ثبت برند و علامت تجاری از خدمات مهم موسسه حقوقی ثبت محک می باشد. برند یا نام تجاری، مفهومی است که شامل نام، اصطلاح، طراحی، نماد، یا هر نوع ویژگیای است که محصولات یا خدمات یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان را از محصولات و خدمات دیگر فروشندگان متمایز میکند. برندها بهعنوان یکی از ابزارهای اصلی بازاریابی، نقش مهمی در ایجاد و حفظ ارتباطات با مشتریان دارند و به کمک آنها میتوان تصویری ذهنی از یک محصول یا شرکت در ذهن مخاطبان ایجاد کرد.
برندها نه تنها شامل عناصر بصری مانند لوگو، رنگها و طراحی بستهبندی هستند، بلکه شامل تجربیات، احساسات و انتظاراتی نیز میشوند که مشتریان با آنها در ارتباط هستند. به عبارت دیگر، برندها نمایانگر ارزشها، فرهنگ و تعهدات یک شرکت هستند.
ثبت برند و علامت تجاری
برند یک واژهی لاتین (brand) است که در فارسی میتوان آن را معادل نام، نشان یا علامت در نظر گرفت. معادل فارسی این کلمه “نمانام” است و در قانون تجارت به عنوان علامت یا نشان تجاری شناخته میشود. برند به چیزی اشاره دارد که با دیدن یا شنیدن آن، ویژگیهای خاصی در ذهن فرد تداعی میشود و او را به خرید و اعتماد به آن محصول ترغیب میکند. برند به نوعی وعدهای است که تولیدکننده به مصرفکننده درباره کیفیت و ویژگیهای محصول خود میدهد.
در زمینه تجارت، برند به نمادی گفته میشود که محصولات و خدمات هر شرکت را از دیگران متمایز میکند، به طوری که مصرفکنندگان بتوانند محصولات شرکتهای مختلف را از هم تشخیص دهند. هر شرکت میتواند برند منحصر به فرد خود را داشته باشد. این نماد با هدف جذب مخاطب و با توجه به نوع محصول انتخاب میشود و در واقع برند، نشاندهنده اعتبار معنوی یک مجموعه است.
ثبت لوگو ، علامت یا نشان تجاری
یکی از مهمترین مراحل پس از انتخاب نام برند، ثبت علامت یا نشان تجاری است. این مرحله موجب میشود که مشتری و خریدار بتوانند شما را بهخوبی شناسایی کنند و با شنیدن یا دیدن نام برند، تمام ویژگیها و خصوصیات منحصربهفرد کالا یا محصول به ذهنشان بیاید. همانطور که میدانید، طراحی مناسب لوگوی یک شرکت نکتهای است که نباید به سادگی از آن گذشت. لوگوهایی که بهطور نادرست طراحی شدهاند و استراتژی مناسبی ندارند، معمولاً پیشرفتی نداشتهاند. برای این کار باید به دو نکته مهم توجه کنیم:
1. لوگو باید مبتکرانه و دارای ویژگیها و خصوصیات خاص باشد.
2. لوگو باید از انحراف مصرفکننده و خریدار جلوگیری کند.
شرکتهایی که در حوزههای خاص فعالیت میکنند، باید در طراحی و ثبت لوگو دقت بیشتری به خرج دهند، و برای آنها ثبت لوگو اجباری است. مواردی که ثبت نشان تجاری آنها واجب و ضروری است، عبارتند از:
– محصولات آرایشی که بهطور مستقیم بر روی پوست استفاده میشوند.
– شراب، نوشیدنیها و آبهای گازدار.
– محصولات غذایی دارای بستهبندی.
– داروهای خاص مورد استفاده پزشکان.
چرا باید ثبت برند انجام دهیم؟
وقتی یک شرکت اقدام به ثبت برند میکند، به این معناست که آن برند بهطور رسمی شناخته شده و این کار به منظور تمایز دادن محصولات و خدمات آن شرکت از سایر شرکتها انجام میشود. هر شرکتی که محصولات مختلف تولید میکند، با ثبت آنها، تشخیص و تمایز هر یک از این محصولات را آسانتر میسازد. یکی دیگر از دلایل ثبت برند، رقابت شدید در موضوعات مختلف اقتصادی و تجاری، چه در بین شرکتهای داخلی و چه خارجی، است.
ثبت برند همچنین باعث میشود که افراد دیگر نتوانند از منافع و اعتبار برند به نفع یا ضرر صاحب اصلی آن استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر برند یک شرکت ثبت نشده باشد، ممکن است افراد سودجو محصولاتی مشابه تولید و عرضه کنند. این امر میتواند دو نتیجه داشته باشد: اول اینکه اگر محصول کپی شده ویژگیهای محصول اصلی را داشته باشد، فروش شرکت اصلی کاهش مییابد؛ دوم اینکه اگر کیفیت محصول کپی شده پایین باشد، اعتبار و نام شرکت اصلی آسیب میبیند.
هدف از ثبت برند چیست ؟
شما به عنوان فردی که قصد ثبت برند را دارید باید تلاش را سرلوحه کار خود قرار دهید چرا که اگر دست نگه دارید برند شما ناشناخته باقی می ماند و قطعا شما متضمن ضرر و زیان می شوید ولی شما با تلاش بی وقفه و ثبت برند خود میتوانیدآن را به دیگران معرفی کنید و برند مخصوص به خود را داشته باشیدبا این روش شما میتوانید خیلی راحت تر از آنکه حتی فکرش را بکنید محصولات و کالا خود را به فروش برسانید و به راحتی سود دریافت کنید.
شما باید طوری در این مسیر قدم بردارید که رضایت مشتری را جلب کرده حتی یک شده مشتری، در واقع می توان گفت که شما با ثبت برند خود می توانید ازآن محافظت نموده و خیال خود را از استفاده دیگران از نام و برند خود راحت کنید.
در واقع قانون ثبت برند آرامش خاطر را به تولید کننده جهت ارائه خدماتی بهتر به مصرف کننده می دهد.
برندها ابزارهای مهمی برای ارتباط با مشتریان و ایجاد کمپینهای بازاریابی به شمار می روند. به طور کلی، برندها نه تنها به عنوان ابزارهای بازاریابی، بلکه به عنوان داراییهای استراتژیک شرکتها شناخته میشوند.
