جواز تاسیس یا license Establishment:

ابتدا درخصوص تعریف جواز تاسیس باید بگوییم که مجوزی است برای اشخاص حقیقی و یا حقوقی(شرکتی) تا بتوانند توسط آن در زمینه مورد نظر خود، اعم از تولیدی و اقتصادی و… و یا سرمایه گذاری داخلی یا برون مرزی اشتغال داشته باشند.

می توان گفت: جواز تاسیس همانند گواهی است که به شخص حقیقی یا حقوقی دارنده ی آن این امکان را می دهد، در یکی از شهرک های صنعتی ، مناطق مجاز ، نواحی و یا مناطق صنعتی که در جواز تاسیس ذکر شده، به تولید یا مونتاژ محصولی که در جواز قید شده، اشتغال داشته باشد.

بسته به نوع محصولات ارگان صادر کننده جواز متفاوت می باشد. برای مثال جهت اخذ ابزار پزشکی باید به وزارت بهداشت و برای ابزارآلات صنعتی باید به وزارت صنعت و معدن و تجارت مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است که کالایی که برای آن اقدام به اخذ جواز تاسیس می کنید باید با موضوع فعالیت شرکت هماهنگی داشته باشد. 

هر آنچه باید در مورد جواز تاسیس بدانید

برخی از سرمایه گذاران به تولید علاقه‌مند هستند. تولید و صنعت به رونق چرخه اقتصادی کشور کمک زیادی خواهدکرد. با این حال نیاز است که پیش از انجام آن با اخذ جواز تاسیس از ابتدا مراحل به صورت قانونی طی شود. با اخذ این مجوز هر شخصیت حقیقی یا حقوقی می‌تواند؛ در یکی از شهرک های صنعتی مجاز تولیدات خود را انجام دهد.

این گواهی انواع مختلفی دارد و هریک از این انواع توسط یک ارگان خاص صادر می‌شود. در بخش کالاهای پزشکی و آرایشی و بهداشتی، وزارت بهداشت تصمیم‌گیری خواهد کرد. مجوز جهت هرگونه محصول خوراکی باید از جهاد کشاورزی و کلیه کالاهای صنعتی نیز به جواز وزارت صنعت، معدن و تجارت نیاز دارد.

راهنمای اخذ جواز تاسیس

مزایای دریافت پروانه تاسیس

  • یکی از ملزومات ثبت برند فارسی جهت انجام تبلیغات و بازاریابی
  • امکان اعطای زمین در شهرک های صنعتی مجاز در استان مورد تقاضا
  • دریافت تسهیلات مالی با شرایط مناسب، بازپرداخت طولانی مدت و مدت تنفس یک ساله
  • امکان واردات تجهیزات به روز و مناسب از شرکت های تولید کننده بزرگ
  • امتیاز شرکت در کلیه نمایشگاه های داخلی و خارجی معتبر به عنوان یک تولیدکننده
  • مشمولیت بخشودگی های مالیاتی در صورت انجام تولیدات انبوه و فعالیت مداوم واحد تولیدی

کارشناسان خبره محکی شما را دراخذ جواز تاسیس،اخذ جواز کسب تنظیم طرح توجیهی و دیگر خدمات ثبتی و اخذی همراهی خواهند کرد. کافیست با ما تماس بگیرید!

چه اطلاعاتی در پروانه تاسیس درج می شود؟

با اخذ جواز یا پروانه تاسیس دارنده قادر به راه اندازی یک واحد تولیدی یا صنعتی در شهرک های صنعتی مجاز خواهدبود. باید در جواز قید شود که دقیقا چه کالا یا کالاهایی قرار است در این واحد به تولید برسد. لازم به ذکر است که این محصولات باید با یکدیگر مرتبط باشند.

