با ثبت محک کسب و کار خود را قانونی شروع کنید

ثبت شرکت یک نیاز است یا یک اجبار؟ اغلب مردم زمانی که یک فعالیت مستقل را شروع می کنند این سوال برایشان ایجاد می شود که آیا باید شرکتشان را ثبت کنند؟ در ایران برای اینکه کسب و کار شما به طور رسمی برای دولت و سازمان ها و شرکایی که قصد کار کردن با آنها را دارید شناخته شود، باید به طور قانونی شرکت خود را ثبت کنید.

ثبت شرکت چیست​

یک شرکت زمانی ایجاد می شود که تعدادی از افراد و شرکا تصمیم بگیرند در زمینه خاصی برای هدفی مشترک فعالیت کنند و کسب درآمد نمایند. ثبت شرکت فرآیندی است که باعث می شود کسب و کار شما رسمی و قانونی شود. در این فرآیند مدیر عامل، تعداد شرکا و میزان سهم هریک و حوزه فعالیت و مسئولیت هر یک کاملا مشخص می شود. اگر شرکتتان را ثبت کنید کسب و کار شما یک نهاد مستقل به شمار می رود و می تواند در چهارچوب قوانین کشور فعالیت کند.

با ثبت کردن شرکت به طور رسمی هم به فعالیت های تجاری خود اعتبار می بخشید و هم از نظر حقوقی و اقتصادی فرصت های فراوانی برای شما ایجاد می شود. با انجام این فرآیند قانونی، می‌توانید از مزایای مالی، حمایت‌های قانونی، معافیت‌های مالیاتی و همچنین دستیابی به فرصت‌های گسترده در عرصه تجارت بهره‌مند شوید.

چرا باید ثبت محک را برای ثبت شرکت خود انتخاب کنید؟

ایده یک کسب و کار تازه دارید؟ و یا می خواهید کسب و کار خود را در قالب یک شرکت به ثبت برسانید و رسمی کنید؟ آیا می خواهید در مزایدات و مناقصات شرکت کنید و سود خوبی به دست آورید؟  اگر پیچیدگی های قانونی و الزامات آن برای شما سد راه تاسیس شرکت شما شده است، وقت آن است که کار را به کاردان بسپارید. کارشناسان ثبتی و حقوقی محک با سالها تجربه در زمینه قوانین ثبتی و حقوقی ایران می توانند شما را در این مسیر یاری کنند.

ما با بهره گیری از وکلا و کارشناسان با تجربه به سرعت می توانیم چالش های شما در این راه درک کنیم و نسبت به رفع آن ها اقدام کنیم. همچنین اگر جزء افراد پر مشغله هستید و زمان رسیدگی به مراحل اداری و قانونی پروسه تاسیس و ثبت شرکت را ندارید، ثبت محک 0 تا 100 مراحل ثبت یک شرکت را برای شما انجام می دهد.

مشاوره های تخصصی ما انتخاب نوع شرکت و … ثابت می کند که ما فقط ارائه دهنده خدمات نیستیم. بلکه با افتخار شریک موفقیت شما در این مسیر هستیم.

مراحل ثبت شرکت ها

برای ثبت شرکت چه مدارکی نیاز است

اخذ-ایزو

مدارک هویتی

یک تصویر از شناسنامه و کارت ملی مدیران و سهامداران

شماره سهامداران

شماره سهامداران

شماره همراه هریک از مدیران و سهامداران و در صورت وجود بازرسان

ثنا کد

کد ثنا

مدیر عامل باید کد ثنا دریافت کنند برای ثبت شرکت

آدرس

نشانی اعضا

کد پستی و آدرس دقیق هر یک از اعضا نیز الزامی است

هزینه ثبت شرکت چقدر است؟

هزینه ثبت کردن شرکت ها وابسته به فاکتورهای مختلفی است. این هزینه می تواند با توجه به نوع شرکت و میزان سرمایه اولیه آن شرکت متغیر باشد. تعداد شرکا و نوع فعالیت شرکت نیز در هزینه ثبت شرکت تاثیر گذار است.