زمانی که ثبت برند انجام میشود و برند به رسمیت شناخته می شود درواقع فروشنده را به حفظ ارزش و کیفیت و کارایی بیشتر محصول و کالای تولیدی می کند چرا که این اجبار خود باعث جذب مشتری بیشتر و همین طور جلب رضا یت مندی خریدار از آن می شود. از طرفی خود رضایت مندی ،تبلیغ است که بسیار مهم و حیاتی محسوب می شود چون باعث فروش محصول و همین طور سود فراوان را برای این برند به ارمغان می آورد.
- با ثبت برند موسسه های مالی و اعتباری مانند بانک در گسترش فعالیت ها و خدمت های تجاری با دادن وام کمک شایانی به شرکت ها و ساز مانها مینمایند.
- با ثبت برند برتری یک سازمان یا شرکت نسبت به دیگر رقبا مشخص می شود.
- وقتی ثبت برند انجام گیرد قطعا سرمایه گذاران بیشتر جهت سرمایه گذاری جذب شرکت می شوند.
- ثبت برند همراه است با فروش سریعترو آسانترو سود بیشتر برای فروشنده
- مصرف کنندگان با کمک برند می توانند محصولات و خدمات مختلف را از هم تمایزدهند. در واقع محصول یا خدمات شما از دیگر رقبا شناخته می شود.
- برندهای معتبر اعتماد و وفاداری مشتریان بیشتری را جلب می کنند. این موضوع به افزایش فروش و سودآوری منجر میشود.
- برندهای شناخته شده و قوی معمولاً ارزش افزوده بیشتری برای محصولات و خدمات فراهم میکنند. این امر به شرکتها امکان میدهد قیمتهای بالاتری برای محصولات خود تعیین کنند.
چرا باید ثبت برند انجام دهیم؟
وقتی شرکتی ثبت برند انجام می دهد یعنی آن برند توسط ان ها شناخته شده است و این کار بخاطر متمایز کردن محصولات و خدمات هر شرکت از دیگر شرکت ها می باشد.هر شرکتی که محصول گوناگون تولید می کند با ثبت کردن ان ها باعث می شود متمایز کردن هر یک از این محصولات راحت تر شود و یکی دیگر از دلایل ان رقابت زیادی است که در موضوعات مختلف اقتصادی و تجاری از بین انواع شرکت های داخلی و خارجی است وقتی ثبت برند صورت می گیرد باعث می شود افراد دیگر از منافع و اعتبار ان ها به نفع و ضرر صاحب برند استفاده نکنند به طور مثال وقتی محصول شرکتی برند ان ثبت نشده باشد به واسطه ی دیگر افراد سودجو کپی شود که بعد از ان 2 اتفاق می افتد اولی این است که شرکت کپی ویژگی محصول اصلی شرکت را دارد که باعث فروش کمتر شرکت اصلی می شود یا اینکه کیفیت محصول کپی شده جالب نیست که باعث خدشه دار شدن اسم شرکت اصلی می شود.
ثبت برند برای چه کالا هایی ضروری است؟
هنگام شروع کار به موارد زیادی باید توجه کرد که یکی از آن ها ثبت برند است . در کل این فرآیند الزامی نیست و شما میتوانید بدون داشتن برند سالها فعالیت کنید اما برای تولید برخی از کالا ها داشتن علامت تجاری الزامی است و نداشتن آن میتواند مشکلات زیادی را برای کسب و کار شما بوجود بیاورد و غیر قانونی است.
تمامی موادی که برای استفاده ی بدن انسان تولید میشوند مانند داروها و مواد غذایی باید برند داشته باشند.(توجه داشته باشید ، اجناسی به برند نیاز دارند که مستقیما برای بدن انسان ساخته میشوند مانند مواد خوراکی که انسان آن ها را مصرف میکند) این الزام برای راحتتر و سریعتر شدن نظارت بر تولید و ساخت این مواد خوراکی است. زمانی که نظارت افزایش پیدا کند، اعتماد و اطمینان مشتری به محصول نیز بیشتر می شود و احتمال سوء استفاده و تقلب کاهش میابد. نکته ی قابل توجهی که درباره ی این قانون این است که شامل محصولات وارداتی نیز میشود و آن اجناس هم برای ورود قانونی به کشور باید برند داشته باشند.
ثبت برند و علامت تجاری چه مزایایی دارد
زمانی که ثبت برند انجام میشود و برند به رسمیت شناخته می شود درواقع فروشنده را به حفظ ارزش و کیفیت و کارایی بیشتر محصول و کالای تولیدی می کند چرا که این اجبار خود باعث جذب مشتری بیشتر و همین طور جلب رضا یت مندی خریدار از آن می شود. از طرفی خود رضایت مندی ،تبلیغ است که بسیار مهم و حیاتی محسوب می شود چون باعث فروش محصول و همین طور سود فراوان را برای این برند به ارمغان می آورد.
- با ثبت برند موسسه های مالی و اعتباری مانند بانک در گسترش فعالیت ها و خدمت های تجاری با دادن وام کمک شایانی به شرکت ها و ساز مانها مینمایند.
- با ثبت برند برتری یک سازمان یا شرکت نسبت به دیگر رقبا مشخص می شود.
- وقتی ثبت برند انجام گیرد قطعا سرمایه گذاران بیشتر جهت سرمایه گذاری جذب شرکت می شوند.
- ثبت برند همراه است با فروش سریعترو آسانترو سود بیشتر برای فروشنده
مراحل ثبت برند یا علامت تجاری
شما در جایگاه فردی که قصد ثبت نمانام (برند)خود را دارد ابتدا باید آگهی ثبت نماد را به اداره ثبت ببرید و اینجاست که شما حق انتخاب 2گزینه را دارید.یکی اینکه شما مراحل مربوطه را می توانید به صورت حضوری انجام دهید ویا با مراجعه به سایت ثبت نشان تجاری و طی مراحل آن ثبت علایم تجاری انجام شود.
لازم به ذکر است که جهت تسریع در انجام ثبت بهتر است که مدارک تهیه و اسکن شود و همین طور پیگیری وضع پرونده توسط همین سامانه قابل اجرا و تعقیب می باشد.
