ثبت شرکت

ثبت شرکت

مفهوم شرکت چیست ؟

هنگامی که کلمه شرکت را میشنویم مفاهیمی همچون شریک و شراکت و امور اقتصادی برایمان تداعی می شود. شرکت قراردادی است که به موجب آن شرکا با هم برای هدف مشترک خود فعالیت می کنند. بسته به نوع این قرارداد نحوه تقسیم سود و زیان نیز متفاوت می باشد. در این مقاله مطالبی در خصوص ثبت شرکت های تجاری خواهیم خواند.

 مزایای ثبت شرکت

از میان انواع شرکت های نام برده شده، شرکت های سهامی خاص و با مسئولیت محدود بیشتر به ثبت می رسند و محبوبیت بیشتری در بین فعالان اقتصادی دارند.

اما ثبت شرکت چه مزایایی دارد؟ و چرا باید شرکت ثبت کنیم؟

وقتی شرکت شما به ثبت می رسد، با سهولت بیشتری فعالیت خود را گسترش می دهید و افراد بیشتری را به استخدام خود در می آورید و به این ترتیب باعث کارآفرینی برای افراد زیادی می شوید.

تنها با به ثبت رساندن شرکت است که می توانید در مناقصات و مزایده های خصوصی و یا دولتی شرکت نمایید.

تجار و سرمایه گزاران با اعتماد بیشتری شرکت شما را برای همکاری انتخاب می نمایند و همچنین می توانید از تسهیلات و حساب بانکی تجاری بهره مند شوید.

برای ثبت شرکت چه مراحلی باید طی شود؟

۱- تعیین فعالیت شرکت

در نخستین قدم باید تصمیم بگیرید که شرکت تجاری شما چه فعالیت قرار است انجام دهد. و راجع به آن به خوبی تحقیق کنید . برای شروع برخی از فعالیت ها باید حتما از ارگان مربوطه مجوز داشته باشید و هنگام ثبت شرکت اصل مجوز را ارائه دهید.

۲- تعیین نوع شرکت

بسته به فعالیتی که انتخاب کردید و هدف اعضای تشکیل دهنده شرکت باید یکی از انواع شرکت را انتخاب نمایید. همانطور که می دانید شرکتها شامل سهامی عام و خاص، با مسئولیت محدود ، تعاونی تولید یا توزیع، تضامنی و نسبی می باشد.

۳- مشخص کردن سرمایه شرکت

برای ثبت هر یک از انواع شرکت ها میزان حداقل سرمایه، بر طبق قانون تجارت تعیین شده است. باید توجه داشته باشید که میزان سرمایه نقدی و غیر نقدی و این موضوع که چه کسانی باید سرمایه شرکت را تامین نمایند، بسیار با اهمیت است.

۴- مشخص کردن مدت فعالیت شرکت

اگر برای شرکت خود زمان تعیین نکنید، نامحدود خواهد بود و می توانید همیشه از آن استفاده کنید. ولی اگر مثلا دو ساله تنظیم کنید پس از طی شدن این زمان شرکت منحل خواهد شد، مگر اینکه قبل از طی شدن این زمان مدت آن را تمدید کرده باشید.

۵- مشخص کردن مرکز اصلی شرکت

مرکز اصلی شرکت باید به صورت دقیق و آدرس کامل مشخص شده و در اساسنامه شرکت قید شود. همچنین اگر شرکت دارای شعبات می باشد، آدرس شعبات و همچنین مدیر شعبه به همراه مشخصات هویتی به شکل کامل باید قید گردد.

۶- تهیه مدارک لازم برای ثبت شرکت

بسته به اینکه چه شرکتی انتخاب می کنید، مدارک مورد نیاز آن نیز ممکن است متفاوت باشد. ولی ارائه مدارک هویتی و گواهی عدم سو پیشینه و هم چنین کپی اساسنامه و اظهارنامه و صورتجلسه ها که باید به امضای اعضای هیئت مدیره رسیده باشد، در همه انواع شرکت ها الزامی می باشد.