زمانی که می خواهید یک شرکت را ثبت کنید یک سری هزینه های قانونی دارد. این هزینه ها شامل هزینه انتشار آگهی در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار می‌شود. هر چه صفحات آگهی بیشتر باشد هزینه ناشی از ان نیز بیشتر است.

اگر از وکیل و یا مشاور حقوقی برای انجام ثبت نمودن شرکت بهره بگیرید، هزینه هایی بر اساس توافق طرفین برای حق الوکاله تعیین می شود.

برای ثبت یک کمپانی یا شرکت در ابتدا باید نامی انتخاب کنید. در صورتی که خودتان یک اسم برای شرکتتان انتخاب کنید هزینه چندانی برای ثبت آن دریافت نمی شود. اما چنانچه ان نام انتخابی رد شد و شما نیاز داشتید که مشاوران حقوقی ما برای شرکت نام انتخاب کنند، هزینه جداگانه ای برای آن دریافت می شود. این هزینه برای بررسی و تایید نام توسط اداره ثبت شرکت‌ها دریافت می‌شود.

 هزینه ثبت شرکت و عوامل موثر بر آن

از مهمتیرین عوامل تاثیر گذار در هزینه ثبت شرکت سرمایه اولیه می باشد. به طور مثال ثبت شرکت با سرمایه اولیه 100 میلیون به مراتب بالاتر از شرکتی با سرمایه  اولیه 1 میلیون می باشد.

همچنین برای ثبت برخی از انواع شرکت‌ها (مانند شرکت سهامی خاص)، نیاز به تعیین حداقلی از سرمایه اولیه وجود دارد که باید در حساب بانکی به نام شرکت واریز شود. این سرمایه جزء دارایی‌های شرکت محسوب می‌شود.

در نهایت برای نهایی کردن ثبت، نیاز به انجام تعهدات قانونی است. ممکن است نیاز به تنظیم و امضای اسناد در دفتر اسناد رسمی باشد که هزینه‌های مربوط به آن نیز باید پرداخت شود.

با توجه به متغیرهای مختلف، هزینه نهایی ثبت شرکت می‌تواند متفاوت باشد. برای دریافت هزینه دقیق، معمولاً مشاوره با وکلا یا کارشناسان امور ثبتی پیشنهاد می‌شود.

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت چقدر است؟

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت کردن شرکت ها وابسته به فاکتورهای مختلفی است. این هزینه می تواند با توجه به نوع شرکت و میزان سرمایه اولیه آن شرکت متغیر باشد. تعداد شرکا و نوع فعالیت شرکت نیز در هزینه ثبت شرکت تاثیر گذار است.

زمانی که می خواهید یک شرکت را ثبت کنید یک سری هزینه های قانونی دارد. این هزینه ها شامل هزینه انتشار آگهی در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار می‌شود. هر چه صفحات آگهی بیشتر باشد هزینه ناشی از ان نیز بیشتر است.

اگر از وکیل و یا مشاور حقوقی برای انجام ثبت نمودن شرکت بهره بگیرید، هزینه هایی بر اساس توافق طرفین برای حق الوکاله تعیین می شود.

برای ثبت یک کمپانی یا شرکت در ابتدا باید نامی انتخاب کنید. در صورتی که خودتان یک اسم برای شرکتتان انتخاب کنید هزینه چندانی برای ثبت آن دریافت نمی شود. اما چنانچه ان نام انتخابی رد شد و شما نیاز داشتید که مشاوران حقوقی ما برای شرکت نام انتخاب کنند، هزینه جداگانه ای برای آن دریافت می شود. این هزینه برای بررسی و تایید نام توسط اداره ثبت شرکت‌ها دریافت می‌شود.