اگر بخواهیم قدم به قدم ثبت یک برند را بیان کنیم به ترتیب اینگونه خواهد بود:
گام اول: انجام مراحل ثبت در سایت ثبت نماد تجاری
گام دوم: تعیین و طرح ریزی نام و لوگو
اگر در اولین مرحله هنوز نامی برای فعالیت خود انتخاب ننموده اید باید دقت کنید که نام انتخابی قابل ثبت و جدید باشد.
گام سوم: تهیه و اسکن کامل مدارک
گام چهارم: فرستادن اعلامیه و ثبت آن
بعد از انجام این مرحله به مرحله ثبت اظهارنامه توسط 3 کارشناس بررسی و سر انجام پیامکی جهت تایید فرستاده می شود.
گام پنجم: مشخص نمودن طبقه برند
گام شش: کارشناسی اعلامیه توسط کارشناس متخصص ثبت(وضع رسیدگی به پرونده را از چهل و پنج روز تا صدو بیست روز تعیین می نماید.)
گام هفتم: پرداخت هزینه روزنامه رسمی برای بار اول.
در این مرحله پرونده مشکلی ندارد و برای صادر نمودن اعلامیه آماده می شود.
این مرحله در روز نامه رسمی حدود ده تا پانزده روز به طول می انجامد.
حق اعتراض 31 روزه در اولین مرحله روزنامه رسمی می باشد که در صورت عدم اعتراض تا سی روز کارها فورا برای صدور آگهی برای دومین بار انجام می شود.
گام هشتم: هزینه روزنامه رسمی برای دومین بار و همچنین حق الثبت و پذیرفتن پرونده نشان تجاری جهت وکالت در آن
(در این مرحله حدود 90% از کار به اتمام رسیده است)
گام نهم: قبول و واگذاری نشان یا نماد تجاری با مراجعه وکیل (اعلامیه ده ساله متعلق به کاربر)
تذکر: اگر پرونده ای دارای عیب و مشکلی باشد در این صورت رد کامل می خورد به این معنا که دیگر حق تعقیب و ردگیری در آن وجود نخواهد داشت.
با توجه به مطالب فوق متوجه می شویم که چه خوب است که در همان ابتدا اقدام به ثبت نماد تجاری کنیم چرا که در ماده 2 قانون میخوانیم که علائم و اختراعات یک برند یا علامت تجاری تا زمانی که به ثبت نرسد کسی حق انحصار آن را ندارد و زمانی که به ثبت رسانده شود .
چگونه برند خود را ثبت کنیم؟
برند نشان دهنده ی تمام سود و زیان یک کار و فعالیت تجاری می باشد. برای انجام ثبت نشان تجاری (برند)بهتر است بدانیم که در این فرآیند مسیر طولانی در انتظار ما است که تنها راهی که می شود به آن جامه ی عمل پوشاند استفاده و استناد به دلایل و مستندات قانونی می باشد.
شاید تصور کنید که ثبت برند مختص به یا اشخاص حقیقی یا مختص اشخاص حقوقی است درحالیکه اشخاص اعم از حقیقی و یا حقوقی را شامل می شود و امکان شکل گیری در هر عرصه ای را در خود می بیند.معمولا اقدامات ثبت نشان تجاری با روش الکترونیک انجام می شود وتمامی پروسه ی آن در سامانه ثبت برند صورت می گیرد. که پیش از این به ان اشاره شد.
دراین صورت با وجود سایت و انجام مراحل الکترونیکی دیگر لزومی به حضور در اداره ثبت نمی باشد.که در قسمت های قبل بیان کردیم که به 2 طریق امکان ثبت برند وجود دارد :
- حضوردر اداره ثبت
- استفاده از سایت شرکت ثبت برند تجاری
در ادامه به یکسری نکات در باره ی ثبت برند که در تایید و یا رد آن تاثیر گذار هستند به طور مختصر می پردازیم.
نکته قابل توجه این است که در صورت مشاهده کم و کاستی در اعلامیه، ابلاغیه رفع نقص فرستاده می شود.
اما 3 مورد تاثیرگذار در رد اظهار نامه ها:
- زمانی که منطبق بر قانون نباشند.
- در صورتی که تکراری باشند به این معنا که قبلا توسط شخص دیگری به ثبت رسیده باشد که در این مورد رد اظهار نامه ابلاغ می شود.
- مورد سوم که فقط قسمتی از فعالیت ها ویا محصولات قابلیت ثبت را نداشته باشند که در اینصورت تنها رد قسمتی از اظهارنامه اتفاق می افتد.
نکات مهم در انتخاب نام برند
- پرهیز نمودن از انتخاب و تعیین نام برند سخت و پیچیده (راهی بسیار ساده جهت جست جوی نام شما توسط کاربر)
- دقت در انتخاب نام برندی که به راحتی در ذهن وخاطر کاربر ماندگار شده و دلنشین و نافذ باشد.
- ارتباط مستقیم بین نام برندشما و فعالیت تجاری شما
- بررسی کنید که نامی که شما انتخاب نموده اید مجددا ًمورد استفاده و ثبت قرار نگرفته باشد.
- مارک و برند تجاری شما باید از وضوح وشفافیت خاصی برخوردار باشد تا از انحراف و خطا ی کاربر جلوگیری به عمل آید.
- بهتر است بدانید که نام برند شما توصیف کننده ی کلیه ویژگیهای کالا ها ومحصولات شما است.
- نام برند شما باید همراه با نو آفرینی ،ابداع و اختراع باشد.
- پرهیز نمودن از در نظر گرفتن محدودیت خاص برای نام برند خود
- به عنوان مثال در نکته فوق اگر شما نام برندتان را بر اساس نام مکان انتخاب کرده باشید در این صورت با تغییر مکان ممکن است برند شما دیگر جذابیت قبل خود را نداشته باشد.
- استفاده از نام برندهایی با کاراکتر کمتر در واقع میتوان گفت که هرچه کاراکتر یک مارک کمتر باشد ،ماندگاری آن در ذهن کاربر بیشتر می شود.
به عنوان مثال برای نکته فوق اگر شما دو برند معروف نایک و اپل را در نظر بگیرید قطعا ًمشاهده می کنید نسبت به سایر مارک ها از کاراکتر کمتر استفاده کرده اند در صورتی که بقیه برندها با استفاده بیش از حد از کاراکتر در طبقات ضعیف تری نسبت به این دو مارک و برند معروف قرار گرفته اند.
