقد باشد که برند ثبت شده جدید به منافع و یا برند ثبت شده آن ها آسیب می زند، میتواند به ثبت برند اعتراض کند. زمانی می توانند اعتراض کنند که از نظر نام یا علامت تجاری شباهت شباهت زیادی به برند آن ها داشته باشد یا با حقوق انحصاری برند موجود تداخل ایجاد کند.
مراحل اعتراض به برند ثبت شده چیست
زمانی که یک برند توسط کارشناسان مالکیت معنوی تایید میشود و به مرحله ثبت می رسد، برای اولین بار در روزنامه رسمی منتشر می شود. علت انتشار این آگهی این است که به طور عمومی اطلاع رسانی کند که برند مورد نظر در حال ثبت است و به دیگران فرصت میدهد در صورت داشتن اعتراض، اقدامات لازم را انجام دهند.
شرکت ها و اشخاض حقیقی به مدت 30 روز زمان دارند اعتراض خود را نسبت به برند ثبت شده جدید اعلام کنند. اگر در این مدت اعتراضی انجام نگیرد، ثبت نهایی برند به نام متقاضی صورت می گیرد.
فرد حقیقی یا حقوقی که معترض است باید دلایل مستند و قانونی خود را برای اعتراض خود ارائه دهد. این دلایل می تواند شباهت نام برند و احتمال سردرگمی برای مشتریان، یا نقض حقوق انحصاری شخص معترض باشد. برای ثبت اعتراض، معترض باید فرم اعتراض را پر کند و به همراه مدارک مستند، اعتراض خود را به مرکز مالکیت معنوی ارسال نماید.
در مرحله بعدی این اعتراض توسط کارشناسان مالکیت معنوی مورد بررسی قرار می گیرد. ممکن است از هر دو طرف درخواست مدارک تکمیلی کند. کارشناسان پس از بررسی دلایل و شرایط برندها، تصمیم نهایی را در مورد قبول یا رد اعتراض میگیرند.
پس از بررسی، و صدور رای نهایی به هر دو طرف اطللاع داده می شود. چنانچه اعتراض تأیید شود، فرآیند ثبت علامت تجاری و یا برند جدید متوقف یا نام آن اصلاح میشود. اما اگراعتراض رد شود، برند به نام متقاضی اولیه ثبت میشود.
دلایل رایج برای اعتراض به برند ثبت شده
شباهت زیاد به برند ثبتشده دیگر که میتواند باعث اشتباه مشتریان شود.
تداخل با حقوق انحصاری برند یا علامت تجاری ثبتشده قبلی.
نقض اصول اخلاقی یا اجتماعی که ممکن است به اعتبار برند معترض آسیب بزند.
اعتراض به ثبت یک برند فرصتی برای برندهای موجود است تا از حقوق انحصاری خود محافظت کنند و از سوءاستفاده یا تداخل نام و اعتبار تجاری خود جلوگیری نمایند.
برند شخصی چیست؟
برند شخصی به این معنی است که ثبت یک نام تجاری، علامت یا نشانهای که بهطور خاص متعلق به فرد یا شخصی حقیقی باشد. این برند معمولاً برای محصولات یا خدماتی که آن شخص ارائه میدهد، مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع ثبت شخصی برند این امکان را برای افراد ایجاد می کند که هویت تجاری خود را تعریف کنند و بتوانند از آن بهعنوان ابزاری در بازار برای شناخته شدن استفاده نمایند.
برند شخصی چه مزایایی دارد؟
زمانی که یک برند را به ثبت می رسانید مالک برند از حق انحصاری استفاده از آن نام یا علامت تجاری برخوردار میشود و دیگران نمیتوانند بدون اجازه از آن استفاده کنند.
همچنین ثبت علامت تجاری نشان دهنده این است که کیفیت و اعتبار کارفرد در سطح بالایی قرار دارد در نتیجه به جذب بیشتر مشتری کمک می کند.
امکان گسترش کسب و کار یکی دیگر فواید ثبت کردن یک برند شخصی است. فرد میتواند به راحتی فعالیتهای تجاری خود را گسترش دهد و با نام تجاری خود شناخته شود. همچنین فرصتی مناسب برای افراد است تا هویت تجاری خود را مشخص کنند و از حقوق انحصاری خود در بازار استفاده کنند.
برند بین المللی را چگونه ثبت کنیم
شرکت هایی که می خواهند هویت تجاری خود را درسطح بین المللی حفظ کنند باید برند خود را به صورت بین المللی ثبت کنند. در اینجا مراحل و نکات مهم را توضیح داده ایم.
برای ثبت کردن برند بینالمللی، مراحل اصلی شامل تحقیق و اطمینان از منحصر بهفرد بودن برند، انتخاب سیستم ثبت (مانند سیستم مادرید برای محافظت در چندین کشور)، تکمیل مدارک (شامل اطلاعات متقاضی، تصویر برند، و فهرست کالاها و خدمات)، و ارائه درخواست است.
پس از آن، اداره ثبت درخواست را مورد بررسی قرار می دهد و در صورت تأیید، گواهی ثبت علامت تجاری و یا برند صادر میشود. برای حفظ حقوق برند، باید آن را در زمان مقرر تمدید نمود و در صورت لزوم، اصلاحات لازم را انجام دهید تا برند در بازارهای جدید یا در صورت تغییرات، معتبر باقی بماند.
هزینه ثبت برند چقدر است
عوامل مختلفی در هزینه ثبت علامت تجاری یا برند تاثیر گذار است و نمی توان مبلغ ثابتی برای همه برندها در نظر گرفت.
هزینههای اصلی ثبت شامل موارد پرداخت های دولتی (مثل حقالثبت و هزینههای آگهی در روزنامه رسمی) و هزینههای جانبی (مانند مشاوره و طراحی لوگو) می باشد.
برند ها 45 طبقه دارند. هر برندی در یکی از ۴۵ طبقه علائم تجاری قرار میگیرد که هر طبقه نمایانگر گروهی از محصولات یا خدمات می باشد. با افزایش تعداد طبقات، هزینه ثبت آن نیز بیشتر میشود.
هزینههای دولتی اصلی شامل موارد زیر هستند که هر سال توسط اداره مالکیت صنعتی تعیین میشود:
- هزینه ثبت اظهارنامه : مبلغی که برای ثبت درخواست برند در مرحله اولیه پرداخت می شود.
- هزینه آگهی روزنامه اول: برای انتشار در روزنامه رسمی در مرحله اول هزینه ای جداگانه پرداخت می شود.
- حقالثبت: هزینهای که برای ثبت کردن برند خود باید به دولت پرداخت کنید.
- هزینه آگهی روزنامه دوم: مبلغی که برای انتشار آگهی ثبت نهایی برند در روزنامه رسمی پرداخت می شود.
همچنین، در صورت استفاده از خدمات وکیل یا مشاور حقوقی برای ثبت برند، هزینههای مشاوره نیز به این موارد اضافه میشود.
نکات مهم:
– وکیل متخصص : برای جلوگیری از اشتباه در مراحل مختلف، بهتر است از خدمات موسسات ثبتی و حقوقی محک که متخصص در زمینه حقوق مالکیت معنوی هستند، استفاده کنید تا مراحل ثبت به درستی انجام شود.
– ملاحظه قوانین محلی : هر کشور قوانین خاص خود را برای ثبت کردن برند دارد، بنابراین آشنایی با این قوانین در هر کشور ضروری است.