 هزینه ثبت شرکت و عوامل موثر بر آن

از مهمتیرن عوامل تاثیر گذار در هزینه ثبت شرکت سرمایه اولیه می باشد. به طور مثال ثبت شرکت با سرمایه اولیه 100 میلیون به مراتب بالاتر از شرکتی با سرمایه  اولیه 1 میلیون می باشد.

همچنین برای ثبت برخی از انواع شرکت‌ها (مانند شرکت سهامی خاص)، نیاز به تعیین حداقلی از سرمایه اولیه وجود دارد که باید در حساب بانکی به نام شرکت واریز شود. این سرمایه جزء دارایی‌های شرکت محسوب می‌شود.

در نهایت برای نهایی کردن ثبت شرکتتان نیاز به انجام تعهدات قانونی است. ممکن است نیاز به تنظیم و امضای اسناد در دفتر اسناد رسمی باشد که هزینه‌های مربوط به آن نیز باید پرداخت شود.

با توجه به متغیرهای مختلف، هزینه نهایی ثبت شرکت می‌تواند متفاوت باشد. برای دریافت هزینه دقیق، معمولاً مشاوره با وکلا یا کارشناسان امور ثبتی پیشنهاد می‌شود.

شرکت جدید شما لایق بهترین هاست

به طور کلی دو نوع شرکت داریم که به دسته های مدنی و تجاری تقسیم بندی می شوند. تعداد ی از افراد که در کنار هم قرار می گیرند و از انجام کاری مشترک سود میبرند را مشارکت مدنی میگویند. این مشارکت می تواند در قالب تجاری یا بازرگانی باشد.

زمانی که ثبت کمپانی یا شرکت انجام می شود، یک سری حقوق و وظایفی برای شرکا و سهامداران شرکت تعلق می گیرد. حال بسته به اینکه سهامی خاص باشد و یا مسئولیت محدود و یا تضامنی، وظایف هم تغییر می کند.

شرکت های تجاری به شرکت هایی گفته می شود که کار واردات صادرات اقلام بازرگانی، حق العمل کاری، ترخیص کالا از گمرک و فعالیت های مشابه این را انجام میدهند.

شرکت هایی که قابل ثبت هستند در ایران به چند دسته تقسیم می شوند که هر یک ویژگی ها و شرایط خاص خود را دارند.این شرکت‌ها بر اساس نوع فعالیت، تعداد شرکا و میزان مسئولیت آن‌ها دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه، به معرفی مهم‌ترین انواع شرکت‌های قابل ثبت می‌پردازیم:

قیمت ثبت انواع شرکت

ثبت شرکت سهامی عام

میلیون 4/5 تا 8/5
  • قابل خرید و فروش در بورس
  • تعداد سهامدار نامحدود
  • حداقل سرمایه 100 هزار تومن

ثبت شرکت سهامی خاص

میلیون 6/5 تا 10
  • حداقل 3 نفر سهامدار
  • دو نفر بازرس
  • حداقل سرمایه 100 هزار تومن

شرکت مسئولیت محدود

میلیون 4/5 تا 8/5
  • حداقل دو نفر عضو
  • سرمایه اولیه حداقل 100 هزار تومان
  • مسئولیت هر شریک به اندازه میزان سهامش

شرکت سهامی تضامنی

میلیون 4/5 تا 8/5
  • اعتماد بیشتر بین شرکا
  • مسئولیت نامحدود شرکا
  • حداقل سرمایه 100 هزار تومن

تشکیل شرکت در 4 مرحله ساده

فرآیند ثبت شرکت آسان ما، کسب و کار شما را در کمترین زمان راه اندازی و راه اندازی می کند.