- بنابراین حدالامکان از نام برند با کاراکتر کم استفاده کنید چرا که به راحتی در ذهن کاربر می نشیند و از یاد ها نمی رود.
- پرس و جو درباره عکس العمل های برندتان توسط اطرافیانتان را هرگز فراموش نکنید.
مدارک ثبت برند برای اشخاص حقوقی
- تهیه و ارائه ی پروانه ی بهره برداری و جواز کسب
- تهیه و ارائه ی رونوشت شناسنامه و کارت ملی افراد هئیت مدیره
- تهیه و ارائه اساسنامه و روزنامه رسمی که دران اگهی تاسیس است.
- تهیه ی عکس از برند همچنین اگر برند به صورت چند بعدی باشد در زوایای مختلف باید از آن عکس برداری شود.
- در صورتی که برند حاوی حروف انگلیسی است کارت بازرگانی نیاز است.
- برای ثبت برند در جهت تبلیغات نیاز به مجوز وزارت ارشاد است.
- همین طور در زمینه ی دارویی به مجوز دریافت وزارت بهداشت نیاز است.
مدارک ثبت برند برای اشخاص حقیقی
- یک نسخه کپی از کارت ملی و شناسنامه ی شخصی که قصد ثبت برند را دارد.
- یک نسخه کپی از مجوز فعالیت( این مورد شامل هرگونه گواهی صادر شده توسط نهاد های دولتی و نظارتی است مانند: پروانه ی بهره برداری،جواز تاسیس و یا پروانه ی ساخت)
- یک نسخه کپی از کارت بازرگانی(اگر نام برند حاوی حروف لاتین باشد به کارت بازرگانی نیاز است)
- اطلاعات عمومی مانند آدرس ،کد پستی، شماره تلفن همراه وایمیل.
منظور از طبقات ثبت برند چیست؟
یکی از مهم ترین تاثیرگذارترین عوامل در ثبت برند دسته بندی های برند می باشد .شما هر زمان که تصمیم به ثبت یک برند کردید ابتدا تعیین کنید در کدام دسته یاطبقه قصد ثبت آن را دارید.طبقه بندی ثبت برند به چهار دسته اصلی (مواد غذایی-لوازم خانگی-لوازم آرایش و بهداشتی-ارائه خدمات و…)می شود .
برای ثبت یک برند، شخصی متقاضی باید مراحل قانونی را سپری کند تا یک نشانه یا کلمه به نام او در ارتباط با محصولات او و یا خدماتی که ارائه می دهد ثبت شود. این نشانه یا کلمه که به عنوان برند ثبت می شود، به عنوان شناسهای برای تشخیص محصولات او در بازارهای داخلی و جهانی عمل می باشد. طبق ماده ۳۳ قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری، «اظهارنامه ثبت برند و علامت تجاری باید همراه با نمونه علامت و فهرست کالاها یا خدماتی که برای آنها برند درخواست شده و بر اساس طبقهبندی داخلی یا بینالمللی است، به اداره مالکیت صنعتی ارائه شوند. پرداخت هزینههای ثبت برند نیز بر عهده متقاضی است.»
بنابراین، درهنگام ثبت اظهارنامه برند، باید طبقات مربوط به برند را در سایت وارد نمایید. اما ممکن است برخی افراد با این طبقات آشنا نباشند و بپرسند که طبقات و زیرطبقههای برند چیست و چرا ثبت میشود.
زیر طبقه های برند چیست
در پاسخ به این سوال میتوان گفت که طبقات و زیرطبقههای برند در واقع دستهبندیهای مرکز مالکیت معنوی است که بر اساس نوع کالاها یا خدماتی که تحت یک نام تجاری ارائه میشوند، انجام میشود. این دستهبندی بر مبنای شباهتها و ویژگیهای مشترک بین خدمات یا کالاهای مختلف است.
طبقهبندی برندها در ایران بر اساس تقسیمبندیهای بینالمللی انجام میشود و از این نظر تفاوتی وجود ندارد. به طور کلی، برندها در ایران به ۴۵ طبقه تقسیم میشوند که در چهار دسته اصلی مواد غذایی، لوازم خانگی، محصولات آرایشی و بهداشتی، و سایر دستهها قرار میگیرند. لازم به ذکر است که متقاضیان میتوانند یک اظهارنامه برای ثبت برند در چندین طبقه ارسال کنند و نیازی به ارسال اظهارنامههای متعدد نیست.
همچنین، استفاده از برند ثبت شده تنها در طبقات ثبت شده مجاز است. به عبارت دیگر، اگر فردی برندی را در طبقه محصولات آرایشی ثبت کرده باشد، نمیتواند از آن برند در طبقات دیگر استفاده کند، مگر اینکه دامنه طبقات ثبت شده خود را گسترش دهد.
طبقات مربوط به محصولات و مواد غذایی:
- انواع گوشت سفید و قرمز
- مواد ضد عفونی کننده و داروها
- قهوه ،چای ،برنج،کاکائو و انواعش
- انواع محصولات کشاورزی
- تنباکو
- حمل و نقل و دسته بندی و نگهداری از کالا ها
- عرضه نوشابه و تغذیه
- آب های گازدار و نوشابه و شربت ها
طبقات مربوط به لوازم خانگی:
- وسایل روشنایی حرارتی
- حمل ونقل و دسته بندی کالاها
- وسایل و لوازم خانه و آشپز خانه
- لوازم و ابزار دستی مانند قاشق ،چنگال،کاردو…
- سرویس مبل و قاب و آیینه
- روتختی و رو میزی ها
- قالیچه ،فرش و حصیر و انواع آن
طبقات مربوط به لوازم آرایشی و بهداشتی:
- پودر و ترکیبات شستشو دهنده و سفید کننده لباس
- مواد ضدعفونی کننده و دارویی
- چرم و چرم مصنوعی
- ابزار دندان پزشکی
- حمل و نقل و بسته بندی و نگهداری کالا
طبقات مربوط به ارائه خدمات و سایر…
- مواد شیمیایی
- رنگ ها ،روغن،جلا،لاک
- گریس های مورد استفاده در صنعت
- فلزات
- انواع ماشین آلات و موتور
- وسایل علمی ابزار دریا نوردی
- وسایل حمل ونقل
- مهمات و اسلحه و انواع ان
- سنگ های گرانبها و فلزات باارزش
- ابزارموسیقی
- کاغذ مقوا و کالای ساخته شده با آن
- لاستیک ها
- مصالح ساختمانی
- ریسمان و طناب و انواعش..