مراحل ثبت شرکت
مراحل ثبت شرکت

ورق بزنید و با انواع شرکت های تجاری آشنا شوید
ثبت شرکت

ثبت شرکت سهامی عام

یکی از انواع شرکت های سهامی شرکت سهامی عام می باشد. حداقل  با حضور ۵ نفر و ۳ سهامدار ،قابل تاسیس می باشد. در این دسته از شرکت ها بخشی از سرمایه توسط فروش سهام و اوراق قرضه تامین می گردد. به این ترتیب که پس از ثبت شرکت سهامی عام اوراق قرضه چاپ می گردد، و در بازار بورس خرید و فروش می شود.

مدارکی که برای ثبت شرکت سهامی عام مورد نیاز می باشد

مدارک ثبت شرکت

  •  صورت جلسه مجمع عمومی موسسین که باید دو نسخه باشد
  •  (کپی و اصل) اظهارنامه دونسخه ای
  •  صورتجلسه هیئت مدیره
  •  در صورت نیاز به مجوز های مورد نیاز ارائه آنها
  •   ارائه آگهی چاپ شده مربوط به دعوت از مجمع موسسین
  •  رونوشت شناسنامه مدیران که حتما می بایست برابر اصل شده باشد
  •  ارائه فیش بانکی واریز ۳۵ درصد سرمایه شرکت

ثبت شرکت سهامی خاص

در ماده ۳ لایحه اصلاحی قانون تجارت آمده است که برای ثبت شرکت سهامی خاص حداقل به ۳ سهامدار و ۲ نفر بازرس نیاز است. بازرس ها به صورت یکی اصلی و یکی علی البدل انتخاب می گردند.

کمترین سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص مبلغ یک میلیون ریال معادل صد هزار تومان است. لازم به ذکر است که باید قبل از ثبت شرکت ۳۵ درصد از سرمایه شرکت در بانک سپرده گذاری گردد. در صورت وجود سرمایه غیر نقدی باید در همان بانکی که افتتاح حساب شده است، کارشناسی گردد و گواهی صادر شده و به اظهارنامه ثبت شرکت ضمیمه شود. در صورتی که سرمایه شرکت بعد از ثبت از مبلغ حداقلی کمتر گردد، حداکثر تا مدت یکسال باید نسبت به افزایش سرمایه اقدام شود و در غیر این صورت هر فرد ذی نفع می توانند اقدام به انحلال شرکت نماید.

مدارک مورد نیاز :

مدارک ثبت شرکت

 نام های پیشنهادی براساس اولویت

کپی برابر اصل  مدارک هویتی همه مدیران و سهامداران و بازرسان

گواهی عدم سو پیشینه برای کلیه مدیران و اعضا هیئت مدیره و بازرسان

اصل فیش واریزی ۳۵ درصد سرمایه تعهد شده شرکت

ارائه اصل مجوز از ارگان مربوطه در صورت نیاز

صورتجلسه مجمع عمومی موسسین در دو نسخه

تکمیل کردن اساسنامه و اظهارنامه در دو نسخه

ثبت شرکت تعاونی

هدف از تشکیل شرکت های تعاونی  با شرکت هایی مانند سهامی و نسبی و… تفاوت دارد. برای تشکیل شرکت های تعاونی دست کم ۷ شریک باید وجود داشته باشد.این گونه شرکت ها با هدف خدمت رسانی و ارائه کمک های مختلف به مردم و اقشار کم درآمد تاسیس می گردند.  منفعت مالی شرکا در این نوع از شرکت های تجاری نیز مد نظر است ولی هدف اصلی از تشکیل آن مانند سایر شرکت ها صرفا افزایش سود شرکا نمی باشد. فقط اشخاص حقیقی می توانند اقدام به ثبت شرکت های تعاونی کنند.ارزش رای اعضا به میزان سرمایه گذاری آنها ارتباطی ندارد و در شرکت های تعاونی برخلاف شرکت های سهامی هرعضو تنها یک رای دارد.

هیئت مدیره، بازرس و مجمع عمومی ارکان اصلی این گروه از شرکت ها را تشکیل می دهند.