انتخاب نام مناسب با کسب و کار شما برای ثبت شرکت

ثبت نام در سامانه بهین یاب

پرداخت هزینه های مربوط به ثبت شرکت

انتشار در روزنامه رسمی ثبت شرکت ها

ثبت انواع شرکت در ایران

زمانی که تصمیم به تاسیس یک شرکت می گیرید، باید این موضوع را در نظر بگیرید که چه نوع شرکتی متناسب فعالیت شما است. نوع شرکت تعیین کننده ساختار حقوقی و قانونی آن است. همچنین بر نحوه مدیریت، مسئولیت ها و حتی جذب سرمایگذاران نیز تاثیرگذار است. در ادامه انواع شرکت هایی که در ایران قابل ثبت هستند را مورد بررسی قرار می دهیم.

ثبت شرکت سهامی عام

نام داین شرکت افشا کننده خصوصیات آن است. سهام شرکت سهامی عام قابل عرضه در بازار معاملات بورس می باشد. در این نوع شرکت امکان جذب سرمایه از طریق فروش سهام به عموم وجود دارد. اعتبار بالا و قابلیت رشد آن نیز از مزایای برجسته آن است.

شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاصی نوع از شرکت های قابل ثبت و محبوب در ایران است که سهام آن فقط میان اشخاص مشخصی قابل معامله است. در واقع عموم مردم نمی توانند به سهام این نوع از شرکت ها دسترسی داشته باشند. به دلیل این که سهام میان افراد محدودی معامله می شود، امکان نظارت و مدیریت بر ساختار مالکیتی شرکت آسان‌تر خواهد بود.

شرکت سهامی خاص نوعی از شرکت‌های تجاری است که سهام آن تنها میان مؤسسان و افراد مشخصی قابل معامله بوده و در دسترس عموم قرار ندارد. این نوع شرکت با ویژگی‌ها و شرایط خاص خود مزایا و معایب گوناگونی دارد که آن را برای برخی فعالیت‌های تجاری مناسب می‌سازد.

یکی دیگر از مزایای آن این است که هزینه‌های ثبت و نگهداری چنین شرکتی معمولاً کمتر از شرکت‌های سهامی عام است. شرکت های سهامی خاص از شرکت های کوچک و متوسط به شمار می رود.  

مهم‌ترین عیب آن ناتوانی در جذب سرمایه از طریق فروش سهام به عموم است. این محدودیت می‌تواند در مواردی که شرکت به سرمایه‌گذاری‌های گسترده نیاز دارد، مانعی جدی محسوب شود. همچنین، مسئولیت مالی سهامداران در این نوع شرکت به میزان سرمایه اولیه‌ای که به شرکت آورده‌اند محدود است.

شرکت تضامنی

شرکت های تضامنی نوعی دیگر از شرکت ها هستند که تمامی شرکای آن در قبال بدهی ها و زیان های شرکت به صورت نا محدود مسئول هستند. از مزایای اصلی این نوع شرکت، ایجاد اعتماد بیشتر میان مشتریان و تأمین‌کنندگان است. هنگامی که کسب‌وکار شما به صورت رسمی ثبت شده باشد، اعتبار بیشتری نزد مشتریان و شرکای تجاری خواهید داشت، چرا که آن‌ها می‌دانند شرکت تحت نظارت قانونی فعالیت می‌کند.

یکی از چالش‌های اصلی شرکت های تضامنی، مسئولیت نامحدود شرکای آن است. این بدان معناست که اگر شرکت با بدهی‌ها یا زیان‌های سنگین مواجه شود، شرکا ممکن است مجبور شوند دارایی‌های شخصی خود را برای پرداخت بدهی‌ها به کار گیرند.

انواع شرکت

شرکت تعاونی

شرکت تعاونی برای کسب‌وکارهایی که هدفشان بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی اعضا از طریق همکاری متقابل است، مناسب است. این نوع شرکت بیشتر در حوزه‌هایی مانند کشاورزی، تولید، مصرف و خدمات شکل می‌گیرد و اعضا به‌طور داوطلبانه در آن مشارکت می‌کنند.