- رشته و نخ و انواع آن
- توری و قلاب دوزی
- لوازم و وسایل بازی
- مدیریت فعالیت های تجاری
- بیمه امور پولی
- ساختمان سازی و انوا ع آن
- مخابرات از راه دور
- بهسازی مواد
- آموزش و پرورش
- فعالیت هایی در زمینه های تحقیق ،پژوهش و فناوری
- خدمات پزشکی
- خدمات شخصی-اجتماعی
و اما بعد از ذکر طبقه بندی ها در صورتی که به هر دلیلی از جمله پیشرفت یک طبقه و تغییر طبقه یعنی ورود به طبقه دیگر لازم است که مدارک مورد نیاز جهت تغییر و تحولات به اداره مالکیت تسلیم نمایید.
چه برندی را نمی توان ثبت کرد (برند های ممنوعه)
برخی برندها به دلیل عدم رعایت قوانین ثبت، از فرآیند بررسی خارج میشوند. هنگام انتخاب نام برند، باید به موارد زیر توجه داشت:
1. برندهای مشهور و شناختهشده قابل ثبت نیستند.
2. نامهای نامعقول، مخالف اصول اسلام، یا مغایر با اخلاق و شئونات اسلامی قابل ثبت نیستند.
3. صفتها و اسمهای کلی یا توصیفی به تنهایی قابل ثبت نیستند.
4. استفاده از نامهای چند بخشی و ترکیبی در صورت عدم وجود مشابه در طبقه محصول مورد نظر، شانس ثبت بیشتری دارد.
5. نامهای تجاری خاص و خلاقانه امتیاز بالایی برای ثبت دارند.
6. شباهت زیاد (بیش از پنجاه درصد) با نامهای دیگر میتواند ثبت برند را دچار مشکل کند.
7. در حوزههایی مانند ملزومات خانه، خوراکیها و نوشیدنیها، به دلیل فراوانی برندهای ثبتشده، انتخاب نام خلاقانه و منحصر بهفرد ضروری است.
ثبت نام تجاری میتواند به صورت حقوقی یا حقیقی انجام شود. میتوان از نام شرکت یا ترکیب نام خانوادگی با دیگر نامها استفاده کرد. نامهای تجاری میتوانند به زبان لاتین یا ترکیبی از حروف فارسی و لاتین باشند، اما اعداد بهتنهایی قابل ثبت نیستند.
همچنین، باید به مسائل مربوط به عفت عمومی، اخلاق جامعه، منافع ملی و رعایت مسائل دینی و اعتقادی توجه داشت. این موارد میتوانند محدودیتهایی برای ثبت برند ایجاد کنند.
به موجب ماده 5 قانون، ثبت عناوین و اختراعات ذیل هم مورد قبول نمی باشد و رد می شوند
1. نشانها و آرمهای ممنوعه: شامل نشان هلال احمر و آرمهای دولتی مربوط به جمهوری اسلامی ایران.
2. پرچم رسمی ایران: عنواوینی با نشان جمهوری اسلامی و پرچمهای منحصر به دولت و جمهوری اسلامی.
3. نشانهای تجاری ارگانهای رسمی: مانند هلال احمر، صلیب سرخ، رجاء، ایرانسل، رایتل، همراه اول و غیره.
4. عبارات و عناوین رسمی: مانند واژههای و اصطلاحات دولتی، ایران و مشابه آنها.
5. نشانههای مغایر با شئون اسلامی:مانند نشانههای ضد انتظامات عمومی و مغایر با عفت اسلامی.
6. کلمات عام: کلماتی عام مانند رایانه یا کتاب که به تنهایی قابل ثبت نیستند.
7. واژههای توصیفی: مانند “خوش فرم” و “با کیفیت” برای توصیف لباس.
8. نشانههای گمراهکننده:مانند استفاده از تصویر کولا برای محصولات غیرنوشابهای.
9. نشانههای مخالف نظم عمومی و اخلاق: واژهها و اشکالی که مخالف هنجارهای اجتماعی و دینی باشند.
10. علامتهای سلطنتی و رسمی: مانند نشانهای دولتی و ارگانهای جهانی که بدون مجوز ثبت نمیشوند.
11. شباهت زیاد: اگر دو تجارت نام و محصولات مشابه داشته باشند، یکی از برندها پذیرفته نمیشود مگر تمایز آشکاری داشته باشد.
12. برندهای مشابه: برندهایی که مفهوم مشابهی برای همان نوع محصول یا خدمات داشته باشند و متعلق به شخص یا ارگان دیگری باشند.
ممکن است شما درخواست برندی را داده باشید که دقیقا مشابه همان را فرد دیگری به ثبت رسانده باشد یا فردی قبل تر از شما برای ثبت آن در خواست داده باشد، در این گونه موارد درخواست فرد پیشین در اولویت تقدم قرار گرفته و برند انتخابی شما رد خواهد شد.
ثبت برند مشابه
هر نام تجاری باید به طور کامل هوشمندانه و خاص باشد و با انواع علامت های تجاری متفاوت باشد. نخستین مطلب درباره ی ممنوعیت ثبت علامت تجاری مشابه در جمهوری اسلامی می باشد. این فرایند کاملا غیر قانونی بوده و هیچ گونه علامتی در تشابه با علامت دیگر مورد پذیرش واقع نمی شود. نام تجاری مشهور را به علامتی تلقی می کنیم که در گذشته به ثبت رسیده باشد و اشخاص بسیاری با این نام آشنایی دارند. نام تجاری که شما می خواهید انتخاب کنید باید با نام های موجود فرق کند.
ارتباط برقرار کردن با مشاور هایی که دانش کافی در زمینه ثبت علامت تجاری دارند می تواند اطلاعات بدرد بخوری را در دسترس شما قرار دهد. با توجه به ماده ۳۲ قانون ثبت اختراعات، نام های تجاری ای که شبیه به ویژگیهای زیر را داشته باشند، مورد پذیرش واقع نمی شوند:
اگر علامت تجاری انتخابی کسب و کار شما دارای نشان، آرم و یا عبارتی شبیه با اسامی تجاری دیگر در همان موضوع باشد.