براساس دستورالعمل های اداره صنعت، معدن و تجارت باید اطلاعات زیر در این موافقت نامه اصولی درج شود:

  • نام و شناسه شخصیت حقیقی یا حقوقی صاحب جواز
  • فهرستی از محصولات مرتبط و انتخابی
  • پیش بینی میزان سرمایه گذاری
  • ظرفیت های موجود جهت تولید
  • ارزش تجهیزات مورد استفاده
  • مدت زمان اجرای طرح
اخذ جواز تاسیس

نحوه اخذ جواز تاسیس

مراحل ابتدایی دریافت این مجوز به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه بهین یاب انجام می شود. جهت ورود به این سامانه متقاضی باید نام کاربری و کلمه عبور داشته باشد. توجه داشته باشید که هر شخص تنها قادر به ساخت یک نام کاربری در این سامانه خواهد بود.

اخذ اینترنتی جواز تاسیس

صدور جواز به صورت اینترنتی چه مراحلی دارد؟

  1. ابتدا باید نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید یا اگر ندارید یک نام کاربری بسازید.
    حساب کاربری دارای دو سطح است: اولین سطح حساب کاربری دارای یک فرم است که با کلیک بر روی – دریافت نام کاربری و رمز- باز می شود. بعد از تکمیل فرم نام برده متقاضی به درگاه ستاد تحول ، سامانه برنامه ریزی راهبردی صنعت و … دسترسی خواهد داشت و می تواند در سایت بهین یاب پیشنهاد موضوع دهد.اما در سطح دوم حساب کاربری که بعد از تکمیل کردن چهار فرم مشخصات بنگاه ، نام تجاری ، دفتر و مشخصات مدیرعامل می باشد، گزینه هایی مانند ذخیره وتایید صدور جواز برای کاربران فعال می شود.
  2. ثبت نمودن درخواست
  3. مشخص نمودن اولویت موضوعات
    منظور از اولویت موضوعات چیست؟ وزارت صنعت،معدن و تجارت، موضوعات را برا اساس معیارهایی به دو گروه الف-دارای اولویت و ب-فاقد اولویت تقسیم بندی می کند موضوعات گروه الف چون از گزینه های ویژه سرمایه گذاری هستند، مشمول دریافت کردن وام و تسهیلات می باشند. ولی موضوعات گروه ب در صورتی که به پیشرفت بالای 60 درصد برسند و البته پس از گروه الف تسهیلات تعلق می گیرد.
  4. صدور جواز

چه شرایطی برای اخذ جواز نیاز است؟

  • کلیه متقاضیان دریافت مجوز تاسیس باید تابعه کشور ایران باشند و سن آن ها بالای 18 سال باشد.
  • عدم اعتیاد و هرگونه سوپیشینه کیفری برای متقاضیان حقیقی و مدیران اشخاص حقوقی از شروط اصلی به شمار می رود.
  • این جواز تنها به کسانی که خدمت سربازی را پشت سر گذاشته اند و یا مشمول معافیت هستند اعطا خواهد شد.
  • تمامی کالاها در سامانه بهین یاب دارای کد آیسیک هستند. توجه داشته باشید که تنها کالاهایی را در یک جواز تاسیس قرار می گیرند که دارای کد آیسیک هم گروه باشند. این امر جهت رعایت سنخیت هرچه بیشتر کالاها در نظر گرفته می شود.

ضوابط مربوط به اخذ جواز تاسیس

  • کارخانجات صنعتی خطرات فراوانی برای محیط زیست و ساکنین شهرها به همراه خواهند داشت. به همین خاطر طبق قوانین، تنها به واحدهایی که در حوزه 120 کیلومتری شهرهای بزرگی همچون تهران واقع شده‌ اند تعلق می گیرد.
  • این مجوز تنها به مدت یک سال دارای اعتبار است. این مهلت یک ساله جهت فراهم کردن تجهیزات و وسایل مورد نیاز جهت راه اندازی خط تولید و دریافت پروانه بهره برداری به متقاضیان اعطا می شود. با این حال اگر متقاضی نیاز به زمان بیشتری داشته باشد؛ اعتبار مجوز تمدید خواهد شد.
  • جواز تاسیس قابل انتقال به غیر است اما پیشنهاد می کنیم که هر شخص مراحل اخذ این مجوز را از ابتدا طی کند.
  • در صورتی که در یک واحد تولیدی خاص مراحل اولیه راه اندازی خط تولید و استخدام نیروی کار انجام شده است؛ متقاضیان می توانند برای دریافت پروانه بهره برداری اقدام کنند.