شرکت مختلط سهامی و غیرسهامی

شرکت مختلط سهامی ترکیبی از شرکت تضامنی و سهامی است، به طوری که برخی از شرکا به‌صورت تضامنی و برخی دیگر به‌صورت سهامی در شرکت مشارکت دارند. در شرکت مختلط غیرسهامی، شرکا بدون تقسیم سرمایه به سهام در شرکت فعالیت می‌کنند و مسئولیت آن‌ها به میزان سرمایه‌شان در شرکت محدود می‌شود. هر یک از این انواع شرکت‌ها برای اهداف و شرایط خاصی طراحی شده‌اند و انتخاب نوع شرکت بستگی به نوع فعالیت و نیازهای کسب‌وکار دارد.

پرسش های پر تکرار

چقدر طول می کشد شرکت ثبت شود

ثبت یک شرکت به طور معمول بین 14 تا 30 روز کاری زمان می برد. لازم به ذکر است که این مدت دقیق نیست و به عوامل زیادی بستگی دارد که می توان این زمان را کوتاه تر و یا بیشتر کند.

در ایران پر ثبت ترین و محبوب ترین شرکتی که ثبت می شود شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود است.

خیر. همانطور که از نام شرکت مشخص است نیاز به حداقل یک شریک دارید. 

مشاوران ثبت محک مشاوره تخصصی برای انتخاب نام شرکت می دهند که هم متناسب با کسب و کارتان باشد و هم قابل ثبت باشد و تشابه با دیگر شرکت های ثبت شده نداشته باشد.

مراحل ثبت شرکت چگونه است

برای تاسیس یک شرکت و ثبت آن پس از تهیه مدارک مورد نیاز باید به سامانه ای که دولت تعیین کرده و به عنوان سامانه ثبت شرکت ها شناخته می شود مراجعه کنید. این سامانه برای ثبت درخواست ها این سامانه برای ثبت درخواست‌ها و پیگیری‌های مربوط به تأسیس شرکت ایجاد شده و شما می‌توانید تمام مراحل را به صورت آنلاین انجام دهید. در ادامه، به شرح دقیق‌تر مراحل ثبت شرکت می‌پردازیم.

ورود به سامانه ثبت شرکت ها

در مرحله اول بعد از اینکه وارد سامانه شدید به بخش “درخواست تأسیس شرکت” وارد شوید.  در این مرحله، باید همه اطلاعات مرتبط با شرکت مورد نظر خود را با دقت کافی وارد کنید.در ابتدا کد پستی شرکت خود را وارد کنید.

گام بعدی این است که باید موضوع فعالیت شرکت را به طور دقیق و واضح شرح دهید. تا مشخص شود شرکت شما در چه حوزه ای فعالیت دارد. در ادامه باید نام شرکت خود را انتخاب کنید. می توانید چند نام انتخاب کنید برای شرکتتان تا کارشناسان یکی از آن ها انتخاب کنند. سپس اسامی تمام اعضای هیئت مدیره، مدیران و شرکا به همراه سمت و درصد سهام هرکدام از آنها باید وارد شود.

دریافت شماره پیگیری

بعد از اینکه در سامانه اطلاعات لازم را تکمیل کردید، یک شماره پیگیری به شما اختصاص داده می شود.این شماره پیگیری به شما کمک می کند تا در هر زمان مراحل و وضعیت ثبت درخواست خود را دنبال کنید. با وارد کردن این شماره در سامانه، می‌توانید از وضعیت درخواست خود مطلع شوید و در صورت وجود ایراد یا نقصی، اطلاعات را ویرایش و اصلاح نمایید.

ارجاع به کارشناس مربوطه و بررسی اولیه

پس از ارسال مشخصات و اطلاعات، پرونده شما به کارشناس در استان مربوطه ارجاع داده می‌شود. در این مرحله، کارشناس به بررسی دقیق درخواست و مدارک ارائه‌شده می‌پردازد. در صورتی که ایرادی در مدارک یا اطلاعات وجود داشته باشد، کارشناس آن را رد کرده و ایرادات لازم را به شما اعلام می‌کند. سپس باید مدارک را بر اساس نظرات کارشناس ویرایش کرده و مجدداً برای بررسی ارسال کنید.