تعاونی تولید و تعاونی و تفاوت این آنها

تعاونی توزیع: براساس ماده ۲۷ قانون تجارت، شرکت های تعاونی توزیع، نیاز مصرف کنندگان عضو خود و همچنین تولید کنندگان و مشاغل تولیدی را در جهت کاهش هزینه ها، تامین می نماید.

تعاونی تولید: در قانون ۱۹۰ تجارت آمده است که: شرکت های تعاونی تولید در بخش پرورش و صید ماهی، کشاورزی و دامداری، عمران و شهرسازی و صنعت معدن و عموما تولید و فروش اجناس فعالیت دارند.

جهت ثبت شرکت تعاونی چه مدارکی نیاز دارید؟

کپی برابر اصل شده تمامی مدارک تاسیس کنندگان شامل مدارک شناسایی و تحصیلی.

گواهی معافیت یا پایان خدمت سربازی اعضای شرکت

گواهی عدم سو پیشینه کلیه افراد

کپی از موافقتنامه ثبت شرکت تعاونی و یا جواز از اداره تعاون.

اساسنامه ای ۳ نسخه ای که در نخستین مجمع عمومی عادی به تصویب رسیده باشد

صورتجلسه نخستین مجمع عمومی عادی که حاوی تصویب مفاد اساسنامه و برگزیدن اولین بازرسان و هیئت مدیره در۳ نمونه.

فیش واریزی سرمایه شرکت به صندوق تعاون

تمامی مشخصات سهامداران و اعضای شرکت تعاونی و همچنین هیئت مدیره، شامل اطلاعات شخصی و نشانی.

سه دوره آگهی روزنامه با محتوای دعوتنامه تشکیل شدن نخستین مجمع عمومی عادی.

ارائه کردن لیستی از نام های حاضرین در اولین مجمع عمومی عادی.

تنظیم و ارائه صورتجلسه هیئت مدیره که در آن  مدیر عامل، رئیس ونایب رئیس و منشی انتصاب شده اند

ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود. همانطور که از نام این دسته از شرکت ها می توان فهمید هرکدام از اعضا در برابر تعهدات و قروض شرکت مسئول خواهند بود و در صورت مقروض شدن شرکت و کافی نبودن دارایی های شرکت، هرکدام از شرکا مسئولیت پرداخت قروض را خواهند داشت. البته شریکی که زیان شرکت را پرداخت کرده نیز می تواند به دیگر شرکا مراجعه کرده و مبلغ زیان را از آنان نیز مطالبه نماید. برای ثبت شرکت تضامنی نیاز به تنظیم شرکتنامه دارید.

سرمایه شرکت های تضامنی

سرمایه اولیه برای ثبت شرکت باید دست کم یک میلیون ریال معادل صد هزار تومان باشد. هنگامی که کلیه سرمایه نقدی تایید و تمامی سرمایه غیر نقدی تسلیم شود، شرکت ثبت خواهد شد. باید بدانید که  تقسیم سود بین اعضا براساس حق الشرکه می باشد مگر اینکه خود اعضا ترتیب دیگه ای اتخاذ کرده باشند.

 نام شرکت تضامنی

در نام شرکت علاوه بر قید کردن عبارت “تضامنی” باید دست کم نام یکی از اعضا نیز وجود داشته باشد و نام باقی اعضا نیز همراه با  عباراتی مانند: برادران، شرکا و… می بایست آورده شود. بعلاوه، نام شرکت تضامنی باید معرف فعالیت آن باشد.

مدارکی که برای ثبت شرکت تضامنی نیاز است؟

مدارک ثبت شرکت

شرکت نامه در دو برگ

تهیه اساسنامه و تقاضانامه هرکدام در دو نسخه

ارائه کپی شناسنامه همه شرکا

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

سرمایه اولیه در ثبت شرکت با مسئولیت محدود به سهام تقسیم نمی شود و هرکدوم از شرکا فقط به اندازه سرمایه اولیه خودشان نسبت به سود و زیان شرکت مسئول خواهند بود. و باید بدانید که کمترین تعداد شرکا در ثبت شرکت با مسئولیت محدود دو نفر است.