برای اخذ جواز تاسیس چه مدارکی نیاز است؟

این مجوز در دو نوع حقیقی و حقوقی صادر می‌شود. نوع حقوقی مربوط به شرکت هایی است که جهت دریافت جواز اقدام می‌کنند و نوع حقیقی مربوط به اشخاص است.

به طور کلی یک شرکت امکان انجام پروژه های بزرگتری را نسبت به اشخاص عادی دارد. در نتیجه، مجوز تاسیسی که به اشخاص حقوقی داده می شود نیز مشمول مزایای بیشتری می شود و موسسات مالی مختلف نیز وام های با مبالغ بیشتر را برای این مورد در نظر می گیرند.

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی و حقوقی

  • کپی از تمامی مدارک هویتی شخص (برای اشخاص حقیقی) وکپی از تمامی مدارک هویتی مدیر عامل (برای اشخاص حقوقی)
  • کپی از کارت پایان خدمت
  • کامل نمودن فرم پرسشنامه اخذ جواز تاسیس برای اشخاص حقیقی
  • کپی از آگهی روزنامه ثبت شرکت و آخرین تغییرات شرکت در صورت وجود برای اشخاص حقوقی(وجود کلمه “تولید” درنام شرکت ضروری می باشد)
  • ارائه لیست کالاهای تولیدی
  • مجوزهای لازم در مورد کالاهایی که در جواز تاسیس درج می شوند (ارگان صادرکننده مجوزها به نوع کالا یا کالاها بستگی دارد).
  • تکمیل فرم پرسشنامه

بعد از صدور جواز یک رونوشت از آن جهت اطلاع ارگان های دولتی مرتبط، دفتر اطلاع رسانی و آمار وزارت معادن و صنایع، وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و… ارسال می گردد.

مدارک اخذ جواز تاسیس

نکات مهم در مورد جواز تاسیس

  • تفاوت جواز تاسیس حقوقی و حقیقی => مشابه هم هستند. فقط در اعطای تهسیلات با هم فرق دارند. دارنده جواز حقوقی می تواند از وام بالای یک میلیارد تومان برای راه اندازی صنعت مورد نظر خودش بهره مند شود.
  • محدودیت های جغرافیایی => برای احداث واحد های صنعتی محدودیت هایی در نظر گرفته شده است که دارندگان جواز تاسیس ملزم به رعایت آنها هستند. مانند ممنوعیت احداث واحدهای صنعتی تا شعاع 120 کیلومتری شهرتهران به دلیل آلودگی هوا.

هنگامی که مراحل اخذ جواز به پایان رسید، برای متقاضی این امکان بوجود می آید که معرفی نامه برای زمین های شهرک صنعتی مصوب سازمان صنعت و معدن و تجارت دریافت کند. در این گونه شهرک ها اغلب زمین با شرایط ویژه و اقساطی برای دارنده مجوز به فروش گذاشته می شوند.

در صورتی که می خواهید واحد تولیدی خود را در شهر کرج تاسیس نمایید، می توانید مقاله شهرک های صنعتی واقع در استان البرز را مطالعه نمایید.

  • توجه به کد آیسیک ( ISIC ) کالاها => هنگام اخذ نمودن جواز تاسیس دقت داشته باشید که کالاها در سایت بهین یاب دارای کد آیسیک هستند. و در آن تنها کالاهایی که کدشان در یک راستا هستند، می توانند ذکر شوند. به فرض مثال شما نمی توانید برای لوازم آرایشی و بهداشتی و لوازم الکترونیکی باهم جواز بگیرید.

در ادامه قسمتی از درخت محصولات سایت بهین یاب آورده شده است. همانطور که در تصویر پیداست با کلیک روی هر دسته زیر مجموعه محصولات را می توانید مشاهده کنید.