 تأیید نام شرکت و پرینت اوراق

پس از رفع نواقص و تایید کارشناس، نوبت به تایید نام شرکت می‌رسد. پس از تایید نام، شما باید از اوراق رسمی مربوط به شرکت که در سامانه ثبت شرکت‌ها قابل دریافت است، پرینت بگیرید. این اوراق شامل اساسنامه، شرکت‌نامه، اظهارنامه، و سایر اسناد مربوط به تأسیس شرکت است. تمامی این اوراق باید توسط اعضای هیئت مدیره و سهامداران امضا شود.

 افتتاح حساب بانکی و واریز سرمایه

در این، باید به یکی از بانک‌ها مراجعه کرده و حساب بانکی به نام شرکت در شرف تأسیس باز کنید. سرمایه اولیه شرکت را به این حساب واریز کرده و از بانک نامه تاییدیه واریز سرمایه را دریافت نمایید. این نامه به عنوان تأییدیه‌ای است که سرمایه شرکت به طور قانونی واریز شده است. مشخصات این حساب و تاییدیه بانکی باید در سامانه مربوطه وارد شود.

ارسال مدارک به اداره ثبت شرکت ها

بعد از آنکه مدارک خود را تکمیل کردید و واریز سرمایه اولیه را انجام دادید، بایستی دو نسخه از اوراق شرکت به همراه نامه بانک را به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال کنید. این مرحله شامل ارسال تمامی اسناد قانونی است که باید در پرونده شرکت ثبت شود.

بررسی نهایی توسط کارشناس و صدور آگهی ثبت

در این مرحله، کارشناس اداره مربوطه پرونده شما را بررسی می کنند. اگر تمامی مدارک و اطلاعات به درستی و بدون نقص ارائه شده باشد، درخواست شما مورد تایید قرار می گیرد و آگهی ثبت شرکت صادر می شود. پس از صدور آگهی، شما باید به سامانه ثبت من مراجعه نمایید و با استفاده از توکن امضای الکترونیک  ، اسناد ثبتی را امضا کنید.

پرداخت حق درج آگهی در روزنامه رسمی

پس از تأیید نهایی، باید هزینه‌های مربوط به حق درج آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی را پرداخت کنید. با انتشار آگهی در روزنامه رسمی کشور، شرکت شما به صورت قانونی تأسیس می‌شود و تمامی مشخصات آن در روزنامه قید خواهد شد. این مرحله به شرکت شما جنبه رسمی و قانونی می‌دهد.

پایان فرایند و شروع فعالیت قانونی شرکت

پس از تکمیل تمامی مراحل و انتشار آگهی در روزنامه رسمی، شرکت شما به صورت قانونی به ثبت رسیده و می‌توانید فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کنید. با دریافت کد ثبت شرکت، کد اقتصادی و سایر مجوزهای لازم، شرکت شما به‌طور کامل می‌تواند در مناقصات، قراردادها و پروژه‌های مختلف شرکت کند.

ثبت تغییرات شرکت

انواع تغییرات قابل ثبت در شرکت‌ها

در فرآیند ثبت تغییرات شرکت، می‌توان به تغییرات مختلفی اشاره کرد که هر یک از آنها باید به صورت جداگانه و با دقت ثبت شوند:

۱. تغییر نام شرکت: ممکن است شرکت ها در طی زمان بخواهند برند خود را تغییر بدهند و یا فعالیت های خود را گسترش دهند. این تغییرات باید به صورت رسمی ثبت شود تا از نظر قانونی دارای اعتبار باشد.

۲. تغییر آدرس: یکی از رایج ترین موارد در ثبت تغییرات شرکت، تغییر آدرس دفتر مرکزی می باشد. این تغییر نه تنها برای ارسال مکاتبات قانونی بلکه برای تطابق با مقررات محلی نیز اهمیت دارد.