برند انتخابی کسب و کار شما شبیه یا به نحوی مفهومی از نام های تجاری معتبر دیگر باشد.
به ثبت رساندن علامت تجاری شبیه به اسم های تجاری دیگری که به ثبت رسیده اند غیر ممکن می باشد.
ثبت کردن نام تجاری مشابه با دیگری به مفهوم سوء استفاده کردن از حقوق اسم تجاری مشابه طلقی می شود و سبب رد شدن تقاضای ثبت برند شما می شود
مطلب شایان توجهی که در این باره قابل توجه است این بوده ،که لازم نیست اسم تجاری به شکل رسمی به ثبت رسیده باشد. برندی که در دیدگاه جامعه مورد تایید و شناس باشد کافی است و نمیتوان برندی مشابه با آن را ثبت کرد.
ثبت برند در ایران و قوانین آن
با توجه به قوانین، مرجع ثبت علامت تجاری در جمهوری اسلامی «اداره ی ثبت علائم تجاری و مالکیت معنوی» می باشد که زیرمجموعه ی «ارگان های اموال و دارایی ایران» به شمار می رود.
قوانین ثبت نام تجاری در ایران
به ثبت رساندن نام تجاری به صورت اختیاری بوده و فقط در موارد خاصی به اجبار تبدیل می شود. اما اگر قصد ایجاد برندی را برای کسب و کار خود دارید مسلتزم آن هستید که نکاتی را درباره ی آن بدانید. زیرا برای انجام این عمل قوانینی ویژه برای همین امر وجود دارد.
با توجه به ماده ی 31 قانون تنها شخص و موسسه ای حق استفاده از اسم تجاری را دارد که تنها مالک حقیقی آن بوده و مدارک همان فرد برای ثبت آن نام تجاری مورد استفاده قرار گرفته است.
تغییر نام تجاری، مانند ثبت علامت و تغییرات شرکت، باید در منابع معتبر قوه قضاییه ثبت شود. پس از پرداخت هزینههای روزنامه رسمی، میتوانید آگهی خود را دریافت یا از سایت رسمی پرینت بگیرید.
ثبت برند بین المللی
به ثبت رساندن علامت تجاری در سطح جهانی به طور کلی ثبت آرم تجاری شما در انواعی از کشور ها می باشد. همچنین افزون بر کشور شما هیچ کشور دیگری که برند شما در آن ثبت شده باشد نمی تواند از علامت تجاری شما بهره ببرد.
ثبت کردن نام تجاری به دو بخش تقسیم می پذیرد. ثبت برند مادرید و ثبت برند در جمهوری اسلامی که در آغاز باید نام تجاری در داخل کشور به ثبت رسیده باشد و بعد از آن به شکل مادرید به ثبت برسد.
در گذشته های دور افراد به منظور ثبت جهانی نام خود به اجبار باید به اداره ثبت برند و مراجعه میکردند . برای ثبت علامت تجاری جهانی اشخاص به کشور های گوناگون زیادی مراجعه می کردند که خود وقت بسیاری می برد و شامل هزینه های زیادی برای آن ها بود . با توجه به این مسیله کنوانسیون شهر پاریس با اخذ موازینی این مسیله را گره گشایی کرد و با ایجاد کردن یک نهاد و اتحادیه ای برای به ثبت رساندن علامت تجاری جهانی دست به کار شدند که به ایجاد سیستم مادرید منجر شد .
نکته
در این سیستم همه ی عضو های آن با عضویت در آن قادر به این هستند که از مزایای ثبت برند خود در سایر دولت ها شامل بهره شوند و بتوانند به کسب وکار خود توسعه ی جهانی ببخشند تا بدین گونه برندی معتبر و در دسترس و شناخته شده برای عموم مردم جهان بشوند. همچنین روابط عمومی و شغلی خود را گسترده تر و در سطح بین الملل پیش ببرند.
قابل توجه اینکه نکته مثبت سیستم مادرید این بوده كه متقاضیان با عرضه ی یك اظهارنامه جهانی از طریق وایپو میتوانند در همه ی 86 کشوری که عضو این سیستم جهانی هستند، یا تعدادی از آن ها علامت تجاری خود را به ثبت رساندند، برند خود را معرفی کند.
بدین گونه ویژگی ثبت بین المللی در زبان ساده، از جنبه ی مالی مناسب بودن قیمت ان و کمک به تاثیر گذاری و معروف بودن آن می باشد.، یعنی تنها بوسیله یك تقاضانامه جهانی واحد به یك زبان (فرانسوی، انگلیسی یا اسپانیولی) و پرداخت کردن هزینه ای به مرکز مربوطه، در كشور های معین در برگ درخواست امکان پذیر می شود.
علاوه بر این درصورتی كه هر نوع تغییری در برند ثبت مبداء از طرف مالک آن صورت بپذیرد، از قبیل تغییر نام، آدرس، مالكیت، تمدید و مانند آن، میتوان با تكمیل فرمهای مشخص شده و پرداخت هزینه ای کم تغییرات انجام شده را در مقطع جهانی اعمال نمود.
ثبت تغییرات در برند چگونه است ؟
یکی از مواردی که در طراحی استراتژی های بازاریابی صورت می پذیرد تغییر نام تجاری است
و مورد استفاده برای شرکت ها و موسسات داخلی و جهانی است. از نو ساختن علامت تجاری ، قادر به این می باشد که ذهنیتی که مخاطب از ارگان شما دارد را دگرگون سازد.
برای نمونه فیسبوک به متا که به معنی متاورس می باشد تغییر کرد که از آیندگان اینترنت و جهان دیجیتالی خبر می دهد. برند، خود یک مفهوم و یک پیام است .
تغییر نام تجاری که در این مطلب به آن می پردازیم، به فزونی در میان ارگان ها و شرکت ها و موسسات رواج دارد و نباید آن را نقطه ضعف شرکت یا ارگانی بدانیم. در این مطلب، حول محور چگونگی تغییر دادن برند و شکل منحصر به آن، مفاهیم شایان توجهی را برای شما جمع آوری کردیم. اگر می خواهید در برند خود تغییر ایجاد کنید، پس با ما همراه باشید.