درخت محصولات اخذ جواز تاسیس

  • مدت اعتبار=> جواز تاسیس از زمانی که صادر می شود برای مدت زمان یک سال دارای اعتبار است. بعد از سپری شدن این مدت در صورت پیشرفت و موافقت کارشناس مربوطه قابلیت تمدید دارد. اگر متقاضی اقدامی در این خصوص انجام ندهد، جواز باطل خواهد شد.
  • قابلیت انتقال به غیر=>  قابلیت انتقال به غیر دارد ولی پیشنهاد می شود که مراحل اخذ جواز تاسیس را از ابتدا طی کنید تا دچار مشکل نشوید.
  • نحوه اخذ => برای اخذ جواز آن ابتدا باید در سایت بهین یاب ثبت نام کنید. بعد از تکمیل فرآیند ثبت نام به شما شناسه کاربری(username) و رمز عبور (password) مخصوص خودتان تعلق خواهد گرفت. دقت داشته باشید که هر شخص تنها یک بار می تواند در سایت ثبت نام کند، پس در نگهداری نام کاربری و رمز عبور خود کوشا باشید.
    پس از اخذ نام کاربری و رمز عبور باید اقدام به ثبت نام و تهیه و نوشتن طرح توجیهی اقدام گردد. در مرحله بعد، ثبت نام شما توسط کارشناس مربوطه بررسی می شود. در انتها در صورت نبودن نقایص احتمالی، مجوز صادر می شود.
هزینه جواز تاسیس

هزینه و مدت زمان اخذ جواز تاسیس

زمان نقش مهمی در امور مختلف دارد. گاهی حتی دقایق نیز اهمیت خاص و ویژه ای پیدا می کنند. کلیه متقاضیان دریافت این مجوز ترجیح می دهند که صدور جواز به سرعت هرچه تمام تر انجام شود. با این حال حداقل باید دو هفته کاری صبر کنید. گاهی این زمان طولانی تر نیز می شود و این زمان به تعداد مجوزهای مورد نیاز برای تولید کالاهای مختلف بستگی دارد.

در مورد هزینه چطور؟ این پارامتر نیز از جمله موارد مهم است. در مورد هزینه های روال اداری و پرونده سازی و غیره هزینه های اغلب ثابت هستند. با این حال هنوز هم هزینه دریافت جواز متغیر است. این مسئله به علت وجود طرح توجیهی و پارامترهایی همچون میزان سرمایه گذاری درج شده در آن خواهد بود. برخی از افراد حقیقی و حقوقی ترجیح می دهند که شخص متخصصی همچون وکلای ثبتی موسسه محک امور آن ها را پیگیری کنند. در این صورت هزینه مربوط به وکالت نیز به هزینه های جاری افزوده می شود.

سوالات متداول جواز تاسیس

امکان انتقال جواز تاسیس وجود دارد و برای آن باید سند صلح تنظیم شود. پس از انتقال باید در سامانه بهین یاب نیز مالک جدید را مشخص کنید.

جواز تاسیس در نوع حقیقی به نام شخص و در نوع حقوقی به نام شرکت صادر خواهد شد.

در هنگام اخذ جواز تاسیس فرمی تحت عنوان پرسشنامه باید پر شود که به نام طرح توجیهی شناخته می شود. در این پرسشنامه مشخصات مختلفی از جمله محصولاتی که قرار است تولید شود؛ مواد اولیه، محصول نهایی، ماشین الات و میزان آن، میزان انرژی، مشخصات بنگاه، مشخصات نمونه مشابه داخلی یا خارجی، میزان فروش در سال و غیره در آن قرار می گیرد. با این حال این فرم تنها یک پرسشنامه صنعتی است و قابلیت ارائه به بانک یا موسسات مالی را ندارد.

طرح توجیهی مناسب جهت ارائه به بانک و موسسات مالی با استفاده از برنامه های خاص یا به صورت دستی یا توسط کانون مشاوران فنی مالی تهیه می شود.

اگر واحد تولیدی شما آماده باشد، می توانید مستقیما برای اخذ پروانه بهره برداری اقدام کنید. در غیر این صورت باید ابتدا جواز تاسیس بگیرید.

لینک‌های مرتبط جواز تاسیس
طراحی شده توسط موسسه ثبتی محک