در ثبت شرکت با مسئولیت محدود علاوه بر شرکتنامه به اساسنامه نیز احتیاج است.

میزان سرمایه اولیه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود چه میزان است ؟

در رابطه با حداقل سرمایه برای ثبت شرکت مطلبی در قانون تجارت ذکر نگردیده ولی بیان شده که شرکت با مسئولیت محدود هنگامی ثبت و تشکیل خواهد شد که تمامی سرمایه نقدی آن تایید شده و سرمایه غیر نقدی آن هم تسلیم شده و در شرکت نامه درج شده باشد.

مدارکی که برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود احتیاج دارید:

کپی برابر اصل شده مدارک هویتی تمامی مدیران و شرکا

کپی برابر اصل شده کارت ملی همه شرکا

کامل کردن سند دو برگه ای تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود که حتما باید تمامی سهامداران و شرکا تقاضانامه را امضا کرده باشند.

ارائه گواهی عدم سوپیشینه برای همه افراد

کامل کردن شرکت نامه دوبرگه ای به همراه امضای کلیه شرکا و سهامداران

اساسنامه  به همراه امضا همگی سهامداران و شرکا

صورت جلسه مجمع عمومی موسسین

درصورت نیازبه مجوز،اخذ مجوز از ارگان های مورد نظر

ثبت شرکت نسبی

شرکت نسبی

شرکت های نسبی با یک نام بخصوص در بین دو نفر یا بیشتر تشکیل می شود. اگر سرمایه و دارایی های شرکت برای قروض احتمالی شرکت نسبی کافی نباشد هر کدام از شرکا به نسبت سرمایه ایی که در شرکت دارند مسئول پرداخت قروض خواهند بود. اما برای مشخص شدن اینکه دارایی های شرکت برای تقبل کردن قروض کافیست یا ن، شرکا اقدام به انحلال شرکت می کنند و سرمایه شرکت نقد شده و بابت طلب به طلبکاران پرداخت می گردد.

برای اینکه مشخص شود که دارائی شرکت برای پرداخت بدهی های آن کافی هست یا خیر ، باید آن شرکت منحل شود و دارایی آن به نقد تبدیل شود و بابت طلب طلبکاران به آنها پرداخت شود .

برای ثبت شرکت نسبی چه مدارکی نیاز است؟

ارائه شرکتنامه و تقاضانامه و اساسنامه در دو نسخه

 فرم تعیین نام به ترتیب اولویت 

ارائه فیش واریزی سرمایه شرکت 

ارائه اصل مجوز فعالیت از ارگان های ذی صلاح در مواردی که موضوع نیاز به مجوز داشته باشد

اگر تعداد شرکا از ۱۲ نفر بیشتر باشد، کپی برابر اصل کلیه مدارک هویتی شرکا و هیات ناظر و مدیران باید ارائه شود

اصل گواهی از عدم سوء پیشینه جهت اعضاء هیات مدیره ، مدیر عامل

 صورتجلسه مجمع عمومی موسسین در دو نسخه 

 صورتجلسه هیات مدیره در دو نسخه 

اگر ثبت شرکت توسط وکیل انجام شود باید اصل وکالتنامه وکیل دادگستری ارائه گردد

ثبت موسسات

موسسه چه مفهومی دارد؟

یک موسسه ممکن است با هدفی غیر از افزایش سود شرکا و با اهدافی همچون علمی وتحقیقی، خیریه و… تاسیس شود.

شرکا هنگام ثبت موسسه باید حداقل ۲ نفر باشند و برای میزان سرمایه هم منعی در قانون تجارت قید نشده است. پس از ثبت موسسه می توانید عناوینی مانند کانون یا بنگاه را به آن اختصاص دهید.

هنگام ثبت موسسه به اظهارنامه ، فرم چاپ شده تقاضانامه و اساسنامه احتیاج خواهید داشت. در اساسنامه موسسات غیر تجاری نیز می بایست موضوع موسسه ، اعضای هیات مدیره که ارکان اداره کننده موسسه هستند و مجامع عمومی که جزو ارکان تصمیم گیری محسوب می شوند و اختیاراتی که شامل هریک می شود، باید قید شود.