۳. تغییر در ترکیب سهامداران: هر گونه تغییر در سهامداران یا میزان سهم آنها باید به صورت رسمی ثبت شود تا از نظر مالی و حقوقی مشکلاتی پیش نیاید.

۴. تغییر مدیران یا اعضای هیئت مدیره: یکی از تغییرات مهم در شرکت‌ها، تغییر در مدیران یا اعضای هیئت مدیره است. این تغییرات باید به سرعت ثبت شوند تا تعهدات حقوقی و وظایف مدیران به درستی تعیین شود.

۵. افزایش یا کاهش سرمایه: شرکت‌ها ممکن است در طول زمان به دلایل مختلفی نیاز به افزایش یا کاهش سرمایه داشته باشند. این تغییرات نیز باید در سامانه‌های قانونی ثبت شوند.

۶. تغییر در موضوع فعالیت شرکت: تغییر در زمینه یا حوزه فعالیت شرکت یکی دیگر از تغییرات کلیدی است که باید ثبت شود. این تغییر می‌تواند بر روی توافق‌نامه‌ها، قراردادها و مجوزهای شرکت تاثیر بگذارد.

انحلال شرکت چیست؟

انحلال یک شرکت به این معناست که حیات حقوقی و فعالیت آن شرکت پایان یافته است. یک شرکت زمانی منحل می شود که شرکت دیگر قادر به فعالیت نباشد و توسطمدیران آن شرکت تصمیم به انحلال ان گرفته شود. یک شرکت می تواند به دلایل مختلفی منحل شود از جمله ورشکستگی، توافق شرکا و یا اینکه مدت قرار داد شرکت تمام شود.

انحلال یک شرکت دارای مراحل خاصی است. زمانی که سهامداران یک شرکت تصمیم می گیرند یک شرکت را منحل کنند در واقع اولین مرحله انحلال اتفاق افتاده است.

پس از تصمیم‌گیری نهایی سهامدارن برای منحل کردن شرکت، باید یک یا چند نفر مدیر تصفیه برای مدیریت امور مالی و تسویه بدهی‌های شرکت منصوب شوند. وظیفه مدیر تصفیه شامل جمع‌آوری دارایی‌ها، پرداخت بدهی‌ها و تقسیم باقیمانده دارایی‌ها میان سهامداران است.

بعد از انتخاب مدیر تصفیه انحلال شرکت باید در اداره به ثبت برسد. با این اقدام شرکت به صورت رسمی شرکت منحل می شود و در این صورت دیگر شرکت قادر به هیچ فعالیت تجاری و اقتصادی نمی باشد.

وظیفه مدیر تصفیه در این زمان این است که بدهی ها و تعهدات مالی شرکت را به عهده بگیرد. پس از پرداخت بدهی ها دارایی های باقی مانده تقسیم می‌شود.

در نهایت که تمامی کارهای مالی و پرداختی شرکت انجام شد، باید نام شرکتی که ثبت کرده اید از لیست شرکت‌های ثبت‌شده حذف شود و به این شرکت به صورت قانونی منحل می‌شود.

انواع انحلال شرکت

یک از دلایلی که یک شرکت منحل می شود این است که مدیران یا سهامداران با تصمیم  خود و دلخواه بخواهند شرکت خود را منحل کنند، در این صورت انحلال ارادی رخ داده است. همچنین اگر شرکتی تخلفات داشته باشد و یا در پرداخت بدهی های خود ناتوان باشد، دادگاه رای به انحلال شرکت می دهد.

نوعی دیگر از انحلال، انحلال اجباری می باشد. در این حالت شرکت ورشکسته است و یا به دلیل نقض قوانین شرکت منحل می شود

چرا یک شرکت منحل می شود؟

یکی از علت های انحلال یک شرکت ورشکستگی می باشد. ورشکستگی زمانی رخ می‌دهد که یک شرکت به دلیل مشکلات مالی قادر به پرداخت بدهی‌های خود نیست و در نتیجه مجبور به انحلال می‌شود.