برای تغییر نام تجاری، چنانچه برندی که انتخاب کرده اید شامل متن باشد، قبل از ارسال مدارک به روزنامه رسمی، باید آگهی درخواست تغییر نام را نیز به دفتر روزنامه رسمی تحویل دهید. پس از انتشار آگهی در روزنامه رسمی، پنج هفته زمان دارید تا با ارائه مدارک لازم به اداره مالکیت معنوی، تغییرات را ثبت کنید.
پس از بررسی اسناد توسط کارمند اداره و تایید مسئول مربوطه، در صورت عدم اعتراض به درخواست تغییر، هزینه ثبت تعیین میشود. پس از پرداخت هزینهها و دریافت دو نوبت روزنامه رسمی، گواهی جدید نام تجاری به شما تحویل خواهد شد.
در صورتی که حضوری مراحل را انجام می دهید، مدارک تکمیل شده را به اداره مالکیت معنوی ارائه دهید. برای تغییر برند تجاری نیز باید اظهارنامهای تسلیم کنید که شامل تغییرات در علامت، دستهبندی برند و توصیف علامت است.
پس از تحویل درخواست تغییر به اداره، مدارک و درخواست شما ارزیابی میشود و نتیجه طی ۲ تا ۴ ماه اعلام میشود. در صورت تایید، آگهی تغییر نام تجاری صادر میشود و شما میتوانید آن را در روزنامه رسمی چاپ کنید.
هزینه ثبت برند چقدر است و جزئیات آن چیست؟
هزینه ثبت علامت بر اساس موارد مختلفی تعیین می گردد و بازه بزرگی از قیمت در آن وجود دارد. موارد مختلفی بر این قیمت نهایی و لیست هزینه ها تاثیر خواهند گذاشت.
در هنگامی که یک ماه از زمان چاپ آگهیِ شما در مجله معتبر سازمان سپری شد، موظف هستید که یک هزینه ی جدیدی را با عنوان تعرفه اخذ نام تجاری خود به اداره مالکیت معنوی متقبل شوید. در تشابه با درخواست ارایه شده شما مقدار هزینه ای که باید با عنوان هزینهی اخذ نام تجاری (نام و نشان تجاری) به اداره مالکیت پرداخت کنید هم با توجه به تعداد طبقات انتخابی شما و نوع شخصیت شما در این موجب (حقیقی یا حقوقی) مشخص می شود. در چارت ذیل این هزینه ها را برای شما وصف می کنیم:
مبالغی که به عنوان اخذ علامت های تجاری با توجه به دسته خود تعیین می شوند:
برای افراد در جایگاه حقیقی | 12000000 ریال |
برای افراد در جایگاه حقوقی | 24000000 ریال |
تعرفه ی اخذ علامت تجاری برای هر طبقه اضافی
برای افراد در جایگاه حقیقی | 1000000 ریال |
برای افراد در جایگاه حقوقی | 2000000 ریال |
توجه لازم را داشته باشید که در صورت این که خواستید سر خود را با پیگیری های قانونی شلوغ نکنید به یک وکیل دادگستری احتیاج دارید که گواهی ثبت علامت تجاری شما را از اداره ی مالکیت معنوی تحویل بگیرد و و برای شما ایجاد پرونده ی فیزیکی و دیگر اقدامات لازم کند که در این صورت نیاز است شما حداقل مبلغ 400 هزار تومان را متقبل شوید.
اشخاصی که تصمیم بر این دارند تا دست به ثبت علامت تجاری جهانی (ثبت علامت تجاری مادرید) بزنند، باید مبالغی را بهطور ارزی پرداخت نمایند. هزینه ی ارزیابی وبررسی اظهار نامه ی ثبت جهانی نام تجاری در ادامه ذکر شده ایت:
برای افراد در جایگاه حقیقی | 2000000 ریال |
برای افراد در جایگاه حقوقی | 4000000 ریال |
علامت های تجاری در جمهوری اسلامی برای بازه هایی به مدت ده سال ثبت میشوند و تاریخ انقضای شان برای این مدت اسن. در انتهای هر بازه ی 120 ماهه، صاحب نام تجاری قادر به این می باشد که اسم تجاری خود رای برای یک بازه ی طولانی ی دوباره تمدید کند. هزینه تمدید نام تجاری منحصر به هر فرد در هر بازه ی ده ساله مساوی با حق الثبت آن است که به طور جداگانه هم در جدول ذیل ذکر شده:
تعرفه ی تمدید اخذ نام تجاری بر اساس دسته بندی علامت
برای افراد در جایگاه حقیقی | 12000000 ریال |
برای افراد در جایگاه حقوقی | 24000000 ریال |
تعرفه تمدید اخذ اسم تجاری برای هر طبقه ی اضاف
برای افراد در جایگاه حقیقی | 1000000 ریال |
برای افراد در جایگاه حقوق | 2000000 ریال |
ثبت برند رایگان
همین ابتدا به شما بگوییم که تقریبا هیچ چیز در دنیای امروز به صورت رایگان نیست. در واقع برای هر کالا یا خدماتی شما باید یک هزینه اس را متقبل شوید. چه مالی و چه غیر آن. به این مطلب توجه داشته باشید که ثبت نام تجاری بدون هزینه و به صورت رایگان اصلا امکان پذیر نمی باشد.
در کل اگر گام های ثبت اسم تجاری را ارزیابی کنید پی می برید که برای اخذ نام تجاری لازم نیست مبالغ کلانی را متحمل شوید. و با بهترین تعرفه و کوتاه ترین زمان قادر به این خواهید بود که نام تجاری خود را به ثبت رسانده و آن را توسعه و گسترش دهید.
ثبت برند ارزان
خوب است که این مطلب را هم بدانید که همیشه ارزان بودن خدمات به صرفه نبوده و باید شما کیفیت کار را هم در نظر بگیرید.
فرآنید ثبت اسم تجاری برای شغل و تجارت خود گام های مختلفی دارد که در بر گیرنده ی پرداخت های مبالغ مختلف دولتی و البته قانونی می باشد که باید آن ها را به انجام برسانید و بایستی گام به گام پرداخت شود ، اگر فردی هستید گه برای آینده ی شغلی خود ارزش قایل هستید فریب آگهی های اشخاص سودجو با مضامین ثبت نام تجاری بدون هزینه را که فقط هدف کلاهبرداری یا جذب مخاطب را دارند نخورید و با هزینه معقولی ثبت نام تجاری خود را به موسسه های معتبر با سابقه چند ساله وا گذار کنید تا با خیال راحت به فعالیتتان ادامه دهید و دغدغه و نگرانی اضافی را برای برندینگ خود نداشته باشید، با این حال در انتها بایستی عنوان کنیم که عملا اخذ اسم تجاری به شکل رایگان وجود ندارد.