برای ثبت موسسات غیر تجاری چه مدارکی مورد نیاز است؟

دریافت تقاضانامه دو نسخه ای ثبت موسسه از اداره ثبت شرکت ها و تکمیل و امضای آن توسط کلیه شرکا

تهیه نمودن صورتجلسه مجمع موسسان که دست کم باید در ۲ نسخه تنظیم شود

تهیه نمودن اساسنامه موسسه در دو جلد که همه شرکا باید آن را امضا کرده باشند

ارائه کپی از مدارک هویتی شرکا

در صورت نیاز به مجوز اخذ مجوز از ارگان های ذی صلاح و ارائه اصل آن

راهنمای ثبت شرکت به صورت اینترنتی

ثبت شرکت

 فرم های مورد نیاز برای ثبت شرکت

نخستین قدم برای ثبت شرکت به صورت آنلاین ورود به نشانه اینترنتی http://irsherkat.ssaa.ir می باشد.

وارد بخش پذیرش درخواست ثبت شوید. فرمی که باز می شود شامل مشخصات اولیه شماست که باید آن را به دقت تکمیل نمایید.

اساسنامه شرکت که به موجب سند هویتی شرکت است، نیز باید در سایت بارگزاری گردد. اما نگران نباشید! هریک از اسناد مهم شرکت مانند شرکتنامه و اساسنامه و انواع تقاضانامه ها دارای فرم های آماده ای هستند که می توانید از آنها استفاده کنید. و در صورت لزوم قوانین خاص شرکت خود را به آن اضافه نمایید.

در این مرحله باید سامانه تایید اطلاعات وارد شده را برای متقاضی نمایش دهد.

حالا نوبت به پیشنهاد نام شرکت می رسد. شما باید حداکثر ۵ نام را به ترتیب اولویت در فرم مخصوص ثبت کنید. دقت کنید که نام هایی که پیشنهاد می کنید ۳ سیلابی باشند و ضمن تازگی و تکراری نبودن، نمایانگر فعالیت شرکت شما باشند.  نام های پیشنهادی توسط کارشناسان بررسی می شود و نام تاییدی به کاربر اطلاع رسانی می شود.

متقاضی نهایتا تا ۳ ماه از زمان تایید فرصت دارد که کلیه مدارک ذکر شده در سامانه را از طریق پست ارسال نماید و در بانک به نام شرکت افتتاح حساب نماید.

پس از بررسی شدن مدارک ارسالی، اگر نقص یا ایرادی وجود داشته باشد، برگشت زده شده و در سامانه اطلاع رسانی می شود. در غیر این صورت نیز پیامک تایید ارسال می گردد.

پس از پایان یافتن مراحل بالا، باید نسبت به چاپ آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی اقدام کنید تا ثبت شرکت شما رسما انجام پذیرد.

چند نمونه از تغییرات شرکت

تغییر در اساسنامه شرکت
هر گونه تغییر در اعضای شرکت
تغییر نام شرکت
تمدید مدت شرکت
انحلال شرکت

ثبت تغییرات شرکت

گاهی پس از ثبت شرکت، اعضای هیئت مدیره برخی تغییراتی را در اساسنامه لازم می مبینند. که در این صورت مجمعی تشکیل می شود و نسبت به انجام شدن این تغییرات تصمیم گیری می شود. مجامعی که صلاحیت بررسی تغییرات خواسته شده را دارند عبارتند از: مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی فوق العاده و مجمع هیئت مدیره. هریک از مجامع نام برده شده در تعدادی از تصمیمات دارای صلاحیت می باشند. پس از تشکیل شدن مجامع و به تصویب رسیدن نتایج توسط سهامداران شرکت و اعضای هیئت مدیره، اداره ثبت شرکت ها نیز باید تغییرات را تایید کند و در آخرین مرحله با چاپ آگهی مراحل ثبت تغییرات شرکت به پایان می رسد.