در این وضعیت، شرکت دیگر توانایی ادامه فعالیت ندارد و دارایی‌های آن به منظور تسویه حساب با طلبکاران به فروش می‌رسد. همچنین برخی شرکت‌ها برای مدت زمان مشخصی ثبت می‌شوند و پس از پایان این دوره، به طور خودکار منحل می‌گردند.

این حالت معمولاً در شرکت‌هایی که برای پروژه‌های خاصی تشکیل شده‌اند، رخ می‌دهد. در مواردی دیگر، شرکای شرکت ممکن است به دلیل اختلافات داخلی یا عدم تمایل به ادامه همکاری، تصمیم به انحلال شرکت بگیرند. این تصمیم می‌تواند بر اساس توافق شرکا و بدون نیاز به دخالت خارجی اتخاذ شود.

همچنین نقض قوانین و مقررات توسط شرکت می‌تواند منجر به انحلال اجباری آن توسط مقامات قضایی شود. در این حالت، تخلفات قانونی یا عملکرد نادرست شرکت باعث مداخله قانونی و انحلال آن خواهد شد.

ثبت تغییرات شرکت

امروزه کسب و کارها به صورت مداوم در حال تغییرات داخلی و یا خارجی هستند. ممکن است بخواهید نام شرکت را تعییر دهید. و یا در تعداد مدیران و شرکا تغییراتی ایجاد کنید.  همچنین تغییر در سرمایه و موضوع شرکت نیز می تواند از تغییرات شرکت به شمار رود.

چنانچه شرکت خود را ثبت کرده اید، هرگونه تغییرات در آن باید از طریق مراجع قانونی اطلاع داده شود و به صورت رسمی ثبت آن انجام شود. به یاد داشته باشید تغییرات اعمال‌شده بدون ثبت رسمی از نظر قانونی اعتبار ندارد.

برای تغییرات شرکت اولین مرحله تهیه و تصویب صورت جلسه می باشد. این صورتجلسه باید حاوی توضیحات دقیق از تمامی تغییرات پیشنهادی باشد و به تأیید اعضای شرکت برسد. مواردی مانند تغییر مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره، افزایش یا کاهش سرمایه و تغییر در اساسنامه باید به‌صورت مشخص در این صورتجلسه درج شود. این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تمامی تغییرات قانونی به واسطه همین صورتجلسه به اداره مربوطه اعلام می‌شود.

پس از تصویب صورتجلسه، مرحله بعدی ثبت تغییرات در سامانه ثبت شرکت‌ها است. این سامانه، بستری آنلاین است که فرآیند ثبت تغییرات شرکت را تسهیل می‌کند و نیاز به مراجعه حضوری به اداره مربوطه را کاهش می‌دهد. مدارک مورد نیاز برای این مرحله شامل صورتجلسه، مدارک هویتی اعضای جدید (در صورت تغییر)، و سایر مستندات مربوط به تغییرات است. پس از ثبت این مدارک، درخواست تغییرات بررسی شده و در صورت تأیید نهایی، تغییرات به‌صورت رسمی ثبت می‌شود.

ثبت به‌موقع تغییرات شرکت از بروز مشکلات قانونی جلوگیری می‌کند و باعث حفظ شفافیت در فعالیت‌های شرکت می‌شود. به‌علاوه، این اقدام باعث جلب اعتماد بیشتر ذینفعان، سرمایه‌گذاران و مشتریان می‌گردد.

با این حال به دلیل پیچیدگی های حقوقی آن بسیاری از افراد با جزییات آن آشنایی ندارند. از این رو ما در سایت جامع محک مقاله ای نوشتیم تا بتوانیم سامانه اداره مربوطه را معرفی کنیم که داای آدرس اینترنتی irsherkat.ssaa.ir می باشد.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا
تماس بگیرید