مراحل ثبت برند فوری
به طور کلی برای ثبت قانونی برند مجموعه اقدامات زیر را باید انجام دهید:
انتخاب علامتی مناسب برای کسب و کار خود که مرتبط با حوزه ی فعالیت های شما می باشد
انجام استعلام ثبت علامت تجاری ، پیش از ثبت کردن
آماده کردن مدارک مربوطه
ثبت نام در سامانه مالکیت معنوی و پر کردن فرم های مربوطه
اخذ استشهاد امضاء از مرجع اسناد رسمی و پذیرش حساب کاربری در سیستم
تنظیم کردن درخواست الکترونیکی
تشکیل دادن پرونده با مراجعه حضوری در اداره مالکیت معنوی
پرداخت تعرفه های وابسته از جمله هزینه روزنامه معتبر
مدت زمان ثبت برند به صورت فوری چقدر است ؟
فرم درخواستی که برای موسسه مالکیت می فرستید بایستی توسط تعدادی از مسیولان موسسه و ریاست بخش علامت تجاری مورد پذیرش واقع شود. پوشه شما و مدارک الصاقی برای هرکدام از کارشناسان ثبت نام تجاری که جلوتر از شما باشد باعث کند شدن فرایند کاری شما می شود زیرا در این مرحله اولویت با افرادی است که زودتر بابت فرایند های قانونی ثبت علامت تجاری اقدام کرده اند .
در برخی عناوین ممکن است علامت تجاری مورد تقاضای شما پذیرفته نشود، در چنین حالت هایی شما 30 روز فرصت دارید تا اعتراض خود را ثبت کنید و به ارگان مربوطه اعلام دارید. ولی شما قادر هستید که با رجوع کردن به وکلا و کارشناسان در موسسه های ثبتی که در عرضه مدارک لازم و پیگیری های اداری از مهارت بالایی برخوردار هستند، سرعت فرایند کاری خودتان را چند برابر کنید.
استعلام ثبت برند
قبل از دست به کار شدن جهت ثبت الزامی می باشد که از نام تجاری مورد نظر خود استعلام برند بگیرید تا از این قضیه اطمینان حاصل کنید که نام تجاری انتخابی پیش از این ها در جمهوری اسلامی و یا کشور های گوناگون به ثبت رسیده است؟ یا هیچ برندی با این مضمون تا به حال به ثبت نرسیده است؟
به این مطلب پی می برید که علامت تجاری انتخابی شما ثبت شده است یا یک سازمان و یا تجارت ادعای کذب را بر آن وارد دارد.
اگر تمایل به ثبت آن برند را دارید، زمان و توان شما در جهت تقاضای نادرست هدر خواهد رفت.
با بررسی وجود داشتن یا نداشتن آن برند، می توان متوجه شد که آن عنوان، قبل از این در اداره ثبت، به ثبت رسیده است یا خیر. تمامی عنوان ها و گروه ها و حوزه های شغلی در صورتی که این نام را منتخب برای خود در نظر گرفته باشند، مشخص خواهد شد.
چه نیازی به استعلام گرفتن پیش از ثبت می باشد؟
استعلام برند برای هر کسب و کاری اهمیت ویژهای دارد، زیرا شباهت نامها میتواند مانع ثبت شود. حتی واجآرایی یا تفاوتهای جزئی در تلفظ ممکن است باعث رد درخواست شود.
برای جستجوی نام تجاری یا نشانه خاص، میتوانید از منابع معتبر اینترنتی استفاده کنید. استعلام برندهای ثبتشده به صورت آنلاین و رایگان انجام میشود و نیازی به پرداخت هزینه ندارد. برخی افراد برای اطمینان بیشتر، مراجعه حضوری را ترجیح میدهند، اما استعلام آنلاین نیز نتیجه دقیقی ارائه میدهد.
برخی سامانههای اینترنتی، در کنار دریافت نام پیشنهادی، اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی و شماره تماس یا ایمیل را برای ارسال پاسخ دریافت میکنند. نتایج استعلام ممکن است بلافاصله یا بعد از چند ساعت یا روز ارسال شود. سامانهها معمولاً نتیجه را به صورت پیامکی یا ایمیلی به شما اعلام میکنند.
مشاوره ثبت برند
قاعدتا مراقبت از نام تجاری برای مالکان تجارت از ارزش ویژه ای برخوردار است و به دلیل تخصصی بودن فرآیند ثبت اسم تجاری لازم است که از مشاوران ثبت نام تجاری بهره مند شد و با اطلاعات و اطمینان خاطر کامل دست به این کار بزنید.
لوگوی تجارتی شما از روش سوئ استفاده از حقوق در نظر گرفته شده برای آشنایی با محصولات و یا اجازه دادن به سایرین در جهت استعمال از آن به شرط پرداختن تعرفه خاصی، صاحب برند را محافظت میکند.
بازه زمانی این حفاظت گوناگون می باشد ولی آرم تجاری دوباره می تواند به صورت دایم بوسیله متقبل شدن تعرفه مربوطه انجام بپذیرد.
مراقبت و مشاوره ثبت علامت تجاری منجر به این می شود که نام تجاری انتخابی شما توسط منابع قانونی که در بیشتر دولت ها جواز وقفه ایجاد کردن در رابطه با خاطی در این حوزه را دارا می باشند، تأیید شود.مراقبت از نشان های تجاری مانع از سعی حریف های بی انصاف، همانند دغل کاران، برای استفاده از نشان های معین به نشان از فروش کالا ها و عرضه خدمات بی کیفیت یا گوناگون را می گیرد.
این سیستم در نظر گرفته شده، آگاهی و امکان سرمایهگذاری را به منزله ی تولید و فروش محصولات و خدمات را در منصفانه ترین شرایط موجود به ارایه می دهد و از این راه تجارت جهانی را آسان و بهره برداری از آن را با اطمینان خاطر کامل چند برابر میکند.