مدارک

اصل مدارک هویتی مدیر عامل

اصل و  کپی از آگهی ثبت شرکت

یک عدد کپی از آخربن آگهی تغییرات شرکت در صورت وجود

کپی کارت پایان خدمت بازرسین جدیدو اعضاء

اصل مهر شرکت

ارائه کپی از مدارک هویتی از قبیل شناسنامه و کارت ملی همه اعضا و سهامداران

تهیه ی برگه دارایی در خصوص نقل و انتقال سهام

ثبت تغییرات شرکت

انحلال شرکت 

انحلال شرکت هنگام پایان فعالیت شرکت اتفاق میفتد. انحلال شرکت دلایل زیادی مانند: نرسیدن به اهداف مورد نظر شرکا، دردسرهای مالیاتی، نرسیدن به سود دهی و… دارد.

یک نفر باید به عنوان مدیر تصفیه انتخاب شود. مدیر تصفیه در خصوص کلیه امور مالی شرکت اعم از مطالبات، قروض و مالیات به مدت ۱۰ سال مسئولیت خواهد داشت.

برای انحلال شرکت باید صورتجلسه تنظیم شود و به امضای تمامی اعضا شرکت برسد. سپس نهایتا پس از سپری شدن ۵ روز کاری مدارک مورد نیاز به اداره ثبت شرکت ها تحویل داده می شود. در نهایت نیز آگهی انحلال شرکت در همان روزنامه کثیرالانتشاری که برای درج آگهی های شرکت انتخاب شده است، به چاپ می رسد و انحلال شرکت رسما اتفاق میفتد.

مدارک لازم برای انحلال شرکت تضامنی

صورت جلسه انحلال شرکت که حتماً حاوی امضای تمام شرکا و مدیر تصفیه می باشد.
ارائه اسناد ثبت شرکت
مدارک هویتی و شناسنامه تمام اعضای شرکت

مدارک لازم برای انحلال شرکت سهامی خاص

صورت جلسه انحلال شرکت به همراه امضا مدیر تصفیه و سایر اعضا
اگر مدیر تصفیه جز اعضای شرکت نیست، ارائه مدارک شناسایی مدیر تصفیه

آخرین روزنامه رسمی که برای چاپ آگهی های شرکت انتخاب شده است

اصل آگهی چاپ شده شده دعوت از شرکا برای حضور در مجمع فوق العاده

مدارک لازم برای انحلال شرکت با مسئولیت محدود

صورت جلسه انحلال شرکت که حتما همه اعضا و حتی مدیر تصفیه آن را امضا کرده باشد.

اصل دعوت نامه از شرکا برای حضور در مجمع فوق العاده

ارائه کپی از مدارک شناسایی مدیر تصفیه در صورتی که مدیر تصفیه جز اعضا شرکت نباشد.
اصل آخرین آگهی روزنامه

نکته: در شرکت های با مسئولیت محدود، در صورتی که شریکی که بیشتر از نیمی از سرمایه متعلق به اوست قصد انحلال شرکت را داشته باشد، موافقت بقیه شرکا نیازی نیست.

ممکن است در طول فعالیت تجاری خود زمانی فرا برسد که دیگر قصد پیش برد اهداف خود در شرکت را نداشته باشید و بخواهید اقدام به انحلال شرکت خود بکنید. در این زمان شما می توانید به جای پرداخت هزینه های مربوط به انحلال، شرکت خود را به شخصی که خواهان آن است بسپارید و مبلغی حتی بیش از هزینه هایی که بابت ثبت شرکت خود پرداخت کرده اید، دریافت نمایید.

همچنین ممکن است شما در شرایطی خاص مانند شرکت در یک مناقصه با مزایای مناسب نیاز به شرکت داشته باشید. در این زمان شما زمان لازم برای طی کردن مراحل ثبت شرکت را نخواهید داشت، بنابراین می توانید در کمتر از یک شبانه روز شرکتی ثبت شده خریداری کنید و  از تمامی مزایای آن بهره مند شوید.

ثبت شرکت در موسسه تکسفیر